Nån som gillar sin karpfiskarna? barber mm??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • classe
    NCS Medlem

• April 2007
    • 1147

Ursprungligen postat av Gabbi
    Vilken art är det du kallar diamantbarb?
    jaa den är runt 25cm diamantbarb den så den är större barb o tufft fisk o riktig namn är den barbus orphoides o ser ut släkt med den mört färg som den.. silvergrå kroppen med röd fenor .. livigfisk själv o äter jämt mktt o tog borta mkt växter sig.. är tufft fisk brukar vara 6-8 gruppstim.... men stanniolbarb är största fisk av barb den..
    375 LITER Malawi arter..
    74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• Anna Österman
      Användare
      • March 2006
      • 282

Ursprungligen postat av HåkanM
      Ja barber har jag gillat i ca 30 år. Favoriten är ändå praktbarb och
      jag skulle nog kunna betala en hel del för att få tag i vildfångade ex.
      En annan favorit är guldbarb,mässinbarb. Att korsa mässingbarb med
      guldbarb är kul då man ofta får fram rikigt fina ex. Många guldbarber
      i affärerna ser väl så bleka ut.
      I planerna ingår även att snart införskaffa odessabarber.
      Jag tycker mässingbarben är snyggare. Föredrar också fembandsbarb framför tigerbarb. Har aldrig haft ngn av arterna men blir det fler burkar blir det nog fembandsbarb.
      Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

• classe
        NCS Medlem

• April 2007
        • 1147

ja jag har sällskap nu i 74liter ta två arter barber den blivit fem guldbarb och fem purpurhuvudsbarb.. får sällskap med snälla fiskar svärdbärare, pansarmal praktbotia o ancitusmal.. min brukar ha vacker purpurhuvudbarb mest vacker färg hanar den .. skojj ta testa oxåå för guldbarb. vet dom lever ganska länge.
        375 LITER Malawi arter..
        74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av Tony
          Det finns väl bara en kung bland karpfiskarna, och det är ju såklart koi Jag är på gränsen att kunna kvala in i gruppen "koi-nörd" snart verkar det som..
          Jag trodde att det har var Kungen av barberna http://www.fishbase.se/Summary/speci...name=siamensis

Sjalv har jag ett gang Puntius vittatus liknande saker som jag tog hem fran Indien. De blir max 2.5cm men ar tyvarr extremt skygga. Har hallit dem i flera generationer i tio ar.
          Senast redigerad av Ola Svensson; 29 July 2007, 13:24.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tjornpatrik
            Användare
            • August 2006
            • 830

Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Jag trodde att det har var Kungen av barberna http://www.fishbase.se/Summary/speci...name=siamensis

Sjalv har jag ett gang Puntius vittatus liknande saker som jag tog hem fran Indien. De blir max 2.5cm men ar tyvarr extremt skygga. Har hallit dem i flera generationer i tio ar.
            WOW!!!!!!!!!!!! 300 cm & 300kg!!!!

Har 6 st 13-15 cm Barbonymus schwanenfeldi i ett 1200 och de växer som ogräs (nästan). Enormt charmiga, matglada och roliga fiskar.

Kommentar

• Vic
              Användare
              • September 2006
              • 94

Minns när jag var nybörjare, då såg jag några guldbarber i zoobutiken. Såg ut som små guldfiskar.. Köpte dom och dom var favoriter ett bra tag. Synd bara att dom bara tänker på mat och det enda ställen dom är i akvariumet är vid framrutan vid matningshålet.. Även när man inte är i rummet!

Kommentar

• Barracudan
                Användare
                • April 2005
                • 453

Körde purpurhuvudsbarb i ett 200 liters igenväxt akvarium. De var oerhört fina, skötte sig själv. När man kom hem efter två veckors semester utan matning såg de likadana ut.

Har tänkt tanken någon gånga att prova i ett Malawi/tankanyika akvarium.

Tänk er en stor delificiklid som driver ett stim guldbarber framför sig!
                Jag vet, verkar oseriöst, men kul att prova.
                Frontosamarkus

Kommentar

Arbetssätt...