Lokal på G
Kollaps
X
-
-
En grym lokal är på G! härligt.
Tag god på dig och tänk till innan akvarium fylls med vatten.
Det finns inget som är så frustrerande som att upptäcka att man varit för generös med akvarieplaseringarna och det inte finns plats för fler burkar.
Alternativt att rummet blir överfullt från start, försvårar vattenbyten och ställer till det under lång tid.
Lycka till! Du har en härlig tid framför dig.
Mvh AndersMvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
Hej!
En grym lokal är på G! härligt.
Tag god på dig och tänk till innan akvarium fylls med vatten.
Det finns inget som är så frustrerande som att upptäcka att man varit för generös med akvarieplaseringarna och det inte finns plats för fler burkar.
Alternativt att rummet blir överfullt från start, försvårar vattenbyten och ställer till det under lång tid.
Lycka till! Du har en härlig tid framför dig.
Mvh Anders
Jo, jag har funderat en hel del och är fortfarande inte säker på hur karen ska stå. Har ritat upp en liten modell med små papperslappar som symboliserar kar. Men som sagt, det är en svår nöt att knäcka. Målet med lokalen är inte att trycka in så många kar som möjligt utan att få en trevlig miljö där jag kan sitta och njuta av alla fina ciklider och en god islaywhisky. Sedan kommer det onekligen bli en del kar till slut, för lite odling kommer det ju att bli.
/JockeKommentar
-
Hej
Jo, jag har funderat en hel del och är fortfarande inte säker på hur karen ska stå. Har ritat upp en liten modell med små papperslappar som symboliserar kar. Men som sagt, det är en svår nöt att knäcka. Målet med lokalen är inte att trycka in så många kar som möjligt utan att få en trevlig miljö där jag kan sitta och njuta av alla fina ciklider och en god islaywhisky. Sedan kommer det onekligen bli en del kar till slut, för lite odling kommer det ju att bli.
/Jocke
Nu pratar du så man får en tår i ögat.
Skottskwhisky och Islay i synnerhet är bland det bästa som finns.
Vad sägs om Port Ellen från 1982? En mkt trevlig bekantskap som införskaffades förra sommaren på bolaget.
Du har helt rätt när det gäller mysfaktorn, grymt viktig. Se till att du har så många kar som möjligt under uppsikt från en plats i rummet. Då slipper man onödiga förflyttningar och risken att slå ut de gyllene dropparna.
mvh AndersMvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
Hej!
Nu pratar du så man får en tår i ögat.
Skottskwhisky och Islay i synnerhet är bland det bästa som finns.
Vad sägs om Port Ellen från 1982? En mkt trevlig bekantskap som införskaffades förra sommaren på bolaget.
Du har helt rätt när det gäller mysfaktorn, grymt viktig. Se till att du har så många kar som möjligt under uppsikt från en plats i rummet. Då slipper man onödiga förflyttningar och risken att slå ut de gyllene dropparna.
mvh Anders
/JockeKommentar
-
Oh, jävlar. Vad kostade den på bolaget? För några år sedan var jag i Celtic whiskeystore i Dublin. De hade givetvis allt i Whiskey väg från Irland, men även en hel del från Islay och övriga Skottland. Där fanns en och annan dyrgrip man bara kunde drömma om. Just nu är tyvärr whiskyförrådet ganska tomt här hemma. För att ha något att suga på som familjeekonomin tillät köpte jag en Islay Mist (Blended med Islaysorter som är lagrade minst 8 år, där ibland Laphroaig 12 år) när vi semestrade i Bulgarien för någon vecka sedan. För att vara en blended ska den bli lite kul att smaka faktiskt. Men när väl lokalen är klar och karen nerflyttade och vattenfyllda ska jag köpa något lite finare för att fira tänkte jag.
/Jocke
Bolaget hade i juli 2007 ett Port Ellen släpp där Gbg blev tilldelade totalt 30flaskor fördelat på 2 bolag. Hade oturen att komma stax efter 07:00 och blev nr 28 i kön. Bolaget i fråga var Nordstan som hade fått en till delning på hela 24 flaskor.
Tidigaste gubbarna hade varit där runt 05:00 så det var bara att hålla tummarna, man hade oxå stort släpp på vin denna dag.
Runt öppningsdax ringlade kön 250 m från entren. En mäktig syn.
Både lokal tidningen och Tv var där.
Butikschefen kom ut 10 minuter innan öppningen och taggade de 24 första gubbarna om en flaska Port Ellen. Men tröstade oss övriga att i ordinariesotimentet fanns 12 flaskor Port Ellen cask 56 % från 1982.
Diffen på "släppet" och en cask var 100 kr så det var bara att köra.
Lycklig och en udda erfarenhet rikare strävade jag hemmåt 10:30 1300 kr fattigare. Behöver jag skriva att dropparna i flaskan smakade grymt.
