Hantlar och Crenicichla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikP
    Användare
    • April 2002
    • 61

    Hantlar och Crenicichla

    Har någon provat att hålla hantelciklider (Heros)eller Uarutillsammans med Crenicichla-arter? Vilka erfrenheter har ni?

    Hantlar och Uaru är ju kända för att vara lugna stora fiskar medan gäddcikliderna kan vara ganska tuffa, men kanske denna tuffhet främst riktar sig mot artfränder, eller?

    Tacksam för era erfarenheter.

    Erik P

  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Min erfarenhet av saxatilisgruppen är att de riktar sin aggressivitet mot allt men främst egna arten. Det är möjligt att de minsta kunde funka. Crenicichla regani är nog helt riskfri. De andra dvärgcrenicichlorna likaså.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • August 2002
      • 330

      #3
      jag har provat,med C.johanna 25cm och hantlar15-20cm,en period gick det inte,men efter omstuvning av fisk så gick det bättre,för många av varje art i samma kar helt enkelt när det inte gick,o andra sidan gick det stora skalarer i samma kar som dom absolut inte brydde sig ett dyft om,den största hanteln vart mest utsatt,men den bet också ifrån sig ibland,med följd av att angreppet slutade omedelbart.läste nånstans att om man skulle hålla stora crenicichlor så går det bättre om dom inte är den dominerande arten(agressivitet),men jag tror mer på plats o inredning(om dom inte leker förstås),ofta när dom kommer simmande så hotar dom bara lite lätt,o då flyttar den andre fisken sig,sen inget mer,ej något jagande fram o tillbaks.

      Kommentar

      • Earthbound

        #4
        Crenicichla e väldigt elaka vad jag har upplevt iaf.
        jag hade först en Crenicichla Xingu 1 i mitt 375 tillsammans med b.l.a 2 ormskallar 1 paronhaj 1 Fasciatum 1 Plektro och 1 clarias.
        Det funkade hur bra som hellst ända tills jag bestämmde mej för att skaffa en till så han inte skulle känna sig ensam. Båda var unga (bara c:a 10 cm) men dom tokslogs hela tiden. Resulterade i att 6 dagar efter jag skaffat den nya så var den död och min andra måste fått käken urled eller nåt sånt för den simmade runt med helt öppen mun och åt inget i 2 dagar sen dog den med. Allt var lugnt innan jag skaffade den andra gäddisen, han rörde ingen av dom andra (även dom mindre) men sin egen art bankade han på rejält.

        Kommentar

        • Crenicichlan
          Användare
          • April 2002
          • 91

          #5
          hej om du ville ha regani så ska ja kanske sälja mina för ja ska satsa på en annan art kanske.

          MVH:Matte

          Med ciklid älskande hälsningar: Matte
          Med ciklid älskande hälsningar: Matte

          Kommentar

          Arbetssätt...