Fisk och akvarierelaterade bilder - del 3

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

Ursprungligen postat av Wilhelm
    Fint är det! Nästan som i naturen!
    Ja naturligt brunt.Janne

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

endymion,
      enligt min uppfattning blir firrar missbildade av två orsaker, dels brister i fodret och dels bakterieinfektioner som små. Blir en del kullar ok så kan man i princip utesluta fodret som felkälla, men det kan vara värt att testa med kompletterande foder ändå. Återstår bakterieinfektioner, vilket kan vara lurigare att komma åt.

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• B-mark
        Användare
        • October 2005
        • 95

Ursprungligen postat av malawijanne
        Ja naturligt brunt.Janne
        Kul! Men nog kan man väl skönja några färger även hos dessa mina skötebarn?
        Har dock färgsprakande mbunas i ett 540 kar bredvid SA karet!
        / Stefan

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Ursprungligen postat av B-mark
          Kul! Men nog kan man väl skönja några färger även hos dessa mina skötebarn?
          Har dock färgsprakande mbunas i ett 540 kar bredvid SA karet!
          Härligt fint kar som ger en skön känsla av att man har en bit av naturen i rummet. Jag skulle definitivt vilja ha ett sådant kar i min lägenhet!

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Grymt snygg bild B-mark, den skulle du vunnit med i en tävling tror jag =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• discusred
              Användare
              • June 2004
              • 851

Kan bara hålla med!
              Både snyggt akvarium och bild.

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                endymion,
                enligt min uppfattning blir firrar missbildade av två orsaker, dels brister i fodret och dels bakterieinfektioner som små. Blir en del kullar ok så kan man i princip utesluta fodret som felkälla, men det kan vara värt att testa med kompletterande foder ändå. Återstår bakterieinfektioner, vilket kan vara lurigare att komma åt.

Hilsen,

P
                Jag har bara haft denna individ samt en hel kull nubila som sett ut som denna så jag ser inte detta som tillräckligt skäl att ändra på något. Samt att jag har sett det ett fåtal gånger hos en annan uppfödare.

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

Ursprungligen postat av B-mark
                  Lite mer kvistar, löv och rötter i sydamerikabiotopen. Uaru amphiacanthoides, Geophagus brasiliensis, Heros severus. (Akvariet på 960 liter belyses med två lysrör och 6 spottar).
                  Ett av de snyggaste SA-kar ja sett.
                  Riktigt riktigt snyggt.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Ola Sjödin
                    Användare
                    • August 2003
                    • 514

Jag har sett Uaru/Geophagusakvariet "live" och det är ännu snyggare i verkligheten.

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av endymion
                      Jag har bara haft denna individ samt en hel kull nubila som sett ut som denna så jag ser inte detta som tillräckligt skäl att ändra på något. Samt att jag har sett det ett fåtal gånger hos en annan uppfödare.
                      Bortsett från bristande foder och bakterieinfektioner som tidigare föreslagits som orsaker till missbildningar likt denna vill jag tillägga 2 möjliga orsaker.
                      Kan bero på toxisk påverkan i form av kemiska ämnen som orsakar skador tidigt i utvecklingen. Har du t.ex medicinerat karen där ynglen kläckts eller möjligen använt annat preparat som kan ha påverkat dess utveckling menligt?
                      Annars liknar fisken på bilden många andra bilder jag sett på fiskar med dåligt utvecklat nosparti. I flera av de fallen anges syrebrist som orsak. Syrebrist på ett tidigt stadium skulle alltså innebära att fiskens blodkärl inte utvecklas fullt ut vfr vävnaden heller inte växer på ett normalt sätt. Detta bör såklart bara begrundas då jag ej kan "bevisa" dess riktighet. Ngn som besitter större kunskaper om detta rent medicinskt kan kanske förklara på ett mer vetenskapligt sätt.(eventuellt ochså i en egen tråd om det nu inte redan finns...)
                      Mvh/Andreas.

Kommentar

• Mattias777
                        Användare
                        • November 2006
                        • 1493

Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                        Jo då visst finns det gröna ciklider, den här tycker jag är ganska grön.
                        Vilket underbart utseende, vad heter denna fisk och vad kommer den ifrån?

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• Ove Planstedt
                          NCS Medlem
                          • May 2006
                          • 1816

Ursprungligen postat av Mattias777
                          Vilket underbart utseende, vad heter denna fisk och vad kommer den ifrån?
                          Det är en Vieja regani och den kommer ifrån Mexiko.

Kommentar

• Mattias777
                            Användare
                            • November 2006
                            • 1493

http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=562
                            Antar att de inte e så vanliga för jag har aldrig sett några sådana i butik nån gång. Skulle vilja ha en burk bara med såna,den ser ju så underbar ut.. Hur är tempramentet på dom? Hur stora blir dom? Har du fått yngel på dina? (Antar att du har dom). Vilket ph har de i naturen?

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=562
                              Bilderna på den i artregistret var ju helt suveräna, sådana bilder kan ju få folk att skaffa fisk från fel kontinent, inte bra =)
                              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• cikliden_90
                                Användare
                                • March 2005
                                • 159

Har lagt upp bilder på den här firren förut, men nu har jag lite bättre kamera så jag har tagit lite nya bilder. ca korsning
                                /Linus
                                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=96278

Kommentar

Arbetssätt...