Lokal på G

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard
    Användare
    • April 2002
    • 727

Ursprungligen postat av Banderad
    Jo, det är ett Callidus kolfilter. Ett likadant som Göran Å här på forumet skrev om i senaste CB:t.

/Jocke
    Det ser mycket bra ut
    M.v.h.
    Rickard

Kommentar

• Anders i Askim
      NCS Medlem
      • February 2008
      • 1032

Ska göra mitt bästa Om jag har lärt mig något av det här lokalprojektet är det dock att inte utlova några deadlines när den ska vara färdig.... Men som tidgare nämnts; det börjar närma sig.

/Jocke
      Hej!

En grym lokal är på G! härligt.
      Tag god på dig och tänk till innan akvarium fylls med vatten.
      Det finns inget som är så frustrerande som att upptäcka att man varit för generös med akvarieplaseringarna och det inte finns plats för fler burkar.
      Alternativt att rummet blir överfullt från start, försvårar vattenbyten och ställer till det under lång tid.
      Lycka till! Du har en härlig tid framför dig.

Mvh Anders
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Banderad
        Användare
        • February 2006
        • 3479

Ursprungligen postat av Anders i Askim
        Hej!

En grym lokal är på G! härligt.
        Tag god på dig och tänk till innan akvarium fylls med vatten.
        Det finns inget som är så frustrerande som att upptäcka att man varit för generös med akvarieplaseringarna och det inte finns plats för fler burkar.
        Alternativt att rummet blir överfullt från start, försvårar vattenbyten och ställer till det under lång tid.
        Lycka till! Du har en härlig tid framför dig.

Mvh Anders
        Hej

Jo, jag har funderat en hel del och är fortfarande inte säker på hur karen ska stå. Har ritat upp en liten modell med små papperslappar som symboliserar kar. Men som sagt, det är en svår nöt att knäcka. Målet med lokalen är inte att trycka in så många kar som möjligt utan att få en trevlig miljö där jag kan sitta och njuta av alla fina ciklider och en god islaywhisky. Sedan kommer det onekligen bli en del kar till slut, för lite odling kommer det ju att bli.

/Jocke

Kommentar

• Anders i Askim
          NCS Medlem
          • February 2008
          • 1032

Hej

Jo, jag har funderat en hel del och är fortfarande inte säker på hur karen ska stå. Har ritat upp en liten modell med små papperslappar som symboliserar kar. Men som sagt, det är en svår nöt att knäcka. Målet med lokalen är inte att trycka in så många kar som möjligt utan att få en trevlig miljö där jag kan sitta och njuta av alla fina ciklider och en god islaywhisky. Sedan kommer det onekligen bli en del kar till slut, för lite odling kommer det ju att bli.

/Jocke
          Hej!

Nu pratar du så man får en tår i ögat.
          Skottskwhisky och Islay i synnerhet är bland det bästa som finns.
          Vad sägs om Port Ellen från 1982? En mkt trevlig bekantskap som införskaffades förra sommaren på bolaget.
          Du har helt rätt när det gäller mysfaktorn, grymt viktig. Se till att du har så många kar som möjligt under uppsikt från en plats i rummet. Då slipper man onödiga förflyttningar och risken att slå ut de gyllene dropparna.

mvh Anders
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Banderad
            Användare
            • February 2006
            • 3479

Hej!

Nu pratar du så man får en tår i ögat.
            Skottskwhisky och Islay i synnerhet är bland det bästa som finns.
            Vad sägs om Port Ellen från 1982? En mkt trevlig bekantskap som införskaffades förra sommaren på bolaget.
            Du har helt rätt när det gäller mysfaktorn, grymt viktig. Se till att du har så många kar som möjligt under uppsikt från en plats i rummet. Då slipper man onödiga förflyttningar och risken att slå ut de gyllene dropparna.

mvh Anders
            Oh, jävlar. Vad kostade den på bolaget? För några år sedan var jag i Celtic whiskeystore i Dublin. De hade givetvis allt i Whiskey väg från Irland, men även en hel del från Islay och övriga Skottland. Där fanns en och annan dyrgrip man bara kunde drömma om. Just nu är tyvärr whiskyförrådet ganska tomt här hemma. För att ha något att suga på som familjeekonomin tillät köpte jag en Islay Mist (Blended med Islaysorter som är lagrade minst 8 år, där ibland Laphroaig 12 år) när vi semestrade i Bulgarien för någon vecka sedan. För att vara en blended ska den bli lite kul att smaka faktiskt. Men när väl lokalen är klar och karen nerflyttade och vattenfyllda ska jag köpa något lite finare för att fira tänkte jag.