Laphroaig är en klassiker och kanon whisky för vettiga pengar./ AndersMvh Anders
-
Bolaget hade i juli 2007 ett Port Ellen släpp där Gbg blev tilldelade totalt 30flaskor fördelat på 2 bolag. Hade oturen att komma stax efter 07:00 och blev nr 28 i kön. Bolaget i fråga var Nordstan som hade fått en till delning på hela 24 flaskor.
Tidigaste gubbarna hade varit där runt 05:00 så det var bara att hålla tummarna, man hade oxå stort släpp på vin denna dag.
Runt öppningsdax ringlade kön 250 m från entren. En mäktig syn.
Både lokal tidningen och Tv var där.
Butikschefen kom ut 10 minuter innan öppningen och taggade de 24 första gubbarna om en flaska Port Ellen. Men tröstade oss övriga att i ordinariesotimentet fanns 12 flaskor Port Ellen cask 56 % från 1982.
Diffen på "släppet" och en cask var 100 kr så det var bara att köra.
Lycklig och en udda erfarenhet rikare strävade jag hemmåt 10:30 1300 kr fattigare. Behöver jag skriva att dropparna i flaskan smakade grymt.
Laphroaig är en klassiker och kanon whisky för vettiga pengar./ Anders
Kan tänka mig att den smakade fint....
/JockeKommentar
-
HEHE , nu blev det en whiskytråd.
Tyvärr har jag lite svårt för den smaken , vill gärna lära mig att tycka om det.
Men , en kall öl och lite chilinötter , det är mums det!Kommentar
-
Jag skulle också fira med whisky från Islay som enligt mig har den godaste whiskyn. Rökigt är gott!
Lycka till med installationen av kar!Kommentar
-
Jo, frågan är vad de mer har blandat i förutom Laphroaig. Men det kan inte bli allt för fel så länge de håller sig till Islay. Jag håller nog Ardbeg som strået vassare än Laphroaig av de lite billigare, fast det är iof något dyrare än den förstnämnda. Men Laphroaig är fin, helt klart.
Kan tänka mig att den smakade fint....
/Jocke
Du får inte bli besviken nu men Islay Mist är en whisky som har karaktär av Islay men med en uppmjukad smak. (troligen för att nå större publik)
Basen är en grainwhisky och Laphroaig, för att mjuka upp den används Highland och Speyside.
En av mina absoluta favoriter (alla kategorier) är Ardbeg från 1975. Såldes på bolaget för 350 kr för 6-8 år sen.
Mvh AndersMvh Anders
-
Hej!
Du får inte bli besviken nu men Islay Mist är en whisky som har karaktär av Islay men med en uppmjukad smak. (troligen för att nå större publik)
Basen är en grainwhisky och Laphroaig, för att mjuka upp den används Highland och Speyside.
En av mina absoluta favoriter (alla kategorier) är Ardbeg från 1975. Såldes på bolaget för 350 kr för 6-8 år sen.
Mvh Anders
/JockeKommentar
-
Nu återgår vi ifrån whiskyns underbara värld till min lokals lika underbara värld igen i den här tråden. Idag är onekligen en stor dag. Efter ett års jobb med lokalen har jag fyllt upp 2 stycken 540-liters kar i lokalen. Nu är nerflytten inte bara på gång, nu är den igång
Karen skulle egentligen stå på varandra, men p.g.a. att takhöjden inte tillåter det fick det bli på detta viset. Planen är att fixa 2 låga kar med stor bottenyta till ovanvåningen.
/JockeKommentar
-
Ovanligt rak och fin ställning av reglar måste jag säga. Ofta ser man ställningar som jag skulle drömma mardrömmar om läckande kar i fall de hade stått hos mig, men dina skulle jag våga ställa ett kar till på toppen av tror jag.
Och om det där med whiskey så har jag i flera år hållit mig till Glenmorangie. Fastnade på beskrivningen i systemhyllan, men så kom jag härom månaden på att McCallan 18 år var helt ok också och även någon mer så nu börjar jag luta åt att jag gillar det mesta single malt om sällskapet är bra och humöret det rätta. Men tveksam till om någon får i mig famous grouse igen. Var på uselt humör i trist sällskap och tyckte den smakade fan.Senast redigerad av Olorin; 19 July 2008, 22:21.Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Nu återgår vi ifrån whiskyns underbara värld till min lokals lika underbara värld igen i den här tråden. Idag är onekligen en stor dag. Efter ett års jobb med lokalen har jag fyllt upp 2 stycken 540-liters kar i lokalen. Nu är nerflytten inte bara på gång, nu är den igång
/Jocke
Kul att det börjar närma sig för inflyttningsfest i ditt akvarierum. Ser mycket bra ut Såg att du även skaffat ett blått filter
Ska bli i kul att följa din fortsättning.
Mh Göranhttp://www.skovdeaf.se/
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
http://www.skovdefagelklubb.se/Kommentar
-
Den ena ställningen har jag köpt tillsammans med karen. De har båda stått på den innan med vatten i. Den andra byggde vi exakt likadan som den andra....
/JockeKommentar
Kommentar