1125L Sydamerika, behöver lite tips..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockeB
    Användare
    • May 2004
    • 2964

Ursprungligen postat av Banderad
    Jag är helt övertygad om att det räcker (även om jag inte själv är kunnig vad det gäller discus). Jag vet många som har haft discus i sällskapskar med biotopinredning och bytt vatten mer sällan än så (och haft sämre filtrering). Till exempel har de ett kar på Karlskrona akvarieförening med massor av växter, tetror, malar och discus. De matas varannan dag och vattenbyten sker 1 gång i veckan (max). Ibland känns det som många som håller discus matar extremt mycket för att få snabb tillväxt. Jag säger inte att det är fel, däremot skitar det ner mer och det blir lättare att hålla discus utan bottensubstrat. Det var inte meningen att trampa på några tår nu, och jag menar inte att man bör mata mindre. Det jag menar är att jag tror det går jättebra att ha discus, andra fiskar och inredning om man vill det. Sedan säger iof vissa som håller discus att de färgar bättre i sterila kar, och det kanske stämmer. Jag vet inte.

/Jocke
    Det du säger låter som jag tänker ungefär, måste väl ändå gå att ha dom i ett inrett kar tycker jag, som du säger så växer dom säkert bättre i ett sterilt kar med massor med mat och 50% vattenbyte varje dag och så men jag är nöjd så länge dom äter bra och växer på i normal takt eller tänker jag helt fel? Jag håller inte dessa för att dom ska leka och föröka sig, men det är klart händer det så blir jag ju inte ledsen för det..
    Mvh jocke
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
      Beast jag byter själv 50-60 % varje dag till mina,ska dra upp dom till lekpar ska nämligen odla,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• JockeB
        Användare
        • May 2004
        • 2964

Ursprungligen postat av annmari
        Hej!
        Beast jag byter själv 50-60 % varje dag till mina,ska dra upp dom till lekpar ska nämligen odla,Mvh Ann-Mari
        Jo men det är ju det jag säger!!
        Jag är intresserad av att hålla mina i ett SÄLLSKAPSKAR "alla" SA..Så mina frågor rör INTE odling...
        mvh Jocke
        Mvh Jocke

Kommentar

• Jeppe
          Användare
          • October 2005
          • 409

Beast jag håller med dig helt. När jag hör sällskapsakvarium dyker ett snyggt välplanterat växtakvarium upp med sand, sten och massa växter med tetror och lite ciklider (ditt akvarium på pricken). Diskur lär funka jätte bra i ditt akvarium, de leker ju i naturen bland rötter o. dyl. antar jag, jag har inte varit där men tror inte att det är blå bakgrund och botten i glas med några krukor iallafall

Men jag har för mig att diskus ska ha ganska varmt vatten (30-32 grader?). Vet inte säkert kanske bara något jag fått för mig, men 28 grader lär väl funka bra?
          540 Troffar, Callochromis ect
          100 sydamerica, dvärgar
          120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
          40 tomt

Qui dormit, non peccat

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
            Drar man upp ungdiskus kan man ha 32-33 grader men 28 fungerar alldeles utmärkt,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• JockeB
              Användare
              • May 2004
              • 2964

Ursprungligen postat av Jeppe
              Beast jag håller med dig helt. När jag hör sällskapsakvarium dyker ett snyggt välplanterat växtakvarium upp med sand, sten och massa växter med tetror och lite ciklider (ditt akvarium på pricken). Diskur lär funka jätte bra i ditt akvarium, de leker ju i naturen bland rötter o. dyl. antar jag, jag har inte varit där men tror inte att det är blå bakgrund och botten i glas med några krukor iallafall

Men jag har för mig att diskus ska ha ganska varmt vatten (30-32 grader?). Vet inte säkert kanske bara något jag fått för mig, men 28 grader lär väl funka bra?
              Mmm ok det har jag också hört, är det så alltså att Discus MÅSTE ha 30 grader eller mera för att må bra och frodas ( i ett normalt tempo ) eller gäller detta också bara vid odling? Eller kan dom klara sig och må bra i mina 28 grader, tänker väl mest på dom övriga invånarna i karet, dom kanske INTE mår så bra av dom temperaturerna?

Alltså, (känns som jag börjar upprepa mig själv nu) Men kan Discus funka i mitt kar med dom förutsättningarna utan att det blir på bekostnad av dom övriga invånarna eller ska jag lägga ner tanken med Discus helt och hållet?
              mvh Jocke
              Mvh Jocke

Kommentar

• Banderad
                Användare
                • February 2006
                • 3479

Jag tycker att du ska testa. Vad jag har hört (kan ha fel) så fungerar matsmältningen på något sätt bättre i högre värme, och de kan därför äta mer (och växer fortare). Därför tror jag man brukar ha mindre diskus i varmare kar (och eftersom man matar mycket byter man vatten mycket). Men som sagt, det finns säkert hur många som helst här på forumet som kan det där på riktigt.

