Tangayika novis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikV
    Användare
    • February 2007
    • 697

Jag kan inte tänka mig ett Tanganyikakar UTAN snäcklekare. Stort som smått.
    Men visst, jag känner i alla fall så att om man äntligen har möjlighet att skaffa ett stort kar, så kan man ju också skaffa dom där stora drömfiskarna som har varit en omöjlighet tidigare. Fast det behöver ju inte utesluta små fiskar heller...

Kommentar

• johho
      NCS Medlem

• March 2007
      • 1824

Den enda rätta stora firren är Frontosa. Det utesluten enligt vissa allt under 13 cm dock

Kommentar

• unger
        • February 2005
        • 216

För väldigt länge sedan såg jag en J Marlieri (??). Osäker på stavningen. Den var läcker . Troffar vill jag gärna ha. E även förtjust i de långfenade vännerna, sandlekare(???)

Kommentar

• ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

Ja jösses! En fet grupp troffar i ett 720 med medinvånare som Jullar, Leleupi,nån Synodontis och kanske några hästnospar... Garanterar hög mysfaktor så fort troffegruppen har satt sig!
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

Kommentar

• johho
            NCS Medlem

• March 2007
            • 1824

Själv så plannerar jag för ett Frontosa kar, med en grupp blå frontosa, L. Kendalli, A. Compreciceps och N. Sexfaciatus. Sen funderar jag på att ha någon billig ciklid som genererar en massa yngel så mina guldklimpar får mycket levande mat

Kommentar

• unger
              • February 2005
              • 216

Hur var det Marlieri? Nån som känner till eller kommer ihåg?? Det är över tjugor år sen jag såg den.....

Kommentar

• ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

J.Marlieri är av mina erfarenheter den mest aggro jullen. Och de flesta man ser i handeln nu för tin är en smutsgulbrun randig variant utan nåt fångstplatsnamn. Men med lite tur kan man få tag på stora vf ex av nån svart/vit/blå randig variant. Örebro hade en snygg variant inne för ca 8-10 år sen. Fanns honor bortåt 20 cm. Vem kan tänkas odla på dem idag??
                c",)

Kommentar

• HenrikV
                  Användare
                  • February 2007
                  • 697

Ursprungligen postat av johho
                  Sen funderar jag på att ha någon billig ciklid som genererar en massa yngel så mina guldklimpar får mycket levande mat
                  Multisar ska visst vara rätt så produktiva. http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=206

Annars kan du väl köra med guppy eller black molly.
                  Kom just på att cyprichromis leptosoma är naturlig föda för frontosa i sjön, mina cyprisar leker hela tiden, vilket mina A. Compressiceps "Sumbu" gillar...

Kommentar

• johho
                    NCS Medlem

• March 2007
                    • 1824

Hehe, grejen är att föräldrarna till de yngelprodecerande fiskarna måste vara stora nog att själva inte vara föda. Tror guppy och black molly hade varit borta på någon timma Men leptosoma jumbo om de är vuxna kanske kan funka.

Kommentar

• HenrikV
                      Användare
                      • February 2007
                      • 697

OK. Trodde att du kunde tänka dig att ha ett litet akvarium vid sidan om som "foderproducent".

Kommentar

• HenrikV
                        Användare
                        • February 2007
                        • 697

Undrar om inte en jumbo leptosoma också snabbt skulle bli en del av näringskedjan. I artbeskrivningen står det att dom blir 12cm. Det blir ju bara som en plusmeny för en frontosahane på 35-40cm.

Kommentar

• jonre723
                          Användare
                          • October 2004
                          • 439

Ursprungligen postat av ozric
                          J.Marlieri är av mina erfarenheter den mest aggro jullen. Och de flesta man ser i handeln nu för tin är en smutsgulbrun randig variant utan nåt fångstplatsnamn. Men med lite tur kan man få tag på stora vf ex av nån svart/vit/blå randig variant. Örebro hade en snygg variant inne för ca 8-10 år sen. Fanns honor bortåt 20 cm. Vem kan tänkas odla på dem idag??
                          Både marlieri och regani är mördarmaskiner. De mindre tycker jag är bättre akvariefiskar. Wilhelm har dock jättefina marlieri.
                          Och så är det.
                          /J

Kommentar

• ozric
                            Användare
                            • March 2004
                            • 3187

Min erfarehet av Regani (Kipili-varianten) är att den va super-kylig. Hade 4+1 och ingen aggression alls. Sen klämde jag ihjäl honan....
                            c",)

Kommentar

• Jeppe
                              Användare
                              • October 2005
                              • 409

Ursprungligen postat av Rembrandt
                              Undrar om inte en jumbo leptosoma också snabbt skulle bli en del av näringskedjan. I artbeskrivningen står det att dom blir 12cm. Det blir ju bara som en plusmeny för en frontosahane på 35-40cm.
                              I naturen lever frontosor på just Cyprichromisar, de är väldigt morgonpigga till skillnad från Cypsen så de kan få några lätta byten...

Men ska du ha nåt som pumpar yngel, i med två par prinsessor tror inte de skulle bli uppätna de gömmer sig under stenrösen om natten och på dagen leker de...

Men jag skulle vilja ha ett akvarium med enbart lamprologiner, en grupp Neolamprologus tetracanthus, kanske N. Sexfasciatus/tetrocephalus (stavning?), N. leleupi/cylindricus... Sen någon typ av ytlevare, cyprichromis kanske. Jag anser att dessa fiskar INTE är utfyllare, även om jag har dessa med troffar så räknar jag inte dem som utfyllare. De har helt annorlundra beteende mot troffarna och jag har alltid gillat substratlekare/ruvare så dessa arter är självklara för mig! Fast snäcklekare är ju schysta... Och troffar med

Frontosor skulle nog bli för stora för ett 540 liters, 720 skulle nog funka bättre.
                              540 Troffar, Callochromis ect
                              100 sydamerica, dvärgar
                              120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                              40 tomt

Qui dormit, non peccat

Kommentar

• cichlids4fun
                                • April 2002
                                • 3109

Hade dickfeldi ihop med black molly i ett 45 liters för många års sedan, bägge arterna ynglade av sig av attan, men inga yngel åts upp.

sen hade jag ett par dickfeldi och ett par röd ciklider(lifalilli) i ett 250 liters, bägge ynglade och röd cikliden spred aggressioner mot dickfeldin för att försvara (utöka) sitt revir då yngelrna växte och spred sig. resultat röd cikliden fick så mycket spö varje dag att den nästan dog (flyttade fisken innan)

så aggressionerna är nog inviduella och det blir inte riktigt aggressioner om det inte finns motaggression.........
                                Mvh
                                Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

Arbetssätt...