Flämtande Scalare...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • January 2003
    • 638

    Flämtande Scalare...

    Hej

    Jag har 7 halvvuxna Scalarer, som är pigga och friska, äter bra, och åtminstone två av dem börjar visa tendenser till att bilda par. Men det är ett problem med en av hanarna. Den har en längre tid varit ganska undanknuffad av den andra hanen. Såg häromdagen att den andas häftigt, och då och då gör spottande rörelser. Ser nästan ut som om den har satt nå´t i halsen. Jag vet ju att Scalarer ibland försöker sätta i sig växtdelar, även så´na som är för stora. Den äter en del, och ser annars rätt frisk ut, förutom att den står undangömd bland växterna för det mesta. Jag undrar om det kan vara nå´t banalt, som att den helt enkelt satt en för stor växtdel i halsen, och att den kommer att multna bort vartefter, så han kan äta och andas normalt, eller om det är nå´t värre. Parasiter tror jag inte så mycket på, har inte köpt några nya fiskar på ett tag, och ingen av de andra fiskarna håller på så.

    Om nå´n vet vad det kan bero på så skulle jag bli glad.

    MVH Micke

    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • Gäst

    #2
    Tror att det kan bero på stress helt enkelt.

    Att scalarer kan bråka rejält är inte helt ovanligt, speciellt under parbildning och lek, då kan hanarna bli riktigt stingsliga (även honorna).

    Håll ögonen på det hela, eventuellt får du i värsta fall flytta fisken om det skulle bli för tufft.

    Å andra sidan är det ett naturligt urval som sker.


    /Peter
    Nr 431

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • January 2003
      • 638

      #3
      Hej

      Ja, det kan vara så. Har också tänkt på stress. Men hanarna är ungefär lika stora, och borde väl vara rätt jämbördiga? I och för sig är ju ciklider individualister, den här hanen kanske är ovanligt blyg, så den blir stressad lättare.

      Den är väldigt fin, så vill ogärna mista den. I mitt andra stora akvarium har jag en stor, gammal hane, som antagligen också skulle stressa den. Har en mindre ihop med honom, som jag tror är en hona. Är den det kan han nog bli lite sur på den nya hanen. Den hanen har varit med i ett yngelvårdande par, där honan tyvärr blev sjuk och dog. Köpte därefter en vildfångad hona, som han också lekte med, men lagom till att de skulle bli frisimmande attackerade hon honom, och ärrade honom rejält. Se´n dog hon också. Fick bara tag i en ny liten, som han accepterar, så jag antar att det är en hona.

      Gick ifrån ämnet lite där kanske Men den stressade hanen skulle nog inte bli för välkommen i det akvariet. Har ju i och för sig ett 100-liters att stoppa honom i, men det är totalt igenväxt av två stora svärdsplantor och en Microsorium. Inget simutrymme för en Scalare.

      Tack för hjälpen.

      MVH Micke

      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • January 2003
        • 638

        #4
        Hej

        Var inne och kollade på din sida förresten. Mycket fin, och fina akvarier Gillade särskilt Nicaraguenseparet. Har också haft några lekpar av Nicaraguense, som har lekt, men tyvärr blev det aldrig några yngel.

        MVH Micke

        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Tack Micke!

          Jag tror att egentligen spelar inte storleken så stor roll då även den minsta fisk kan spärra upp sig och se riktigt skräckinjagande ut.

          Tror även att om en firre fått sig en riktig stjärnsmäll så kanske det räcker för att denne ska kuva sig ?


          /Peter
          Nr 431

          Kommentar

          • Micke_A
            NCS Medlem
            • January 2003
            • 638

            #6
            Hej

            Ja, men den här hanen är ju redan stressad, och skulle nog finna en flytt ännu mer stressande, och eftersom den är mindre också, så skulle den kanske bli ett lätt byte. Den större hanen har ju gjort processen kort med andra Scalarer förr.

            Kanske kan flytta den större till det andra akvariet så länge, och flytta den stressade till hans akvarium.

            Har två Nyckelhålspar som gick i varsitt akvarium, och visade tecken på att vilja leka. Har också sett det ena paret leka, för rätt länge se´n. Jag satte ihop dem, för att de kanske skulle få varandra att komma till skott, om man säger så. Men det paret som redan var i akvariet började förfölja de nya skoningslöst. Hanarna kämpade med jawlocks en stund, men den nya fick ge sig. Den gamla honan jagade den andra ordentligt. Jag har mycket växter och gömställen i, så det borde funka efter ett tag. Och de paren har gått i samma akvarium förr, och då funkade det. Paret jag flyttade på har dessutom lyckats hålla en Brasiliensishane stången, tills han blev för stor för dem. Nyckelhål sägs vara skygga, men det vet inte mina om

            Ja, du har nog rätt, har en fisk fått en smäll en gång, så blir den nog kuvad. Storlek, art och kön spelar ju ingen större roll, den som får det psykologiska övertaget dominerar den andra. Även bland människor. Hade ett halvvuxet Scalarepar där särskilt honan satte skräck i ett halvvuxet Eldbukspar. Ingen av dem var i lektagen då.

            MVH Micke

            MVH Micke

            "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

            Kommentar

            Arbetssätt...