Rötmånad igen
Väcker liv i denna tråden igen.
En del kanske minns mina missöden med C Umbriferahanarna förra året.
Honan var helt oberörd av hanarnas problem....tills nu.
Upptäckte ett sår på henne i förrgår och nu har munnen också svullnat upp.
Det jag har gjort hitills är 2 extra vattenbyten, och så har jag saltat rejält.
Jag vill inte stressa henne ännu mera genom att jaga runt henne i karet, det är inte helt lätt att fånga fisk i det karet.
Det paradoxala (eller kanske den utlösande faktorn) är att i fredags så lekte paret igen bara en dryg månad efter den senaste leken.
Ynglen kläcktes igår, så honan måste onekligen vara i bra skick, tycker jag.
Men för att minska stressen på honan (yngelvård är nog förenat med en hel del stress) så såg jag till så att ynglena försvann igår i och med vattenbytet.
Det jag tröstar mig med mitt i allt elände med dessa är att jag denna gången har yngel efter dem, 20-30 st mellan 8-13 cm.
Väcker liv i denna tråden igen.
En del kanske minns mina missöden med C Umbriferahanarna förra året.
Honan var helt oberörd av hanarnas problem....tills nu.
Upptäckte ett sår på henne i förrgår och nu har munnen också svullnat upp.
Det jag har gjort hitills är 2 extra vattenbyten, och så har jag saltat rejält.
Jag vill inte stressa henne ännu mera genom att jaga runt henne i karet, det är inte helt lätt att fånga fisk i det karet.
Det paradoxala (eller kanske den utlösande faktorn) är att i fredags så lekte paret igen bara en dryg månad efter den senaste leken.
Ynglen kläcktes igår, så honan måste onekligen vara i bra skick, tycker jag.
Men för att minska stressen på honan (yngelvård är nog förenat med en hel del stress) så såg jag till så att ynglena försvann igår i och med vattenbytet.
Det jag tröstar mig med mitt i allt elände med dessa är att jag denna gången har yngel efter dem, 20-30 st mellan 8-13 cm.
Kommentar