/Jocke

Kommentar

• Anders i Askim
              NCS Medlem
              • February 2008
              • 1032

Oh, jävlar. Vad kostade den på bolaget? För några år sedan var jag i Celtic whiskeystore i Dublin. De hade givetvis allt i Whiskey väg från Irland, men även en hel del från Islay och övriga Skottland. Där fanns en och annan dyrgrip man bara kunde drömma om. Just nu är tyvärr whiskyförrådet ganska tomt här hemma. För att ha något att suga på som familjeekonomin tillät köpte jag en Islay Mist (Blended med Islaysorter som är lagrade minst 8 år, där ibland Laphroaig 12 år) när vi semestrade i Bulgarien för någon vecka sedan. För att vara en blended ska den bli lite kul att smaka faktiskt. Men när väl lokalen är klar och karen nerflyttade och vattenfyllda ska jag köpa något lite finare för att fira tänkte jag.

/Jocke

Bolaget hade i juli 2007 ett Port Ellen släpp där Gbg blev tilldelade totalt 30flaskor fördelat på 2 bolag. Hade oturen att komma stax efter 07:00 och blev nr 28 i kön. Bolaget i fråga var Nordstan som hade fått en till delning på hela 24 flaskor.
              Tidigaste gubbarna hade varit där runt 05:00 så det var bara att hålla tummarna, man hade oxå stort släpp på vin denna dag.
              Runt öppningsdax ringlade kön 250 m från entren. En mäktig syn.
              Både lokal tidningen och Tv var där.
              Butikschefen kom ut 10 minuter innan öppningen och taggade de 24 första gubbarna om en flaska Port Ellen. Men tröstade oss övriga att i ordinariesotimentet fanns 12 flaskor Port Ellen cask 56 % från 1982.
              Diffen på "släppet" och en cask var 100 kr så det var bara att köra.
              Lycklig och en udda erfarenhet rikare strävade jag hemmåt 10:30 1300 kr fattigare. Behöver jag skriva att dropparna i flaskan smakade grymt.

Laphroaig är en klassiker och kanon whisky för vettiga pengar./ Anders
              Mvh Anders

Kommentar

• Banderad
                Användare
                • February 2006
                • 3479

Bolaget hade i juli 2007 ett Port Ellen släpp där Gbg blev tilldelade totalt 30flaskor fördelat på 2 bolag. Hade oturen att komma stax efter 07:00 och blev nr 28 i kön. Bolaget i fråga var Nordstan som hade fått en till delning på hela 24 flaskor.
                Tidigaste gubbarna hade varit där runt 05:00 så det var bara att hålla tummarna, man hade oxå stort släpp på vin denna dag.
                Runt öppningsdax ringlade kön 250 m från entren. En mäktig syn.
                Både lokal tidningen och Tv var där.
                Butikschefen kom ut 10 minuter innan öppningen och taggade de 24 första gubbarna om en flaska Port Ellen. Men tröstade oss övriga att i ordinariesotimentet fanns 12 flaskor Port Ellen cask 56 % från 1982.
                Diffen på "släppet" och en cask var 100 kr så det var bara att köra.
                Lycklig och en udda erfarenhet rikare strävade jag hemmåt 10:30 1300 kr fattigare. Behöver jag skriva att dropparna i flaskan smakade grymt.

Laphroaig är en klassiker och kanon whisky för vettiga pengar./ Anders
                Jo, frågan är vad de mer har blandat i förutom Laphroaig. Men det kan inte bli allt för fel så länge de håller sig till Islay. Jag håller nog Ardbeg som strået vassare än Laphroaig av de lite billigare, fast det är iof något dyrare än den förstnämnda. Men Laphroaig är fin, helt klart.

Kan tänka mig att den smakade fint....

/Jocke

Kommentar

• johnnie69
                  Användare
                  • February 2008
                  • 105

HEHE , nu blev det en whiskytråd.

Tyvärr har jag lite svårt för den smaken , vill gärna lära mig att tycka om det.

Men , en kall öl och lite chilinötter , det är mums det!

Kommentar

• Koi-fantast
                    Användare
                    • November 2007
                    • 555

Jag skulle också fira med whisky från Islay som enligt mig har den godaste whiskyn. Rökigt är gott!

Lycka till med installationen av kar!
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • February 2008
                      • 1032

Jo, frågan är vad de mer har blandat i förutom Laphroaig. Men det kan inte bli allt för fel så länge de håller sig till Islay. Jag håller nog Ardbeg som strået vassare än Laphroaig av de lite billigare, fast det är iof något dyrare än den förstnämnda. Men Laphroaig är fin, helt klart.

