Rötmånad - bölder och sår på fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #31
    Kan inte folk lagga upp lite bilder i den har traden?
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

      #32
      Jag har flyttat min enda kvarvarande sjuka umbrifera till ett 60 l kar.
      Varje morgon så baddar jag såret med jodopax på en bomullstops och än så länge ser det inte ut att ha förvärrats.
      Fast å andra sidan blir det ju inte mindre heller, såret är efter baddningen rött med tunna vita kanter.
      Skall se om jag inte kan ta ett foto på denna.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #33
        För att samla information på samma ställe lägger jag upp bilderna på mina böld-drabbade ciklider här också.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Janne E
          Användare
          • April 2002
          • 382

          #34
          Tony,
          Vart kommer alla dessa virus ifrån tro? Kommer det med VF fisk eller från odlingar? Eller med foder?

          Iridovirus förekommer naturligt och sprids bla. via insekter eller deras larver (myggor är vanliga spridare) sniglar kan bära smittan och sprider den när de blir uppätna. Iridovirus drabbar ofta vattenlevande djur men jag tror det kan drabba insekter (blir sjuka)... har för mig att någon form av detta virus drabbar Bin och slår ut hela Bisamhällen men jag kanske blandar ihop det med något annat virus. Så svaret på din fråga blir att det kan komma både från odlad fisk och VF fisk samt från fryst foder såsom mygglarver.
          Jag har en pdf som behandlar denna typ av virus gällande tropiska fiskar, om någon vill ha den så skicka ett mail.

          Mycobakterier förekommer överallt både i vatten och på land men oftast bryter sjukdomen ut vid nedsatt kondition och stress, smittar genom öppna sår och även då till människor (några arter av dem). Aeromonas bakterier tycker inte om rent vatten men förökar sig fort när förhållandena blir dåliga, Pseudomonas bakterier drabbar aldrig friska fiskar och är oftast en följdinfektion när fisken redan är sjuk och i nedsatt kondition (människor kan drabbas av Pseudomonas infektioner i öppna sår), båda de sistnämda bakterierna finns i litet antal i akvariet men växer inte till förrän förutsättningarna finns...en sjuk eller en fisk i dålig kondition (vilket de blir förr eller senare om vattnet är dåligt). Sedan finns det ett antal andra bakterier men de som nämnts är nog de vanligaste orsakerna till att fiskar insjuknar i akvarier när det gäller bakteriella sjukdomar.

          Mvh Janne

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

            #35
            Janne, det är som vanligt oerhört tacksamt när folk med kunskap delar med sig. Tackar!

            Ola, fixar du en sammanställning till FAQ?
            Tony Englund

            Kommentar

            • Styrsö
              Användare
              • November 2004
              • 343

              #36
              Mike_Noren: Tack- jag håller med om din bedömning för hole in the side. Beskrivningen är ganska passande.

              Lärorik tråd!

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

                #37
                Bra länk: lista över vad det är för aktiva substanser i ett gäng olika fiskmediciner. http://www.fishforums.net/index.php?showtopic=138038

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #38
                  Ursprungligen postat av Tony
                  Ola, fixar du en sammanställning till FAQ?
                  Varfor tror du att jag skapat traden
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • April 2002
                    • 2294

                    #39
                    Ursprungligen postat av Mike_Noren
                    Bra länk: lista över vad det är för aktiva substanser i ett gäng olika fiskmediciner. http://www.fishforums.net/index.php?showtopic=138038
                    Här är en till Finns även en diagnosnyckel. De skickar dock inga preparat.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

                      #40
                      Ursprungligen postat av Janne E
                      Jinnarparen,
                      Någon som jag hitills har saknat är hur man gör för att bakterien inte skall trivas.
                      Trivs de bäst i mjukt/hårt vatten, surt/basiskt, kallt/varmt.

                      I surt mjukt vatten trivs nästan inga bakterier alls och det är sällan man drabbas av dessa sjukdomar i sådant vatten.

                      Skulle i så fall en lösning vara att ta upp fisken och lägga den i ett kar med mjukt surt vatten?