/Jocke

Kommentar

• JockeB
                  Användare
                  • May 2004
                  • 2964

Ursprungligen postat av annmari
                  Hej!
                  Drar man upp ungdiskus kan man ha 32-33 grader men 28 fungerar alldeles utmärkt,Mvh Ann-Mari
                  Tack för svaret Ann-Mari då provar jag med det..
                  Mvh Jocke
                  Mvh Jocke

Kommentar

• JockeB
                    Användare
                    • May 2004
                    • 2964

Ursprungligen postat av Banderad
                    Jag tycker att du ska testa. Vad jag har hört (kan ha fel) så fungerar matsmältningen på något sätt bättre i högre värme, och de kan därför äta mer (och växer fortare). Därför tror jag man brukar ha mindre diskus i varmare kar (och eftersom man matar mycket byter man vatten mycket). Men som sagt, det finns säkert hur många som helst här på forumet som kan det där på riktigt.

/Jocke
                    Japp jag testar, men det är ju som du säger att det finns ju lite "Discusfolk" här på forumet som jag gärna skulle vilja ha lite råd/kritik ifrån då jag tycker att Discus inte är något man "bara" testar med då dom kostar en slant + att det är ju tråkigt att tröttna på en art innan man ens kommit igång med den, eller hur?
                    Mvh Jocke
                    Mvh Jocke

Kommentar

• discusred
                      Användare
                      • June 2004
                      • 851

Mitt 1200 som är sällskapskar med discus, vinkeltetror, kardinaltetror, rödmunnstetror, corydoras sterbai, scalar, malar L260L046,L400 och även haft dvärgciklider i det. Här är det massor av rötter, sten och växter. Cirka 28 grader håller karet. Discus leker och scalarer leker, malar leker och även dvärgciklider har lekt i det. Nu överlever inte discus och scalar ynglen på grund av tetran. Men helt klart fungerar ett sällskapskar till discus och även annat.
                      Och här slarvas det ibland med vattenbyte, ibland en gång i veckan och ibland blir det varannan (man oftas en gång i veckan). Och mat får dom morgorn och kväll.
                      Visst funkar det, har haft detta igång 3 års tid nu. Och innan har jag alltid kört ett 720 med ungfär samma uppsättning.
                      Tror inte du skall vara orolig, få bara bra discus (fisk) från början så funkar det.

Kommentar

• JockeB
                        Användare
                        • May 2004
                        • 2964

Ursprungligen postat av discusred
                        Mitt 1200 som är sällskapskar med discus, vinkeltetror, kardinaltetror, rödmunnstetror, corydoras sterbai, scalar, malar L260L046,L400 och även haft dvärgciklider i det. Här är det massor av rötter, sten och växter. Cirka 28 grader håller karet. Discus leker och scalarer leker, malar leker och även dvärgciklider har lekt i det. Nu överlever inte discus och scalar ynglen på grund av tetran. Men helt klart fungerar ett sällskapskar till discus och även annat.
                        Och här slarvas det ibland med vattenbyte, ibland en gång i veckan och ibland blir det varannan (man oftas en gång i veckan). Och mat får dom morgorn och kväll.
                        Visst funkar det, har haft detta igång 3 års tid nu. Och innan har jag alltid kört ett 720 med ungfär samma uppsättning.
                        Tror inte du skall vara orolig, få bara bra discus (fisk) från början så funkar det.
                        Tackar får det svaret, nu känns det som jag har fått lite kött på benen, då ska jag köra på med det jag har tänkt mig så hoppas jag på att det funkar lika bra som för dig..Tror jag har fått tag i rätt så bra Discus, dom äter allt jag har erbjudit dom hitintills ( har bara haft dom i 4 dagar än) men det ser bra ut..
                        Mvh Jocke
                        Mvh Jocke

Kommentar

• cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 3111

HEj är heller inte nån discus expert, men många brukar avråda från att ha discus ihop med scalarer just pga att scalarerna är så hetsiga när de äter, så håll lite koll bara så att discusen inte blir allt för undanskuffade av scalarerna vid matning så går det nog bra, discusen kan tyna bort rätt fort om de inte får tillräckligt med käk, nu var ju dina hyffsat stora så det funkar nog ändå...
                          Mvh
                          Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• JockeB
                            Användare
                            • May 2004
                            • 2964

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                            HEj är heller inte nån discus expert, men många brukar avråda från att ha discus ihop med scalarer just pga att scalarerna är så hetsiga när de äter, så håll lite koll bara så att discusen inte blir allt för undanskuffade av scalarerna vid matning så går det nog bra, discusen kan tyna bort rätt fort om de inte får tillräckligt med käk, nu var ju dina hyffsat stora så det funkar nog ändå...
                            Ok tack det ska jag ha koll på, men det verkar inte var några problem med det ännu i alla fall..
                            Mvh Jocke
                            Mvh Jocke

Kommentar

• Banderad
                              Användare
                              • February 2006
                              • 3479

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                              Skaffa scalarer som är mycket mindre än dina diskus, så är väl chansen att projektet lyckas större. Då hinner diskusen bli van vid karet och sina medinvånare innan skalarerna växer till sig. Inte fel att mata med något frysfoder som sprider ut sig någon gång/dag heller, typ tinad cyclops eller artemia (som har varit frusen innan). Fast det har du säkert redan tänkt på.

/Jocke

Kommentar

• Vic
                                Användare
                                • September 2006
                                • 94

Beast, hur går det med planerandet? Kan du skicka bild?

Kommentar

Arbetssätt...