Hydor cirkulationspumpar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    Hydor cirkulationspumpar

    Jag är rätt sugen på en sån här:

    men jag skulle vilja höra med er som har en sån här... åker det inte in fiskar & snäckor i propellern?

    Pumpen är ju egentligen bara en propeller med ett glest galler runt - blir det inga problem med hackad fisk eller att sandsnäckor går in och förstör propellern?
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Har ingen sådan själv, men man kan kolla om det är vortexpropeller på dem. Då finns det ett avstånd mellan propeller och vägg som brukar lösa problemet med sandsnäckor. Firrarna riskerar dock fortfarande att fastna. Enkel lösning är en bit tunn blå filtermatta i en hörna, pumpen bakom och så en slang från utblåset ut genom mattan. En PET-flaska som man kapar toppen på och borrar en attans massa hål i kan också göra susen. Sättes runt hela insuget och nedåt.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

      #3
      Jo, den typen av lösningar har jag kört, men det här är alltså inte en impellerpump, utan bara en liten elmotor med en "båtpropeller" med ett glest galler runt. Det är som en liten kontorsfläkt, fast med mycket glesare fingerskydd...

      Det verkar väldigt intressant för mig, pga två saker: den flyttar stora mängder vatten vid lågt tryck, så plankton går rakt igenom oskadda, och den drar lite ström. Men jag är rädd jag får finhackad ancistrus följt av sandsnäcke-orsakat propellerhaveri...
      Senast redigerad av Mike_Noren; 10 July 2007, 12:55.

      Kommentar

      • Janne E
        Användare
        • April 2002
        • 382

        #4
        Jag har provat både den minsta och största och jag tycker de är helt värdelösa...nästan, konstruktionen är fel och istället för cirkulation som från ett normalt pumphuvud så sprids allt vatten åt sidorna och mycket lite rakt fram.
        Några finhackade Ancistrus behöver du inte oroa dig för, kanske yngel men en Ancistrus runt 4 cm eller mer har inga problem att suga sig fast på "propellern" så pumpen stannar innan den ens blivit skadad
        Den största kan jämföras med en 500-1000 L pumphuvud när det gäller tryck och cirkulation, jag har inte provat Tunze's streamers men deras konstruktion ser betydligt bättre ut.
        http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C..._tunzeprod_pi1[predid]=-infoxunter025

        Mvh Janne
        Senast redigerad av Janne E; 10 July 2007, 18:14.

        Kommentar

        • Twiq
          Användare
          • December 2006
          • 17

          #5
          Hej!
          Jag har kört med denna cirkulationspump tillsammans med ett ytterfilter i mitt 540 malawikar och är mycket nöjd. Man får en bra rörelse i vattnet, istället för att ha en riktad "jetstråle" som man får med en "vanlig" cirkulationspump. Det är ca 3mm mellan gallerstolparna, så att fisken skulle åka in och bli hackad känns väldigt otroligt. Kanske om du har väldigt små yngel, men med dom större fiskarna är det nog ingen fara. Jag rekommenderar denna pump starkt om du vill ha mycket vattenrörelse med ett lugnare tempo i karet.

          MVH David

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Oki, som en båtpropeller alltså. Då borde sandsnäckorna inte ge sig in där, de måste ju märka att det rör sig. En vanlig pump är nog värre i relation till snäckorna, de kryper in som små och så växer de till sig inne i pumpen. Du får kolla hur utrymmet där rotorn sitter ser ut - är det trångt och smått så blir det snäckproblem. Ancistrusarna klarar en hel del enligt min erfarenhet, men visst, jag har haft några stycken i pumpar också. Att de skulle sugas rakt in tror jag inte kommer att hända, när jag har flyttat yngel så kan de tom suga sig fast i slangen.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

              #7
              Finns bara ett sätt att få reda på hur det ligger till - jag får testa.

              En Hydor 3 tror jag blir rätt lagom som komplement till min Fluval 4+ och trötta Rena XP3 i mitt 160-liters.

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

                #8
                Det blev inte ett Hydor, men en liknande "propellerpump", en Tunze Nanonstream 6025. Blåser 2500 liter i timmen.

                Den har inte varit i många minuter än, men jag har redan några centimeterstora ancistrus-yngel som kravlar omkring på den; några av dem blir säkerligen fiskpuré när som helst.

                Annars verkar det väl vara en trevlig pump, fast återigen underskattade jag hur mycket flöde jag vill ha - den här är egentligen alldeles för klen. Jag borde ha tagit största Hydor eller Tunzen istället.

                Ur ren undervisningssynpunkt borde jag ta en video på akvariet, nu har jag alltså tre pumpar med nominellt 1000 + 1500 + 2500 = 5000 L/h cirkulation i ett 160 liters, och jodå visst blåser det, men inte ens trådfenorna har några problem med strömmen, långt mindre mina andra fiskar (som alla är äkta fors-fiskar). Jag skulle vilja påstå att skalar och slöjstjärt kanske skulle ha problem, men inte t.ex. endlers-guppy eller neontetra.

