If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Bild 1: Hane av hybrid mellan P. nyererei, hane och H. sp. "thick skin", hona
Bild 2: Lipochromis sp. "matumbi hunter" , hane
Bild 3: Plateonodes degeni (utrotad i naturen)
Bild 4: Haplochromis sp "ruby green" .... snyggaste victorian???
Bild 5: Yssichromis piceatus
Det här med Victoria har intresserat mig ett tag nu. Iaf bilderna på dem.... Men hur funkar de? Kan de jämföras med aggro Mbunas eller finns det mer nischade lek-beteenden hos några av dem? Bower-byggare el kanske rentav biparentala? Berätta gärna lite för en som inte vet ett skvatt om dem,mer än att de är supersnygga,vissa av dem.... Bra bilder fö!
"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)
grymmes bilder på viktoria ciklider fasen man blir ju sugen på o ha den där ruby green... fasen va läcker den va.
Det här med Victoria har intresserat mig ett tag nu. Iaf bilderna på dem.... Men hur funkar de? Kan de jämföras med aggro Mbunas eller finns det mer nischade lek-beteenden hos några av dem? Bower-byggare el kanske rentav biparentala? Berätta gärna lite för en som inte vet ett skvatt om dem,mer än att de är supersnygga,vissa av dem.... Bra bilder fö!
De flesta är reletivt lugna, men de vanligaste är aggresiva. Lekbeteende finns några olika men det vanligaste är som på nyerereibilderna. I mitt största akvarie (1065 liter)har jag 4 hanar varav 3 har grävt varsin grop, som de vaktar. I ett akvarie har jag en Lithochromis rubripinnis som hos mig gräver som en gång in mot sin lekplats. Ser ut som ett avtryck av en brödlimpa (hoppas ni fattar ) . Sen finns det några arter frivattenlekare, jag har för mig att alla Yssichromis är det. Sedan finns det två arter tilapier en substratruvare och en som har en "gentialtofs" som honan tar in i munnen under leken för att befrukta äggen. Försöker just nu få tag på den arten.
De har olika födobeteende likt de övriga sjöcikliderna,
Neochromis=Algätare
Astatotilapia=Allätare
Lipochromis=Yngel och äggtjuvar
Macrocephala=Alger och smådjur
Lithochromis=Alger och smådjur
Harpagochromis=Fisk
Labrochromis=Snäckätare
Ptyochromis=Snäckätare
Astatorechromis=Snäckätare
Yssichromis=Frivattenlevande planktonätare
Mbipia=Algätare
Platytaeniodus=snäckätare
Pyxichromis=yngelätare
Ursprungligen postat av Falköping Andreas
grymmes bilder på viktoria ciklider fasen man blir ju sugen på o ha den där ruby green... fasen va läcker den va.!
Japp en klar favorit, finns bara hos mig och Dan aka svedalaciklid aka interceptor, i hela Europa mig veterligen. Ska försöka få in lite fler från Usa, för att bredda genbanken. Är som Golden i temperament ungefär, alltså relativt lugn. Färgen på bilden visar den bara vid lek. När den inte leker har den röd rygg ett svart streck mitt på kroppen och ljusgrön undertill. Kruxet är de har lite känsliga magar, en vecka med bara pellets och nån fisk går och sjunker ihop och dör inom ett par veckor. Men matar man med räkmix är det inga magproblem. Vill man ha flera utfärgade hanar bör man ha minst 5 st hanar, under 5 st är det bara en som färgar bra. De andra är lite blekare.
den där ruby green är väldigt lik flamebacken, eller är det så att flame backen har bytt namn till ruby green. janne
den där ruby green är väldigt lik flamebacken, eller är det så att flame backen har bytt namn till ruby green. janne
Det är olika arter, men de är lika. Dock är flamebacken högre i kroppen, och har längre bukfenor. Den också blått i ryggfenan och fler äggfläckar. Lägger upp bilder på bägge arter. Ruby green har rödare bröstfenor. Flamebacken är något tuffare. Men som sagt inte helt olika.
Det är olika arter, men de är lika. Dock är flamebacken högre i kroppen, och har längre bukfenor. Den också blått i ryggfenan och fler äggfläckar. Lägger upp bilder på bägge arter. Ruby green har rödare bröstfenor. Flamebacken är något tuffare. Men som sagt inte helt olika.
Bild 1: Flameback
Bild 2: Ruby green
tack för den upplysningen albin, men jag tycker att flamebacken är lite vassare, men det är klart jag har alltid varit svag för röda fiskar.
och flamebacken verkar vara lite rödare än ruby green. jag hade faktiskt några vf flameback som kom från planteimporten i danmark för en 10 år sen.
den ger en massa yngel, så på den tiden när jag odlade på den, så fanns det gott om flameback i zooaffärerna runt göteborg. janne
när vi ändå är inne på viktoria så skulle det vara intresant att veta vad detta är. köpte en yngel grupp som jag hoppades skulle vara hap sp "red back scrapers" för att kompletera gruppen jag redan har men det är nått annat.
när vi ändå är inne på viktoria så skulle det vara intresant att veta vad detta är. köpte en yngel grupp som jag hoppades skulle vara hap sp "red back scrapers" för att kompletera gruppen jag redan har men det är nått annat.
Ska länka till bilden från ett tyskt forum. Formmässigt tycker jag fisken påminner om "dayglow fulu" men inte färgmässigt. Det som skiljer sig åt med den fisken mot de flesta andra victoriaciklider är formen på analfenen, den är ovanligt rundad. Men jag ska se vad tyskarna säger.
Har fyra Jacobfreibergi hanar tillsammans som då och då strider om vem som skall uppvakta honorna. I dag segrade hanen på fotot, lite sliten efter striden.
3000 liter med Tropheus http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi Maswa
Bild 1: Ptyochromis sp. "Hippo point salmon" ....lite skitig ruta. Men nu börjar han färga ordentligt, för dom som sett mina tidigare bilder på honom.
Bild 2: Gäspande Pundamilia sp. "red head" Zue island
Kommentar