If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Övriga bilder - ej fisk och akvarierelaterat foto - del 2
Micke, alias Nikonexpert
på min D50 heter det Gaffling när man ska ta HDR bilder alltså 3 st olika exponeringstider, har lekt lite med det men vill använda tids utlösaren så jag slipper röra kameran, vet du om det funkar på D50???? och hur gör jag i så fall?
Micke, alias Nikonexpert
på min D50 heter det Gaffling när man ska ta HDR bilder alltså 3 st olika exponeringstider, har lekt lite med det men vill använda tids utlösaren så jag slipper röra kameran, vet du om det funkar på D50???? och hur gör jag i så fall?
Jag tror inte att du kan gaffla med självutlösaren. Jag använde Nikons fjärrutlösare ML-L3 när jag hade D70 och det fungerade kanonbra. Den fungerar till D50 också och kostar 150-200:-.
Micke, alias Nikonexpert
Rekomenderar dig att inte köra med gaffling när du fotar hdr. Du får inte med så mkt omfång om du fotar där solen lyser starkt. T.ex. min bild jag la upp, den är redigerad med 7 exponeringar. Hade jag bara kört tre, hade jag inte fått me molnen precis runt soluppgången, eller inte trädens konturer mot mig. Så kör manuell slutartid o bländare runt 9-16.
Linus.. stadsmiljö är fruktansvärt kul, framförallt på morgonen innan staden har vaknat.
Micke.. snyggt omfång ändå me tanke på bara en jpg!
Laesk: Varför ska man inte använda gaffling?
Den enda nackdelen jag upplevt att att man max kan ha ett steg mellan exponeringarna, vilket verkar vara lite snålt om man bara kör tre exponeringar. Men det är bara att göra fler exponeringar, 5 eller 7 med ett steg mellan tycker jag oftast räcker bra.
Jag svarar mig själv. Kom på att vi diskuterat detta tidigare och att Canon har en en begränsning på 3 exponeringar vid gaffling. Med andra kameror där man inte har denna begränsning måste det väl vara perfekt för hdr? Jag brukar använda fjärrutlösare, spegeluppfällning och gaffling med 5-7 (undantagsvis 9) exponeringar för att undvika att kameran rubbar sig mellan exponeringarna.
Hehe precis! Canon har bara 3. (glömde att Nikon har fler) Stör mig rätt rejält på de Iofs har jag stabilt stativ så kamerar rubbar sig inte när jag rullar på hjulet, sen tynger jag ner stativet så mkt jag kan med vänsterarmen me. (kan ju hänga väska under om man vill me)
Vill inte vara elak eftersom jag tycker att bilderna oftast blir fulare i hdr-format än som de ser ut utan. Vad är meningen med hdr? Jag förstår att det är bra om man ska göra en typ Sagan om ringen-film, men annars?
Vill inte vara elak eftersom jag tycker att bilderna oftast blir fulare i hdr-format än som de ser ut utan. Vad är meningen med hdr? Jag förstår att det är bra om man ska göra en typ Sagan om ringen-film, men annars?
Det beror väl på att man ofta överdriver färgerna när man gör hdr för att få en viss effekt. Det huvudsakliga skälet till att använda hde är att få större dynamiskt omfång i bilderna med mer detaljer i låg- och högdagar. Många av de bilder man ser är hdr utan att man vet om det, överdrivs inte färgerna så ser de ut som vilka bilder som helst.
Digitalkameror har än så länge lägre dynamiskt omfång än vad filmen hade. Fujis snaste senaste proffskamera är den bästa modellen när det gäller dynamiskt omfång och Nikons kommande ska ha 40% bättre dynamiskt omfång, så i framtiden blir det kanske onödigt med hdr.
Här förstår du nog meningen med HDR
(hänger förövrigt prydligt i sovrummet i 70*50cm -tavla)
HDR är egentligen inte rätt namn - det borde heta "compressed dynamic range" istället, eftersom man trycker ihop det dynamiska omfånget så det får plats i kamerans/skärmens färgrymd.
Jag får väl erkänna att jag också har lite svårt för HDR bilder, jag tycker det ser onaturligt ut.
Men jag skulle gärna se kameror (och skärmar) med lika stort dynamiskt omfång som våra ögon.
Kommentar