Sabotage mot ciklid.se

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #16
    Jag håller med Kjell Fohrman i detta fall och tycker det är ganska ynkligt att använda annans nuna på en sajt som denna. Jag anser också att Ciklid.se har klara regler angående detta och det är ett mysterium hur "Sillstryparn" kan sitta och skriva en massa inlägg med bortförklaringar. Detta är en sajt för människor intresserade av akvaristik som hobby...inte en sajt för fjantiga människor. Lek någon annanstans.

    Stefan, Skövde

    375L Frigobakgrund
    2st 100L
    Malawi

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • August 2002
      • 330

      #17
      för min del så kunde bilden i profilen föreställt kalle anka,bryr mig inte,men om du nu förklarar saken kan man tycka att förklaringen ska accepteras,man behöver inte driva allting till sin spets bara för att det står så nånstans.

      Kommentar

      • elof
        Användare
        • May 2002
        • 225

        #18
        det här var något av det mest patetiska jag någonsin läst..

        var finns "sabotaget" i det hela? och på vilket sätt var det sk sabotaget riktat mot ciklid.se? förresten så skulle inte ciklid.se ha någonting med det hela att göra om det blev rättssak av det hela.. för det första så ligger bilden på en helt annan server, för det andra så har han aldrig påstått att det är han själv på bilden, och för det tredje... om någon sitter och surfar barnporr från en telialina, är det då telia som bär skulden för barnporrandet?


        skärpning kjell, och du.... raka dig.

        MVH Simon

        Kommentar

        • Christian Alfredsson
          NCS Medlem

          • April 2002
          • 4170

          #19
          Läs "Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk."





          ________________________
          Christian Alfredsson
          Christian Alfredsson
          http://www.zoopet.com
          http://www.christianalfredsson.com

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            #20
            Hej,
            1/ Fotot ligger fullt synligt på ciklid.se och därmed är NCS juridiskt ansvarig.
            Enligt sillstryparens och elofs resonemnag skulle det vara helt OK att göra en EGEN hemsida med 300 foton från ciklid.se bara fotona hämtas in från ciklid.se hemsidan.
            2/ Dessutom bryter sillstryparen mot Personuppgiftslagen genom att han lägger lägger in ett foto på en annan person.
            Det säger sig ju självt att om någon skulle registrera sig som Kjell Fohrman här på ciklid.se och samtidigt lägga in ett foto på mig i sin personliga profil och börja skriva inlägg så utger sig denne person falskeligen för att vara jag, och detta oavsett om han sedan heter Kjell Fohrman eller något annat.
            Att mena att detta är helt OK tyder inte på något större omdöme.
            3/ Vad sjutton har mitt utseende med detta att göra elof.
            4/ Tar nu ledigt för helgen som kommer att tillbringas i Köpenhamn - så några ytterligare kommentarer i detta ärende får dröja tills jag är tillbaka.
            Kjell

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

              #21
              sill killen har tydligen gjort fel.

              men av vilken anledning har kjell att ta upp detta på forumet????

              det hade räckt med att kjell mailat killen o talat om varför han plockats bort och vad han behöver göra för att fixa till det så han är välkomen igen. tycker det är totalt onödigt att ta upp en sådan sak på forumt o skapa en massa liv runt en sak som endast berör ciklid.se och sill killen

              vi andra har ju inte med detta o göra. men det är kanske är pga sådana här anledningar och åsikter som tidningar hänt extra o svenska damtidning sälja i massupplagar..

              nepp. har man gjort fel genom att inte ta det med den personen det rör. anonsera inte för hela världen ..mycket opedagoiskt.

              -------------------------
              600liter
              8 Melanochromis maingano
              7 c.moori
              10 yngel azurus
              10 yngel röd rubin
              1+1Protomelas sp. spilonotus lite osäker på vilken variant
              Två pumphar crystal r20

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 1159

                #22
                Det kan kanske vara så att Kjell antingen vill informera om att detta beteende inte är OK, eller så misstänker han att personens mail är lika falsk som bilden på honom. Det vore trevligt att se att denna tråd avslutas så att vi kan återgå till trevligare frågor. Kjell är ju ändå ansvarig utgivare så man måste ju förstå honom.

                // Magnus

                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • September 2002
                  • 43

                  #23
                  Om man nu ska använda en bild överhuvudtaget, vore det inte trevligare att använda ett foto på sig själv? Det är ju synnerligen ovanligt att folk inte gillar sig själva!

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #24
                    Nu tycker jag nog att denna diskussion bör avslutas...

