Tona rutorna på bilen?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • December 2005
    • 909

Tona rutorna på bilen?

Jag o frugan försökte tona bilen idag, det var hur svårt som helst. Köpte 3 rullar på biltema. Tvättade rent rutorna nogrannt först. Sen använde vi såpvatten som vi hade i en blomspruta. Sprutade rikligt på rutan innan vi satta på filmen.

Det svåraste var att få filmen bra utskuren. Inte en enda ruta blev bra tonad. Fick slita bort alltihopa. En ruta blev skaplig men fick en luftbubbla i kanten som inte ville bort. Testade o skrapa bort den men filmen verkade till slut inte vilja fästa där ordentligt.

Hepp mitt nervsystem klarar inte av sånt här. Får prova igen imorgon.

/m.v.h Tona rutorna suger... Svårt sf...
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • Lutt
    Användare
    • October 2005
    • 1919

vi tog på rikligt med såpa vatten men det tar sin tid ha tålamod

Kommentar

• m[A]use^
      Användare
      • December 2005
      • 909

Jo tålamod förstår jag att man måste ha! Brände 3 biltema rullar till ingen nytta... Eller ja träning kan man väl säga i så fall.

Men nu tar jag det lugnare med bättre resultat. Har dock svårt att skära till filmen annars går det bra att sätta dit den. Har inte lyckats få dit någon än klockrent... #¤"#"%¤"#
      Min zoon
      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Jag tror inte att det går att få tillräckligt bra resultat så att man är helnöjd. Antingen får man nog leva med lite bubblor och halvtaskig tillskärning eller också lämnar man in bilen till någon som kan. Visst det kostar en slant, men den filmen är bättre + att det blir bra gjort.

Jag funderade själv på att göra ett försök. Men jag tycker inte det är värt allt jobb det innebär när jag redan vet innan att jag inte kommer vara nöjd med resultatet. Sen har jag inget tålamod öht så jag skulle förmodligen bli galen!

Om du kommer på hur man gör får du gärna berätta!

Kommentar

• m[A]use^
          Användare
          • December 2005
          • 909

Tror helt klart att det är en träningssak. Kör man några ggr så blir det bättre för varje försök. En bra ide som frugan kom med. Är att göra en mall först med t.ex wellpapp. Som man skär filmen efter. Det är svårt när filmen sitter på plats å se var man ska skära. Det är väl det som är det största kruxet.

Men som du säger lämna in. Tror dock på att man verkligen kan få bra resultat om man tränar lite, o inte ger upp. Träning ger ju som sagt färdighet. Det är ju bara det att man tonar ju inte bilar på löpande band, utan brukar väl bli mest när man skaffat en ny bil. Så tiden där emellan tappar man ju sin färdighet.

"Bilfolk" som jobbar med å tona har ju känslan inne hela tiden. Vet polare som sätter fast film på alla rutor på någon timma lr två. Jag har stått hela dagen å fått fast en jag är nöjd med. Förbrukat 3 1/2 rulle.
          Min zoon

Kommentar

• Pieter
            Användare
            • August 2004
            • 251

med biltemas filmer så e man dömd att misslyckas.

en av orsakerna e att deras e mycket tunnare en dom dyrare som man får ett bra resultat med.

ennu engång så stämmer tale sättet att man får vad man betalar för.

//Pieter

Ps. sry om jag låter negativ.

Kommentar

• m[A]use^
              Användare
              • December 2005
              • 909

Äntligen, klar med toning av rutorna på bilen. Blev passagerarrutorna plus bakåt med bagagelucka.

Resultatet blev godkänt! Med tanke på hur mkt vi testade fram o tillbaka, så måste jag säga att jag blev nöjd. Lite bättre hade det nog kunnat bli. Men då hade jag nog fått läggas in på psyket! Det är inte lätt o tona det måste jag säga. Men mot slutet så började jag få in stuket på hur det skulle göras för att bli bra. Bara det att har man tonat så mkt på samma bil o kastat rulle efter rulle. Då är man inte sugen på å bränna några rullar till.

Men som sagt trägen vinner!!!
              Min zoon

Kommentar

• mrlejon
                Användare
                • October 2005
                • 17

ett tips är att rengöra utsidan på rutan och skära till filmen på utsidan. så kan man finskära sen när den sitter på plats.

Kommentar

Arbetssätt...