Silikonsläpp, hur farligt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel_N
    Användare
    • April 2007
    • 74

Tack för era svar, gör nog så tt jag lägger på lite och profyller. Vad använder ni att rengöa med, alltså, vad häller ni aceton på?

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

Silikon åldras inte, eller i alla fall åldras så långsamt att det inte spelar roll. Vad silikon däremot gör, är att mycket långsamt ta upp fukt, och släpper då från underlaget. Hur lång tid det tar beror på miljön, underlaget, hur stor limfogen är, och kvalitén på silikonet - men till slut släpper det.

Daniel N: Jag skulle personligen inte lita på en silikonfog som börjat släppa, särskilt inte i ett stort akvarium. Det kan funka i åratal, men det är inte alls roligt att höra ljudet av en ruta som släpper. Been there, done that.

Om jag var du hade jag köpt en mattkniv, maskeringstejp, ett par rakblad, T-sprit, och akvariesilikon. Skurit bort allt löst silikon, så det bara var hårt fastsittande silikon kvar. Tvättat fogar och glas *mycket noga* med vatten och sen T-sprit för att få bort allt fett och smuts. Satt maskeringstejp 2-3 millimeter utanför den gamla fogen. Lagt på nytt silikon ovanpå den gamla fogen (doppa fingret i handdiskmedel innan du stryker ut limmet så fastnar det inte så @£$€# på fingret). Tagit bort maskeringstejpen. Låtit silikonet torka i ett dygn. Provfyllt akvariet.

Om allt verkade funka skulle jag fyllt upp mitt akvarie i lycklig vetskap om att nu var fogen frisk igen.

Eller som cf akvarielagret säger: köp ett nytt akvarium. Då vet du att det är professionellt gjort + att du kan reklamera akvariet om nåt går snett.

Kommentar

• Daniel_N
        Användare
        • April 2007
        • 74

Nu har jag silikonat om det. Blev väldigt fult, kladd överallt och fogarna ser ut som gud vet vad. Får väl se hur det går

Några frågor då... hur länge kan man hålla på med silikonet innan det är försent, tex om man lägger en sträng med sprutan, hur lång tid har man på sig att fixa med den innan det stelnar? Jag lade en stor klick i hörnet först och la sen ut en sträng runt karet, när jag sen hade dragit med fingret (och krånglat med lite annat) och kom tillbaka till hörnet så kändes silikonet annorlunda och det kändes inte lika kletigt längre. Måste jag göra om där eller hur funkar det?

Hur tjocka måste fogarna vara för att hålla? När man drar med fingret så blir ju fogen ganska tunn känns det som.

Kommentar

• Matz Karlsén
          Användare
          • February 2004
          • 1127

Hur fort åldras silikon? Själv har jag kar som är från 80-talet. Måste de silikonas om?
          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• MagArne
            Användare
            • December 2006
            • 263

Vet inte om jag bara hade ren tur var duktig eller bara dum men när jag köpte mitt 450 liters så hade tidigare ägaren silikonat om en gång i tiden vilket såg ut som kriget. Jag skrapade iaf bort rubbet, tvättade med acceton utan olja och la dit en ny fog i svart akvarie/glassilikon och det håller tätt.

Jag har också ramakvarie så jag hade skrapat bort all silikon och lagt dit ny. Rakbladsskrapa för spishällar i glas är bra att ha. För att få en jämn och fin fog hade jag breda glaspinnar, sånna som doktorn har för att titta i halsen.

Kommentar

• Daniel_N
              Användare
              • April 2007
              • 74

Det löste sig, jag beställde ett nytt kar i butiken. Nån som vill köpa mitt?
              Orkade inte med ångesten över att inte vara riktigt säker på om det håller. Kanske inte mitt bästa beslut genom tiderna, men det funkar

Kommentar

• Bright_Blue
                NCS Medlem
                • June 2004
                • 1582

Hej på er. Idag när jag kom ner till lokalen så var det blött på golvet. Siliconet hade släppt på mitt 500L helglas så endast 5 cm vatten fanns kvar, tur för fisken och tur att man har golvbrunn. Hälften av pumparna hade slagit ut så max ett halv dygn till så hade hälften av fisken i lokalen dött. Var på Öland och tänkte stanna där en dag till men av nån anledning kändes det som att det var dags att kolla lokalen. Ingen större skada skedd förutom att man har en del jobb att åtgärda akvariet. Hade en debatt med christer på lagret för nån vecka sen om gamla akvarium då jag föredrog begagnade kar men jag är envis så jag fortsätter att köpa begagnat

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

Ursprungligen postat av Daniel_N
                  Det löste sig, jag beställde ett nytt kar i butiken. Nån som vill köpa mitt?
                  Orkade inte med ångesten över att inte vara riktigt säker på om det håller. Kanske inte mitt bästa beslut genom tiderna, men det funkar
                  Köpte ett gammalt 375 för 2 dagar sedan.Det hade stått tomt i ett år i en källare och silikonet såg tusen ggr värre ut än i ditt kar.

Tänkt ta bilder, men så glömde jag det. Fyllde på vatten igår och det är tätt.
                  Tar väl lite bilder på det när jag tömmer det nångång och silikonerar om det.

Synd att du bor så förbålt långt bort.
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

Ursprungligen postat av Daniel_N
                    Nu har jag silikonat om det. Blev väldigt fult, kladd överallt och fogarna ser ut som gud vet vad.
                    Maskeringstejp. Att maskera är enda sättet att få snygg & rak fog.

Kommentar

• Daniel_N
                      Användare
                      • April 2007
                      • 74

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                      Maskeringstejp. Att maskera är enda sättet att få snygg & rak fog.
                      Jag hade ju maskerat

Wilhelm: Jag bor ju i mitten av sverige ju

Kommentar

• Hans Eklund
                        Användare
                        • February 2004
                        • 6

Mina erfarenheter av silikonsläpp

Jag sålde det här 450 L (150x60x50) akvariet till Robin Hedström 2004. Jag införskaffade det 1989 då ca 8 år gammalt, fd saltkar, torrt det sista året.
                        Vid en av mina flyttar på 90-talet upptäckte jag att hela bakre nedre fogen lossnade med bara att jag drog i den med fingrarna. Skar loss allt silikon invändigt, tvättade noga, och silikonerade om.
                        Robin sålde visst det när han flyttade till 08-landet.
                        Det bör idag vara ca 26år och fungerar nog fint än (hoppas jag) dock något repigt kanske
                        Ha de
                        EKL

Kommentar

Arbetssätt...