Kan tänka mig att den smakade fint....

/Jocke
                      Hej!

Du får inte bli besviken nu men Islay Mist är en whisky som har karaktär av Islay men med en uppmjukad smak. (troligen för att nå större publik)
                      Basen är en grainwhisky och Laphroaig, för att mjuka upp den används Highland och Speyside.
                      En av mina absoluta favoriter (alla kategorier) är Ardbeg från 1975. Såldes på bolaget för 350 kr för 6-8 år sen.

Mvh Anders
                      Mvh Anders

Kommentar

• Banderad
                        Användare
                        • February 2006
                        • 3479

Hej!

Du får inte bli besviken nu men Islay Mist är en whisky som har karaktär av Islay men med en uppmjukad smak. (troligen för att nå större publik)
                        Basen är en grainwhisky och Laphroaig, för att mjuka upp den används Highland och Speyside.
                        En av mina absoluta favoriter (alla kategorier) är Ardbeg från 1975. Såldes på bolaget för 350 kr för 6-8 år sen.

Mvh Anders
                        Nu blev jag onekligen lite besviken. Men och andra sidan kanske man ska smaka den innan. Den kan onekligen vara god i alla fall. Det var de sista Bulgariska pengarna som gick åt till den i Tax Freen. Alternativet hade varit Tullamore Dew eller något liknande. Den var onekligen billig så... Jo, det blev lite whiskysnack här nu, vi kanske skulle försöka glida över lite lokalen igen. Kul dock att det finns fler whiskyintresserade ciklidister som föredrar lite rökigare varianter här på forumet.

/Jocke

Kommentar

• Banderad
                          Användare
                          • February 2006
                          • 3479

Nu återgår vi ifrån whiskyns underbara värld till min lokals lika underbara värld igen i den här tråden. Idag är onekligen en stor dag. Efter ett års jobb med lokalen har jag fyllt upp 2 stycken 540-liters kar i lokalen. Nu är nerflytten inte bara på gång, nu är den igång

Karen skulle egentligen stå på varandra, men p.g.a. att takhöjden inte tillåter det fick det bli på detta viset. Planen är att fixa 2 låga kar med stor bottenyta till ovanvåningen.

/Jocke

Kommentar

• Olorin
                            Användare
                            • May 2005
                            • 1554

Ovanligt rak och fin ställning av reglar måste jag säga. Ofta ser man ställningar som jag skulle drömma mardrömmar om läckande kar i fall de hade stått hos mig, men dina skulle jag våga ställa ett kar till på toppen av tror jag.

Och om det där med whiskey så har jag i flera år hållit mig till Glenmorangie. Fastnade på beskrivningen i systemhyllan, men så kom jag härom månaden på att McCallan 18 år var helt ok också och även någon mer så nu börjar jag luta åt att jag gillar det mesta single malt om sällskapet är bra och humöret det rätta. Men tveksam till om någon får i mig famous grouse igen. Var på uselt humör i trist sällskap och tyckte den smakade fan.
                            Senast redigerad av Olorin; 19 July 2008, 22:21.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Göran Å
                              Användare
                              • December 2005
                              • 1295

Nu återgår vi ifrån whiskyns underbara värld till min lokals lika underbara värld igen i den här tråden. Idag är onekligen en stor dag. Efter ett års jobb med lokalen har jag fyllt upp 2 stycken 540-liters kar i lokalen. Nu är nerflytten inte bara på gång, nu är den igång

/Jocke
                              Hej Joakim

Kul att det börjar närma sig för inflyttningsfest i ditt akvarierum. Ser mycket bra ut Såg att du även skaffat ett blått filter

Ska bli i kul att följa din fortsättning.

Mh Göran
                              http://www.skovdeaf.se/
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                              http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• Banderad
                                Användare
                                • February 2006
                                • 3479

Ursprungligen postat av Göran Å
                                Hej Joakim

Kul att det börjar närma sig för inflyttningsfest i ditt akvarierum. Ser mycket bra ut Såg att du även skaffat ett blått filter

Ska bli i kul att följa din fortsättning.

Mh Göran
                                Jo, då. Hoppas det fungerar nu. Men det lär man väl märka. Slängde i några spann med "gammalt" akvarievatten också. Tänkte ta och krama ut ett inkört filter i de nystartade karen imorgon. När tror ni man vågar slänga över fisken? Borde väl vara lugnt om några dagar...

Den ena ställningen har jag köpt tillsammans med karen. De har båda stått på den innan med vatten i. Den andra byggde vi exakt likadan som den andra....

/Jocke

Kommentar

Arbetssätt...