If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag bara undrar...... Undrar hur länge jag måste ha tänt i burken för att algerna ska må bra, jag har inge växter i burken. och vill ha tänt så lite som möjligt. Ja inte så lite som möjligt förståss men lagom länge.....
/Carl
Ja, det undrar jag också...
Jag försökte få till grönalger i två av mina troffe-kar,dvs slängde ut alla Ancistrus och ökade lystiden. Skötte dem på till synes lika sätt med filtrering,foder,lys-tid osv (enda skillnaden jag kan komma på är väl rören).
720 med 14 timmars lystid med två 46 w`s rör Power Glo+ Grolux (+ ännu ett Auarelle som jag tänder vid "mysdags").
375 med ETT GAMMALT 36 w Grolux-rör (+ ännu ett Grolux några timmar per kväll).
i 720 blev det inte mkt alger,mest bruna å trista varianter så dit fick Ancistrusen återvända medans i 375;an har jag idag mkt fina grönalger som uppskattas av troffarna mellan måltiderna. Hur kommer detta sig?
Undrar också vad det är för typ av irriterande alger som jag alltid lyckas få. Har faktiskt aldrig sett det nån annan stans än hos mig, vadjag kan komma på. De ter sig som om stenen (syns bara på vit sten) blir grön, alltså inte att det syns att där växer alger, även om jag förstår att det är så. Jäv-t irriterande för de är ju inte till nån nytta.
Undrar även om det går att bleka/tvätta gammal grå å trist kalksten med tex nåt surt. Citronsyra kanske?? Kan man sen skölja dem med Natriumkarbonat??
Sry Carl att jag bufflade mig in här...
Senast redigerad av ozric; 22 July 2007, 09:21.
Anledning: sdwe
"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)
Vill du ha tänt en kort period kan du testa med rätt fett ljus under 6-7 timmar. Tror alger klarar sig med ännu kortare belysningstid, men där någonstans hade jag lagt mig.
Vill man ha alger av en viss sort kan man testa att plantera in dem i karet. Kan funka fint. Grönalger gillar även nitrat, så det kan vara en idé att göda med kaliumnitrat, KNO3, om man inte har särskilt mycket nitrat i karet vill säga. KNO3 kan man få fatt i från växtnissarna, det är en av de grejer som ingår i PMDD.
Tvätta kalksten är bara att testa, citronsyra eller kalklösningsmedel kommer att försvinna vid efterföljande sköljning i vatten. Tror inte du behöver skölja den i bikarbonatvatten efteråt, det finns det tillräckligt av i stenen i sig. Koka eller skålla dem samt skrubba med kraftig borste borde funka rätt bra också. Du kan även testa klorin, men då får du skölja dem tills det inte luktar klor alls.
Kommentar