nystart av diskus i 720 kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patric
    Användare
    • July 2007
    • 189

    nystart av diskus i 720 kar

    tjena, är helt grön på diskus, har bara haft troffar förut , så nu har jag tänkt att variera mig lite

    nån som har bra tips att ge? bästa sättet att införskaffa dom osv alla samtidigt eller nåra åt gången? sorter, typ av grus osv , det finns mycke frågor jag har om allt detta


    tacksam för svar
  • Gäst

    #2
    Hej!

    Hej!
    Patric du har ett internmail,Mvh Ann-Mari

    Kommentar

    • johho
      NCS Medlem

      • March 2007
      • 1825

      #3
      Jasså? Fick inte vi andra läsa om hur man bäst startar ett discusakvarium?

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Hej!

        Hej!
        Okej Johho du bad om det här kommer det håll tillgodo!

        När du startar upp ett så stort akvarium kan du räkna minst 14 fullvuxna diskus,man räknar på 50 lit vatten per vuxen fisk men du kan ha betydligt fler.Det viktiga i diskusskötsel som många drar sig för är alla vattenbyten,men jag säger så här vattenbytena är A-O i diskussskötsel,diskus har i gälarna och på kroppen flagellanter som vid dålig vattenhygien bryter ut,dålig vattenkvalitet kan resultera i bla hål i huvet sjukan dvs stora kratrar som inte ser så trevliga ut,du bör tänka på bla det Patric att diskus är en stimfisk och ska så hållas, dvs minst 5 individer i en liten grupp,men med ett så stort akvarium kan du ha många mer än 10 st sen beror det också på hur vattenkvaliten är i din kommun,jag byter i mitt 275 50-60 % varje dag,jag drar upp ungdiskus till vuxna djur som ska para ut till par,man får inte vara rädd för vattenbytena om man har bra diskusvatten i sin kommun,i bra diskusskötsel är vattenbytena och bra foder A-O,bra foder ja vad är det?TEX det foder som diskusfisk.se nu säljer i samarbete med Leasing i Sundbyberg,ett absolut toppfoder är Stendkerfodret Jörg Stendker och hans bror har satt ihop ett foder som säljs genom Simontorp.se men där kan du inte köpa själv utan be att din akvariebutik tar in det,Stendkers foder innehåller bla oxhjärta mig veterligen samt en del andra ingridienser som jag faktiskt inte kommer ihåg,men det är ett MYCKET bra foder.Ja du frågar om vart du köper dina diskus?Försök och se om du i din lokala akvarieförening har någon som odlar bra djur,annars kan du vända dig till din affär och be att dom beställer in,en bra ide Patric är och be din affär ta in Stendkerdiskus från Simontorp då får du toppdiskus,när det gäller dina diskus såp börja gärna med ungdjur välj noga ut en bra grupp som visar sig också fungera i akvariet,Att inreda ett så stort akvarium är inte svårt ,jag brukar ha en eller två krukor vallisneria samt amazonas svärdplanta har ingen sand på botten men det är smaksak ska du nu ha sand ta då gärna fin rådasand,men det är lättare och rengöra akvariet med en icke avancerad inredning,sen tycker jag personligen Patric men det är min personliga uppfattning att diskus i sig är så vacker så mna behöver inga större arrangemang i akvariet,men det är smaksak.Ja filter brukar går bra med ett ytterfilter samt ett innerfilter,jag kör Fluval inerfilter och Eheim ytterfilter fungerar bra.Värma runt 28 grader,har du ungdiskus som är små kna du köra 30 grader då äter dom mycket och växer fort.Ja en del växter och en fin grupp med vackra diskus borde ge dig ett bra akvarium,man kan göra mycket Patric med sitt diskusakvarium men som sagt allt beror på smak och tycke,mitt råd till dig patric blir då ta reda på så mycket som möjligt om vart du kan hitta bra diskus,spring inte och köp första bästa fisk utan försök att få ihop en så bra fungerande grupp som möjligt,undersök privatodlare som har bra djur, kontakta en bra affär som kan hjälpa dig och få tag på bra djur,det viktiga är att du tar tid på dig och ser till att du får en bra grupp.Sen undrar du förstås vad en diskus kan kosta?ja alltifrån 200 kr och uppåt hos privatodlare kan du få billigare se till bara att det inte är"Billig" fisk du får,hör av dig om du undrar något Patric jag hjälper gärna till,Mvh Ann-Mari PS Diskus på dig och lycka till

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej!

