If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Intressant fråga
Vad är din tanke att du vinner på att använda regnvatten?
Jag tycker iaf att det känns tryggare med vatten ur kranen. Har man en egen brunn kanske det kan vara känsligt om det regnar tokmycket och det blir översvämning. Då kanske regnvatten är bättre än att ta ur brunnen.
Har inte regnvatten med sig massa smuts ner från himlen?? Sen ska man samla det i en tunna eller något..... Känns som det finns möjlighet för massa smuts att hamna i det??
Regnvatten är utmärkt till fiskar som gillar mjukt vatten, om du renar med aktivt kol så tar det bort föroreningarna och pH't ökar lite. Regnvatten är nästan lika mjukt (låg konduktivitet) som rent RO-vatten vilket du bör tänka på, blanda gärna med ditt kranvatten till lämplig hårdhet och om du måste öka pH efter det så använd bikarbonat.
Jepp, regnvatten går bra att använda om man dels filtrerar det över aktivt kol och dels samlar in det från någonstans som inte är giftigt. En del tak är tydligen direkt olämpliga att samla in regnvatten från, men jag har inte i huvudet vilka tak det handlar om.
Jag har plåttak på mitt hus och det är perfekt att sammla regnvatten ifrån.
Speciellt nu när det regnar så mycket, så har ju mesta skiten i luften redan hamnat på marken nånstans.
Har oxå i tidigare tråd pratat om att använda snö (på vintern alltså)
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
För att sänka hårdhet och Ph!
Ni som använder er av regnvatten hur gör ni era vatten byten när det är torrperioder en längre tid, när det sen börjar regna så bör det väl bli en massa skit i vattnet som är i tunnan?!
Kör ni då det genom speciella filter?
Senast redigerad av Lars-Peter; 23 July 2007, 11:41.
Tropheus moorii longola sunspots
Tropheus moorii kasanga red rainbow
Tropheus sp. Black Kiriza
Tropheus moorii murago tanzania
Tropheus brichardi katonga
Kommentar