Rötmånad - bölder och sår på fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janne E
    Användare
    • April 2002
    • 382

    #61
    De sista bilderna påminner mig om något jag sett och läst för något år sedan, det bildas som en liten böld först som sedan öppnar sig och ut kommer en vitaktig knubbig maskliknande parasit som sedan ramlar bort efter ett tag och efter sig lämnar den ett runt och prydligt hål rätt in i fisken. Om jag kommer på var jag läste det eller om jag kanske rent av sparat sidorna i min dator så återkommer jag med mer info.

    Mvh Janne

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #62
      Det som bilden på golden visar verkar vara extra vanligt bland just golden av någon anledning. Min inställning är att det har med räkmix att göra, för sedan jag slutade ge det till mina golden har jag inte sett till det. Skulle det rent teoretiskt kunna vara så att de inte kan smälta skalbitar och att dessa "skaver" hål på magsäcken?
      Tony Englund

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

        #63
        Ursprungligen postat av Tony
        Det som bilden på golden visar verkar vara extra vanligt bland just golden av någon anledning. Min inställning är att det har med räkmix att göra, för sedan jag slutade ge det till mina golden har jag inte sett till det. Skulle det rent teoretiskt kunna vara så att de inte kan smälta skalbitar och att dessa "skaver" hål på magsäcken?
        Jag har sett exakt samma typ av sår/hål på en Aulonocara röd rubin hona för ca 2år sedan. Varken fisken på bilden eller rubin honan utfodrades med räkmix...
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #64
          Ursprungligen postat av Tony
          Skulle det rent teoretiskt kunna vara så att de inte kan smälta skalbitar och att dessa "skaver" hål på magsäcken?
          Om man klipper upp en fiskmage sa ar den segare an seg. Jag har valdigt svart att tro att nagot kan skava hal pa den.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Mikael_S
            Användare
            • May 2006
            • 246

            #65
            Nu har även eländet varit och hälsat på hos mina fiskar också. Har en Copadichromis azureus-hane som har fått något böldliknande fläck på sidan av kroppen. Det började med att den dominanta hane av en grupp på 3+3 dog utan synliga sympton. Den hanen som blev dominant efter förre hanens död stressade den kvarstående hanen en del och han blev passiv, ståendes vid ett hörn. Käkade inget på 2-3 dagar och blev lite magrare, små hostattacker också. Första tanken var att det var bukensot som härjade.

            Flyttade då denne hane som även hade fått en smäll på sidan av kroppen, lite fjäll blev ommöblerade, till ett 200l kar och medicinerade med JBL Furanol innehållande Nifurpriniol. Det var i tisdags och nu tors kväll såg jag hur den där ljusa fläcken hade blivit värre. Det har blivit rött med lite lödd i. Jaha vad ska man göra nu då?

            Funderar på att göra ett kraftigt vattenbyte på 50-60% och salta rejält och även ett snabbbad med 1 tablett furanol/ 1 L vatten i en liten hink i 30 min imorgon (freadg kväll). Låter det som en dålig idé? Känner att det bara kommer bli värre om inget görs. Några råd

            Har kikat igenom de andra bölderna på fiskarna, men det liknar ändå inte såret på Vieja maculiacaudan, det ser mer ut som en stor finne. Såret på min hane är mera som att fjällen har lossnat på en fläck med ca 5-8 mm i diameter.

            Några tankar på vad man kan göra?

            Bifogar lite bilder, mobilkamera =)
            Mvh Mikael Schöllin

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #66
              Jag tycker att det later som ett "vanligt" infekterat sar. Ta ur fisken och lagg den i ett mindre akvarium med salt i. Badda eventuellt med vanlig akvariemedecin innehallande metylenblatt samt medicinera i vattnet. Borde forsvinna pa ett par dagar.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Mikael_S
                Användare
                • May 2006
                • 246

                #67
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Jag tycker att det later som ett "vanligt" infekterat sar. Ta ur fisken och lagg den i ett mindre akvarium med salt i. Badda eventuellt med vanlig akvariemedecin innehallande metylenblatt samt medicinera i vattnet. Borde forsvinna pa ett par dagar.
                Tyvärr dog fisken i morse så det blev inte mkt behandling. Men tack för svaret. Men det du skriver om salt, är det 1 dl/ 50 liter lr är det en kraftigare dos? Bra att veta i framtiden så man är beredd. Ska man kombinera "saltningen" och metylenblått under samma tid? Eller ska man salta för en dag och sedan medicinera med metylenblått?
                Mvh Mikael Schöllin

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #68
                  1 dl/ 20L ar nog vad jag brukar foresla om fisken visar tydliga problem med vattenbalansen (det ar det som ofta dodar skadad fisk, men jag far kolla upp koncentrationen). Det ar framst detta som saltet ar till for. Medicinen slar mot sjalva infektionen aven om saltet har viss paverkan. Alltsa, salt och medicin samtidigt om det anses nodvandigt.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

