Övriga bilder - ej fisk och akvarierelaterat foto - del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikV
    Användare
    • February 2007
    • 697

    Lene fortsätter posta bilder...

    Ungar kan somna i vilken ställning som helst. Exempelvis denna. (Verkar dock irriterad över fotoblixten.)

    Kommentar

    • Mattias777
      Användare
      • November 2006
      • 1493

      Ursprungligen postat av Lene
      Alla verkar ha någon förfader/-moder härifrån. Inte undra på med tanke på utflyttningen härifrån de senaste 100 åren. I synnerhet till dina trakter. Men det är ju knappast pga dålig utsikt som folk har flyttat söderut!
      Jag längtar starkt ut till vildmarken ibland, det e för stressigt här men det finns ju bra saker med förståss
      Senast redigerad av Mattias777; 12 February 2008, 01:48.


      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

      Kommentar

      • HenrikV
        Användare
        • February 2007
        • 697

        Lene postar...

        Fisketur mitt i vildmarken! Här får man fisk, kan jag lova. Helt andra höstfärger här än på den regniga västkusten...
        /Lene

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

          Sorry jag kunde inte låta bli... båten skymde sikten =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Lene
            Användare
            • January 2007
            • 42

            Ursprungligen postat av deelay
            Sorry jag kunde inte låta bli... båten skymde sikten =)
            Tackar Visste inte riktigt hur jag ville ha det när jag var inne i ACDSee och ändrade storlek (för att få den nog liten för att kunna postas). Kändes som om det gav lite känsla av att sitta i båten om man behöll båten i hörnet, men när jag hade postat den ångrade jag att jag inte beskar den ändå. Och då orkade jag inte börja om... Tur att det finns andra som orkar. Ändrade du färger/ljus också, eller är det min skärm som är lite skum?

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

              Ursprungligen postat av Lene
              Tackar Visste inte riktigt hur jag ville ha det när jag var inne i ACDSee och ändrade storlek (för att få den nog liten för att kunna postas). Kändes som om det gav lite känsla av att sitta i båten om man behöll båten i hörnet, men när jag hade postat den ångrade jag att jag inte beskar den ändå. Och då orkade jag inte börja om... Tur att det finns andra som orkar. Ändrade du färger/ljus också, eller är det min skärm som är lite skum?
              Ändrade lite på kontrasten(ökade), den kändes inte riktigt distinkt, hoppas ni inte misstycker.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Lene
                Användare
                • January 2007
                • 42

                Ursprungligen postat av deelay
                Ändrade lite på kontrasten(ökade), den kändes inte riktigt distinkt, hoppas ni inte misstycker.
                Blev helt klart bättre. Lite sånt jag trixat med på bilden med ungarna vid vattnet. Är fortfarande väldigt mycket nybörjade på bildredigeringsfronten; det var nångång vid jul/nyår som jag upptäckte hur enkelt det faktiskt är att förbättra en bild ganska mycket med några klick i ACDSee.
                Med andra ord är det alltid kul att få lite tips och feedback!

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

                  Ursprungligen postat av Lene
                  Blev helt klart bättre. Lite sånt jag trixat med på bilden med ungarna vid vattnet. Är fortfarande väldigt mycket nybörjade på bildredigeringsfronten; det var nångång vid jul/nyår som jag upptäckte hur enkelt det faktiskt är att förbättra en bild ganska mycket med några klick i ACDSee.
                  Med andra ord är det alltid kul att få lite tips och feedback!
                  Jo kameran gör ju inte alltid hela jobbet på en gång... det är ofta en flerstegs process. Man kan ju välja att ha mjuka settings medans man fotar så man kan göra mer som vill senare.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • HenrikV
                    Användare
                    • February 2007
                    • 697

                    Lenes bilder.

                    Norrlands guld - hjortron!
                    Borde jag beskära bilden ännu mer eller ska jag låta hela bladet nere till vänster vara kvar (och samtidigt behålla hjortonet i mitten)? Känner att jag har mycket att lära...

                    Kommentar

                    • Lene
                      Användare
                      • January 2007
                      • 42

                      Ursprungligen postat av deelay
                      Jo kameran gör ju inte alltid hela jobbet på en gång... det är ofta en flerstegs process. Man kan ju välja att ha mjuka settings medans man fotar så man kan göra mer som vill senare.
                      Jepp, och med vår kamera har man inte så mycket att välja på när det gäller inställningar... Det mesta är automatiska funktioner och så kan man välja mellan lite olika blixtar. Kanske går att ställa in mer om man är påläst.

                      Kommentar

                      • Mattias777
                        Användare
                        • November 2006
                        • 1493

                        Ursprungligen postat av HenrikV
                        Fisketur mitt i vildmarken! Här får man fisk, kan jag lova. Helt andra höstfärger här än på den regniga västkusten...
                        /Lene
                        Vackert, vackert!

                        Vilka fiskar får man om man får fråga?

                        Vi fjällvandrade en gång nära stora sjöfallet och kom till en lappsjö som var omgiven av höga berg. Där fick vi stora rödingar och öringar nästan hela tiden


                        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                        Kommentar

                        • jimpa
                          Användare
                          • October 2007
                          • 101

                          Dagen innan julafton var det oerhört vacker rimfrost på småländska höglandet.

                          Bilden är inte tagen med någon exponeringskompensation så den kan se grå ut. Körde autokurvor på den men då jag sitter på en dator med kasst grafikkort som ger ett rött stick vet jag inte riktigt om det blev bra.

                          Kommentar

                          • Lene
                            Användare
                            • January 2007
                            • 42

                            Ursprungligen postat av Mattias777
                            Vackert, vackert!

                            Vilka fiskar får man om man får fråga?

                            Vi fjällvandrade en gång nära stora sjöfallet och kom till en lappsjö som var omgiven av höga berg. Där fick vi stora rödingar och öringar nästan hela tiden
                            Abborre, gädda och sik är det mest av men även harr och öring finns den en del av här. Röding finns numera nästan bara uppe i "lappsjöar" (som t.ex. där ni var vid St Sjöfallet) men där får bara samer fiska, eller om man råkar känna någon lappgubbe som man kan följa med. Fast det går alltid att få tag i röding till relativt bra pris (runt hundringen per kilo) från ett slakteri i Gällivare, och det är det värt ibland.

                            Kommentar

                            • Lene
                              Användare
                              • January 2007
                              • 42

                              Ursprungligen postat av jimpa
                              Dagen innan julafton var det oerhört vacker rimfrost på småländska höglandet.
                              Kan ju faktiskt vara snyggt med rimfrost också (fast jag måste ju erkänna att jag föredrar en halvmeter snö dagen innan julafton ). Lyckad komposition med ett ståtligt träd!

                              Kommentar

                              • HenrikV
                                Användare
                                • February 2007
                                • 697

                                Lene postar

                                Kontrar med ett trädfoto jag med. Taget 15 november. Ja, himlen är sådär knallblå kalla, soliga vinterdagar! Snyggt mot kritvit snö.
                                /Lene

                                Kommentar

                                Arbetssätt...