Corydoras hastatus/habrosus med Apistogrammor?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ullis

Corydoras hastatus/habrosus med Apistogrammor?

Hej alla!
    Ny har på forumet så jag hoppas detta postas under rätt kategori. Jag tänker dra igång ett kar knappt 300L där jag tänker ha ett stort gäng stänktetror för att om minst tre fyra månader också lägga i två Apistohanar med två honor vardera som jag hoppas få till lek.
    Nu undrar jag vad ni tror om ett litet gäng (5) dvärgpansarmalar, låter de bli äggen tror ni? De läggs ju i grottornas tak i sånt fall?
    Vill liksom kunna ha en liten städpatrull på botten men utan risk för att de rensar äggen förståss.

Vad tror ni?
    Hej från mig//Ullis
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

Corydoras hastatus är mycket svår att få tag i.
    De enda dvärgar som verkar vara hyfsat tillgängliga just nu är Corydoras pygmaeus, och ibland ser man habrosus.

Jag har bara erfarenhet av pygmaeus, så jag talar om dem; hastatus är förmodligen mycket likartad. Det är en mycket skygg liten mal, som föredrar att hålla sig gömd bland växter för det mesta, även om man har rätt många av den. Helst bör den hållas i stim om 20 fiskar eller mer, ju färre de är desto skyggare.
    Jag betvivlar starkt att den äter vare sig ägg eller yngel från Apistogramma, däremot kan de nog bli terroriserade av Apistogramman - de är mycket små och mycket snälla fiskar.

De är mycket känsliga fiskar, men kan du hålla Apitogramma kan du nog hålla dvärg-corydoras också.

Kommentar

• Ullis

Tack för svaret

Hej Mike,
      tack för ditt svar, jo jag har också hört att hastatusen är svår att få tag i, synd på dom små sötnosarna.
      Skönt att få en 2nd opinion jag tror inte heller att de kommer att våga ge sig på de "stora" Apistogrammornas ägg men det skadar aldrig att fråga.
      Får se vilka det blir när karet har kommit så långt att det kan läggas i fisk i det. Och jag kanske kan få i iaf 15 av småttingarna innan det är fullt på botten, får se hur det känns när jag är så långt.
      Tack igen.

Kommentar

Arbetssätt...