Likmaskar i tömt, tomt och pånyttfullt kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nojj
    Användare
    • October 2005
    • 90

    Likmaskar i tömt, tomt och pånyttfullt kar?

    Flyttade karet för exakt en vecka sedan, det tömdes så gott jag kunde (har massa BTN-moduler i det).

    Det stod utan vatten 5 dagar, sedan fyllde jag det igen förrgår kväll och det har stått så tills nu. Avsikten var att få bort en del av den algbeläggning BTN-modulerna samlat på sig.

    Nu när jag höll på och skrubbade såg jag nåt som såg ut som riskorn, modell större som virvlade runt i karet när jag körde med diskborsten.

    Nyfiken som man är tog jag upp en och det är små vita maskar.
    Huuuääääh!!!

    Kan det vara likmaskar? Dom är inte speciellt stora, 7-10 mm och de verkar leva i vattnet - jag menar, hade det varit likmaskar som hittat en död fisk som blivit kvar i karet (det finns en möjlighet att en Buescheri dött och blev kvar i karet, den var väl 7 cm lång.) hade de väl dött då karet varit vattenfyllt 2 dygn? Eller kan de leva i vatten?

    Snälla nån säg att det är algätande maskar, dom ser sjukt äckliga ut!

    Planen nu är att tömma karet och sen fylla det igen för att få bort äckligheterna.
    //John

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    Likmask är fluglarver, maggots, och ser ut så här:

    Dvs larven är cirka konisk, smalast i framänden, inga ben eller huvud, men tydlig segmentering.

    Jag betraktar det som inte omöjligt, men osannolikt, att det är fluglarver du ser. Troligen är det detta:


    Dvs plattmaskar, små osegmenterade, platta, allätare, eller...

    ...fjädermyggslarver, dvs segmenterade, långsmala, algätare, med tydligt huvud.

    Kommentar

    • Nojj
      Användare
      • October 2005
      • 90

      #3
      Urrrk!

      *ryyyser*

      Det måste vara fluglarver, vilket är vidrigt äckligt. Vad jag itne fattar är hur de överlever i vattnet, men de har väl nåt system för det där.

      Jag får försöka dammsuga upp äckligheterna med slangen helt enkelt. Huuuuuuuuu!

      Egentligen är det väl inte så faligt med maskarna i sig själva för fiskarna - jag menar, vi metar ju med maggots. Men de ser så äckliga ut att jag är glad att jag itne har flickvännen hemma, för jävlar vilket liv det hade blivit på henne om hon sett dom.

      Tackar ödmjukast för bilderna!

      //John
      //John

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        5 dagar ar ju tillrackligt for att bananflugor ska lagga agg som utvecklas till larver. For det fanns inget vatten under 5 dagar om jag forstar dig ratt. Bananflugor lever pa jast, men det finns ju andra flugor som lagger agg i all mojlig gunk.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...