                Mental anteckning: när det gäller pumpar, tänk större.

                Kommentar

                • Janne E
                  Användare
                  • April 2002
                  • 382

                  #9
                  Mike,
                  Är flödet hyffsat riktad från Tunze's nanostream? för på Hydor sprider sig vattnet åt alla håll och flödet räcker ungefär ca 40-50 cm in i akvariet från en Koralia 4.

                  Mvh Janne

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mike_Noren
                    Ur ren undervisningssynpunkt borde jag ta en video på akvariet, nu har jag alltså tre pumpar med nominellt 1000 + 1500 + 2500 = 5000 L/h cirkulation i ett 160 liters, och jodå visst blåser det, men inte ens trådfenorna har några problem med strömmen, långt mindre mina andra fiskar (som alla är äkta fors-fiskar). Jag skulle vilja påstå att skalar och slöjstjärt kanske skulle ha problem, men inte t.ex. endlers-guppy eller neontetra.
                    Vore skoj att se. Det där med cirkulationen har jag klurat lite på också. När man ser var fisken finns i naturen, t ex en "långsamt flytande bäck" och börjar lura på hur snabbt vattnet ändå rör sig i den bäcken så borde de allra flesta firrar palla/trivas med mycket kraftig cirkulation i ett kar.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2695

                      #11
                      @Janne E: Mjaaaa... Strålen verkar ha en spridning på 15-20 grader och når åtminstone en meter (längre är inte akvariet). På det avståndet är "träffytan" nån decimeter i diameter så det är inte sådär gigantisk ström direkt, men den dominerar över strålen från Fluval +4'n.

                      @Patrik: Jag tar och rengör alla filter så det blir fullt flås på dem alla tre, och postar en video senare under dagen. Det är ganska oimponerande. Akvariet är dessutom inte direkt vackert just nu heller, jag har en algexplosion, men det får ni tåla...


                      En märklig sak är att det bildas bubblor på utsidan av Tunzen, vid insugen. Det skulle kunna vara gas som fälls ut pga trycksänkningen? Rätt intressant.

                      Kommentar

                      • Per Karlsson
                        Användare
                        • May 2007
                        • 13

                        #12
                        Tack Mike för recensionen på nanostream.
                        Har själv tidigare sökt info om den men så många tycks inte ha den...
                        Har aldrig själv sett en i action men med dina uppgifter törs jag köpa ett gäng.
                        Tänkte att jag skulle börja med tre st. i ett 1200 kar bara för syresättning, tar nog 6045 varianten
                        som rör runt 4500 L/h det borde ju hända något vid ytan iallafall.

                        PK

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2695

                          #13
                          Akvariet är 160 liter, det sitter en Fluval XP3 och en Rena +4 och en Tunze nanostream 6025 i det. Alla tre pumparna nyrengjorda, alla tre har utblåsen till höger. Tunzen är riktad snett mot baksidan, de bägge andra snett mot framsidan, för att skapa maximal turbulens. Har satt +4'n på att suga in luft för att få bubblor i karet & visa vattenrörelsen bättre.

                          Och, ja, jag vet att jag har lite mycket alger.

                          Överblick (10MB)


                          Trådfenorna och växterna är, öh, de som simmar sämst. Så att säga. Men inte har de några problem inte. (10MB)


                          Bottenfiskarna verkar också hantera strömmen bra... (7MB)


                          Mer imponerande än så är alltså inte 5000 L/h i ett 160-liters.

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

                            #14
                            Till stor del handlar det om hur pass smalt utblåset är eftersom det tillsammans med hur stark pumpen är avgör hur mycket vattnet i burken kommer röra sig.
                            Stoppar du ner 5st Eheim kraftpaket i ett 160L så läg nog inte ens vattnet stanna kvar =) 2000L/T kan ju ger mer fart på vattnet än vad 5000L/T kan ge om man har små respektive stora utblås.

                            Är det nått experiment du gör eller är det bara så att du vill ha hela havet stormar i burken för att få en mer levande känsla?
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2695

                              #15
                              Det är menat att vara ett fors-akvarium. Alla fiskarna där inne utom trådfenorna är forsfisk.

                              Fluvalen och Renan är bägge traditionella impellerpumpar som jobbar med relativt små vattenmängder vid högt tryck i en smal stråle - det ger starkt flöde i ett litet område, och mycket litet flöde överallt annars.
                              Tunzen är en cirka 2.5 cm i diameter propeller som blåser runt stora mängder vatten vid väldigt lågt tryck, och ger mera allmän cirkulation.

                              Jag är väl hyfsat nöjd med vattenrörelsen nu, den duger. Jag hade kanske föredragit kraftigare, men i värsta fall kan jag väl köpa en nanostream till - det är en väldigt liten pump, så det är lätt att klämma in flera.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...