                      Jag har penslat med jodopax på den kvarvarande fisken i 2 dagar.
                      Det som jag också gjorde vara att jag medicinerade med Hexa-X (i brist på annat som fungerade).
                      Såret har inte vuxit något vilket är positivt. Har inte penslat idag och det ser fortfarande bra ut, det skarpt röda har försvunnit och det ser ut som om det ligger en skrynklig hinna av slem över såret. Kanterna är också förhållandevis jämna och fina.

                      och så till det tråkiga...

                      Jag hade sålt en umbriferahane till Mickael Jarhl för några veckor sedan, han var vänlig nog att låta mig köpa tillbaka denna (stort tack Micke).
                      Denna släpptes i igår, allt såg bra ut. Ett lugn mottagande av övriga fiskar, hanen tog direkt kommandot i karet.
                      I morse såg också allt bra ut, men så kommer jag hem nu ikväll och ser att på bägge sidor har enstaka fjäll börjat "resa" sig och en vit kant bildats runt dem.
                      Jag har sedan i förrgår börjat byta ut 20% av vattnet varje gång, totalt 3 vattenbyten innan den "nya" hanen kom i karet.
                      UVfiltret är igång hela tiden liksom pumparna.
                      Angriper dessa bakterier så fort så att de på bara 24 timmar spräcker fiskhuden. Tilläggas skall att umbriferahonan som hela tiden har gått i samma kar är helt oskadad.
                      Jag skall också tillägga att han äter ordentligt, både skalade räkor igår och pellets nu ikväll (var tvungen att prova lite för att se om han för övrigt var påverkad).
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        • April 2002
                        • 2670

                        #41
                        Här är en bild på umbriferan som jag behandlat med jodopax
                        Senast redigerad av jinnarparen; 14 July 2007, 00:11.
                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

                          #42
                          Här är en bild på den "nya" hanens skada.
                          här på bilden ser det mer ut som om det är ett fjäll som håller på att lossna. Framifrån ser man att det står ut en del.
                          Det kan mycket väl vara så att det är ett löst fjäll, och att jag är hispig nu.
                          Men, och det är det viktiga i sammanhanget, det är så här det har börjat varenda gång.
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • Janne E
                            Användare
                            • April 2002
                            • 382

                            #43
                            Jinnarparen,
                            Skulle i så fall en lösning vara att ta upp fisken och lägga den i ett kar med mjukt surt vatten?

                            Nej, i det akvarium dina fiskar går i nu är förmodligen konduktiviteten ganska hög och flyttar man då en fisk till mjukt surt vatten så finns risken att den kan drabbas av osmotisk chock och det förvärrar tillståndet för fisken.
                            Vid höjning av konduktiviteten är risken mycket liten för att fiskar skall drabbas av osmotisk chock...om man inte överdrivet mängden salt, vid starka saltbad klarar de sig från några minuter upp till 15-20 minuter innan de brukar vända buken uppåt och då måste de tillbaks i vanligt vatten.

                            Däremot så verkar det som att jodopax fungerar och minskar bakterie angreppet, såret ser ut att börja läka och inte längre så inflammerat.
                            När det gäller den nya fisken du släppt i så avvakta och se hur den skadan utvecklas, förvärras det så pensla på jodopax på såret.
                            Ja, vissa bakterier kan under gynnsamma förhållanden växa (dela) sig mycket snabbt och ställa till rejäl skada inom 24 timmar.

                            Mvh Janne

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              • April 2002
                              • 2670

                              #44
                              Hur påverkar syrehalten i vattnet, bakterietillväxten?
                              Har i nuläget ingen diffusor påkopplad till mina pumpar, de skapar bra vattenrotation ändå.
                              Men funderar på att koppla på en sådan för att på så sätt ha väldigt mycket små lufbubblor cirkulerande runt i vattnet.
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              • Janne E
                                Användare
                                • April 2002
                                • 382

                                #45
                                Tror nog inte att de dåliga bakterierna skulle växa mer pga. högre syrehalt i vattnet, men däremot de goda bakterierna som sköter nedbrytningen. Om inte annat så trivs ju fiskarna bättre och får bättre motståndskraft mot angrepp av bakterier och andra sjukdomar. Vattnets omsättning vid ytan kontra botten är det viktigaste vid god syresättning, en bra cirkulation skall flytta det syrefattigare bottenvattnet upp till ytan och desto högre denna omsättning är desto högre och jämnare syrehalt får man i vattnet...tills vattnet är mättat.

                                Mvh Janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...