                    #69
                    Ursprungligen postat av Mikael_S
                    Tyvärr dog fisken i morse så det blev inte mkt behandling. Men tack för svaret. Men det du skriver om salt, är det 1 dl/ 50 liter lr är det en kraftigare dos? Bra att veta i framtiden så man är beredd. Ska man kombinera "saltningen" och metylenblått under samma tid? Eller ska man salta för en dag och sedan medicinera med metylenblått?
                    Det snabba förloppet från insjuknande till död, tyder på att du har fått samma skit som jag fick.
                    Av de 5 som insjuknade så har jag lyckats rädda en.
                    Denna behandlades först med binox och senare så baddade jag såret med jodopax en gång per dag.
                    Jodopaxbehandling gjorde också på en av de andra, dock utan binoxmedicinering..denna överlevde inte

                    Skulle jag få nya utbrott av denna infektion så blir det, för min del, behandling med binox och jodopax.

                    Släppte för övrigt tillbaka den "botade" fisken igår. Håller nu tummarna för att det inte blir några nya sjukdomar.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • T_K
                      Användare
                      • September 2005
                      • 147

                      #70
                      Efter att ha provat eSHa 2000, Furanol Nifurpirinol och Flagyl utan något resultat så hittade jag en oöppnad förpackning "Hexamita", samma tillverkare som esha 2000, EshaLabs, i kylskåpet. Jag hade egentligen gett upp hoppet, men så läste jag på förpackningen:

                      "HEXAMITA is a unique treatment that combats disease in Discus and other Cichilds.

                      • Effectively treats 'Hole in the head disease'.
                      • Effectively treats other bacterial and fungal infections. • Prevents disease in newly acquired stock.
                      • Protects fish from secondary infections.

                      Efter två veckors behandling i karantän är såren nästan läkta och de stora feta bölderna är helt borta. Ser positivt ut, men verkar ta lång tid...

                      Kommentar

                      • Barracudan
                        Användare
                        • April 2005
                        • 453

                        #71
                        Japp, då var det min tur att drabbas!

                        Avlivade en frontosahona efter att hon fått konstig svulst vid analöppningen som sedan möglade.

                        Häromdan blev jag glad när en annan hona började visa äggröret. Det hela har nu utvecklats på liknande sätt, typ röd köttig utväxt, och ingen lek.
                        Frontosamarkus

                        Kommentar

                        • håkan karlström
                          Användare
                          • April 2005
                          • 91

                          #72
                          tragiskt barracuda med din fulwe.kan det inte ha med fodret å göra?? själv kör jag foder med vitlök i. både räkmix å spectrum,ja jag vet inte men nu blir det å handla medicin.tips på bra å ha i kylskåpet till jävulen kommer till mig?????

                          Kommentar

                          • Cattla
                            Användare
                            • August 2007
                            • 33

                            #73
                            Har läst inläggen om olika bölder & sår...
                            Jag drar mig till minnes att när jag jobbade hos en veterinär så åkt vi ut och medicinerade några större fiskar med Baytril. De fick en injektion var 2-3 ggr i veckan och sen var de alla friska.
                            Exakt vad det var för fel minns jag inte, men bölder/sår hade de iaf.

                            Någon som testat att spruta med Baytril?

                            Kommentar

                            • Carl
                              NCS Medlem
                              • May 2002
                              • 374

                              #74
                              Jahaja.
                              En god nyhet, en lite sämre.
                              Lita av upprinnelsen till denna tråda var att jag frågade om bölder på mina Flavipinnisar, det var just vid baen av fenoran, inget ludd, inget rött endast knölar/bölder.
                              Den goda nyheten: DOm är borta! All firrar friska! Jag bedömde att det sannolkt var mycobacterier, fiskarn hade varot stressade av omflyttningar en längre tid, efter lite lugn och ro friskande dom helt till, knappt man tror sina ögon!
                              Dålig nyhet, har i en annan burk en T.otostigma med en knöl på flanken, lite röd i mitten men inget sår, firren mår helt bra... äter och slåss. Är det mycobecterier detta med kanske?
                              /Carl
                              www.stockholmsciklidklubb.com

                              Kommentar

                              • matt.is
                                Användare
                                • September 2003
                                • 386

                                #75
                                Kan fodret vara boven

                                De sår jag fick på mina fiskar i Malawiakvariet uppkom i början på sommaren.
                                Så här i efterhand kom jag att tänka på att jag matat med
                                Tropical Super Spirulina Forte. Jag medicinerade och bytte endel vatten och det blev bättre.
                                Någon tid efter, så matade jag åter med Tropical Super Spirulina Forte och då
                                kom såren tillbaka.
                                Fiskarna är nu helt återställda, men det vore intressant att höra om flera som haft fiskar med sår också matat med just detta foder.
                                (Blev väl endel sådan mat utdelat på ciklidstämman)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...