                    Jag förstår Kjells intention med att sätta ut detta ämne på forumet...dels av information och dels av förebyggande syfte.
                    Som jag skrivit tidigare så anser jag att de som vill leka på någon sajt får finna andra forum att göra detta på.

                    Jag är medlem i NCS, ciklid.se och zoopet.com...jag har accepterat deras villkor för medlemskap och därför respekterar jag dem...det bör alla andra göra som är här och är medlemmar.

                    Stefan, Skövde

                    375L Frigobakgrund
                    2st 100L
                    Malawi

                    Kommentar

                    • Robert B

                      #25
                      Jag vill inte ta någon sida i denna konflikt, utan anser att vi kan konstatera att båda parter gjort fel och lämna det där.

                      Jag vill dock påpeka att även Kjells handlingar utgör en brottslig handling i form av förtal i och med att han gick ut med denna information. Huruvida den är sann eller inte är därvid irellevant.

                      Jag stödjer kjells handling att avstänga sillstryparn men det var fel att gå ut med informationen om det. Jag hoppas att redaktion även i fortsättningen är vaksam mot denna typ av agerande, men då väljer att behandla det bakom stängda dörrar.

                      Situationen nu blir lite absurd eftersom kjell själv begår en brottslig handling på forumet, för vilken ansvar även tillkommer p.g.a. ansvaret för forumet.

                      Detta inlägg kan låta negativt, men ni gör ett mycket gott jobb på redaktion. tack för det och en förhoppningsviss ännu bättre framtid.

                      Kommentar

                      • sillstryparn

                        #26
                        citatetta forum kan innehålla länkar till andra hemsidor och filer. Vi har ingen kontroll över deras innehåll och kan ej garantera innehållet.
                        citat:Genom att trycka på "Godkänn" visar du att du är fullt ansvarig för all information och filer som du skapar.
                        Detta är vad som finns att läsa i "avtalet" som man sluter med "www.ciklid.se" när man registerar sig som användare för första gången. Här framgår det klart och tydligt att "www.ciklid.se" anser att det är JAG som är ansvarig för informationen och alltså jag genererar, och inte "www.ciklid.se", som Kjell Fohrman har hävdat.

                        Kjell Fohrman är inte konsekvent i det han skriver. Att en sådan här naiv man valts till ordförande och web-ansvarig för Nordiska Ciklidsällskapet är för mig en gåta.

                        Auf Wiedersehen
                        Sillstryparn

                        Kommentar

                        • Christian Alfredsson
                          NCS Medlem

                          • April 2002
                          • 4170

                          #27
                          När Kjell skrev inlägget hade jag precis raderat "sillstryparen". Det fanns då inga uppgifter att läsa om detta alias.

                          Efter detta har sillstrypare registerat sig igen och skrivit in sina uppgifter.

                          ________________________
                          Christian Alfredsson
                          Christian Alfredsson
                          http://www.zoopet.com
                          http://www.christianalfredsson.com

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            #28
                            Lite löjeväckande är att ciklid.se säger att de stängt av "sillstryparn" och fortfarande kan mannen sitta och skriva inlägg?!?!

                            Antingen är man bortplockad eller inte och om jag vore "sillstryparn" så skulle jag sluta tjafsa och acceptera de regler som ansvariga för ciklid.se talat om här...

                            Att sätta in annan bild och sedan kalla denna bild som sitt eget foto är väl i sig ganska ringa...men att sedan hålla på att göra detta till en följetong är ju rent bisarrt.

                            Kan inte "sillstryparn" ägna sig åt akvaristik istället för detta larviga beteende?

                            Stefan, Skövde

                            375L Frigobakgrund
                            2st 100L
                            Malawi

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3029

                              #29
                              tycker faktist att alla är lite larviga som ägnar så mycket tid o känslor mot detta ärende. hoppas att ni bryr er lika mycket om uteliggarna , pensionärerna som far illa. kvinnomisshandel osv

                              men har man inget att göra så....

                              -------------------------
                              600liter
                              8 Melanochromis maingano
                              7 c.moori
                              10 yngel azurus
                              10 yngel röd rubin
                              1+1Protomelas sp. spilonotus lite osäker på vilken variant
                              Två pumphar crystal r20

                              Kommentar

                              • Christian Alfredsson
                                NCS Medlem

                                • April 2002
                                • 4170

                                #30
                                Då stänger vi ämnet och ägnar oss åt ciklider. Sillstrypare är kvar som medlem i forumet och vi ser fram emot bra inlägg i framtiden

                                ________________________
                                Christian Alfredsson
                                Christian Alfredsson
                                http://www.zoopet.com
                                http://www.christianalfredsson.com

                                Kommentar

                                Arbetssätt...