          Hej!
          Glömde bort en viktig sak Patric,när du ser dina nya diskus i affären eller hos odlaren kolla att dom andas braoch lugnt säg till ägaren att mata kommer dom fram vid matning och äter bra alla då är det ett gott tecken,Mvh Ann-Mari

          Kommentar

          • johho
            NCS Medlem

            • March 2007
            • 1825

            #6
            Intressant läsning faktiskt. Var saker där jag inte viste. Så alltid trevligt med lite ny kunskap

            Kommentar

            • Patric
              Användare
              • July 2007
              • 189

              #7
              tack för det rejäla svaret

              jag bor ju i vänersborg, tror vattnet ligger på ph 8 hör om jag inte minns fel

              sen har jag för mig att jag läst att stavres i trollhättan är det bra ställe att införskaffa diskus på? vet inte om det stämmer men

              köpte karet igår så har inte kommit nånstans än,

              fick med en fluval 404 samt en fluval 203 utefilter

              lär väl behöva mer antar jag? tänkte köra lite rådagrus som du skrev,och tre fyra växter och en tre krukor eller nåt (såna där för diskus) sen lite neon tetror piggar upp det hela , så såna blir det också ett stim av, lite gammalmodigt kanske vad vet jag

              Kommentar

              • johho
                NCS Medlem

                • March 2007
                • 1825

                #8
                När jag senast var på stavres (10 år sedan) så odlade han iaf discus över hela affären

                Kommentar

                • Patric
                  Användare
                  • July 2007
                  • 189

                  #9
                  sen vad som räknas som en "bra" diskus , det vet jag inte riktigt

                  finns ju många som säljer, men dom kanske inte är så insatta heller i dom,

                  sen vilket är det bästa, starta med tex 15 små och dra upp, eller köpa stora direkt?

                  läste att mindre var mer svårskötta , men kan vara fel det också

                  vill inte förhasta mig och göra nån tabbe,bättre att ta reda på all info innan jag ens har startat upp karet
                  Senast redigerad av Patric; 22 July 2007, 20:59.

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • April 2002
                    • 2294

                    #10
                    Ta en sväng till Tony i Trollhättan Han ger dig säkert en guidad tur.
                    Finns fö gott om diskusfolk i trestads området.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • Patric
                      Användare
                      • July 2007
                      • 189

                      #11
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Ta en sväng till Tony i Trollhättan Han ger dig säkert en guidad tur.
                      Finns fö gott om diskusfolk i trestads området.
                      http://www.tonysdiskus.se/
                      hehe låter bra att det finns gott om folk som håller på här

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Hej!

                        Hej!
                        Det är bra Patric att du inte gör snabba beslut det görr man inte vid diskusköp ja storleken på diskus undrar du?kan ge tips på 5-6 cm tror jag skulle gå bra för dig,bra diskus är diskus som kommer från ett bra lekpar samt visar bra färger andas lugn och fint,äter bra,visar leklust gentemot sina kanratar i akvariet,ja som mår bra i det stora hela,jag brukar vid diskusköp vilja titta på paret till mina diskus det ska du också begära och få göra vid ditt diskusköp,hör av dig om du undrar något,många frågor ska få svar,Mvh Ann-Mari

                        Kommentar

                        • Patric
                          Användare
                          • July 2007
                          • 189

                          #13
                          ok, men vad kan vara ett vettigt pris för 15-20 stycken såna där knattar ?

                          är det okej om jag tex , tar olika sorter? finns ju många varianter vad jag har sett,är det riskfritt att blanda kanske fyra


                          tack för alla svar i denna röran

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Hej!

                            Hej!
                            Du kan blanda varianter jag har själv 2 sorter just nu en tredje kommer in efter semestern,Mvh Ann-Mari

                            Kommentar

                            • Patric
                              Användare
                              • July 2007
                              • 189

                              #15
                              men hur var det med ph värdet, räcker det om jag slänger i lite stubbar för att få ner det i rimligt för dom? vill inte behöva preparera vattnet vid varenda byte,(påminner om saltvatten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...