Kanon Jocke! Nu börjar det plocka på lite och du/ni har ju fixat till rejäl träställning. Hur har ni byggt den och med vilka dimensioner? Varför har du inte några stödben i mitten på nedre planet mot golvet?
Lokal på G
Kollaps
X
-
-
Dimensionerna har jag tyvärr inte i huvudet. Grovt virke (reglar) från Jem & Fix. Den ena ställningen följde med karen när jag köpte dem för ett år sedan. Den har sedan dess stått i garaget i väntan på lokalen. Den andra ställningen har som sagt fixat båda 540 liters karen utan att någon del har flyttat sig en tum. Eftersom vi bara skulle ha ett så pass stort kar i ställningen nu byggde vi den likadan som den andra eftersom den konstruktionen onekligen har visat sig hålla bra. Den är ihopskruvad med rejäla skruvar (innehåller säkert 60 skruv eller något). För att vattenskydda dem lite har jag lackat dem (lack med vitt pigment för att göra det lite snyggt). Jag hoppas klinkersarna pallar trycket, men det bör de göra (om det inte är några luftbubblor eller så under). Varje ben har lite tryckutjämning (extra virke nedtill). Jag skulle kunna mäta dimensionerna imorgon om du vill Malawe.
/JockeKommentar
-
Det vore inga fel om du kunde hitta tid och lust till det, men absolut inget måste...
Jag ska nämligen själv bygga ett sådant till ett 540L och ett 375L kar. Så de mått som du har samt de dimensionerna som du har på virket vore trevligt att få reda på...Kommentar
-
/JockeKommentar
-
-
Nu återgår vi ifrån whiskyns underbara värld till min lokals lika underbara värld igen i den här tråden. Idag är onekligen en stor dag. Efter ett års jobb med lokalen har jag fyllt upp 2 stycken 540-liters kar i lokalen. Nu är nerflytten inte bara på gång, nu är den igång
Karen skulle egentligen stå på varandra, men p.g.a. att takhöjden inte tillåter det fick det bli på detta viset. Planen är att fixa 2 låga kar med stor bottenyta till ovanvåningen.
/Jocke
ser ut att passa perfekt md ett 320cm långt 40cm högt kar där uppepå.......med delad bottenruta är det ju inte tvärnoga att det är två bänkar...Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Idag fortsätter flytten ner. Om det blir något vettigt gjort kanske jag slänger in en bild ikväll.
/JockeKommentar
-
Jag har klinkers i mitt akvarierum. På en av ställningarna står 2 * 600 liter och de har 4 fötter med ca 5*5 cm fot. Dvs ganska bra tryck. Det har stått så i ca 3 år utan att något gått sönder.Kommentar
-
/JockeKommentar
-
Det var ingen dum idé Peter. Jag tänkte att karen bara skulle vara 35 höga, men att köra på ett långt kar hade jag inte tänkt på. Tåls definitivt att fundera på... Om man kör på helglas och lägger en skiva på ställningen kan det väl inte spela någon roll alls att det är 2 ställningar. Eller?
Idag fortsätter flytten ner. Om det blir något vettigt gjort kanske jag slänger in en bild ikväll.
/Jocke
jag har gjort som du tänkte och lagt en skiva över och jag tyckte det blev stabilare men det är kanske bara mina egna tankar men prova du
när du ändå håller på, börja med diskus så ska d kunna få nåt av mig375l : malawi
253l : tomt
222l : yngel malawiKommentar
-
/JockeKommentar
-
Det var ingen dum idé Peter. Jag tänkte att karen bara skulle vara 35 höga, men att köra på ett långt kar hade jag inte tänkt på. Tåls definitivt att fundera på... Om man kör på helglas och lägger en skiva på ställningen kan det väl inte spela någon roll alls att det är 2 ställningar. Eller?
/Jocke
nä de är nog inga problem bara man skimsar skivan och väger in den ordentligt och sen fixerar den så att bägge bänkarna sitter ihop. dessutom om man kör delad bottenskiva så blir ju allt mer hanterbart och mindre risk för att det går sönder...Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
-
Metriaclima calainos (bright blue). Dessa ungfiskar köpte jag igår (mitt första fiskinköp på nästan 1,5 år).
/JockeKommentar
-
Kommentar