Caquetaia umbrifera

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockeB
    Användare
    • May 2004
    • 2964

Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Jag har last att ALLA ciklider som man testad producerar slem till ynglen om man svalter dem (ynglen), aven sadana som normalt inte producerar slem.
    Jo det tror jag stämmer men det betyder ju inte ALLA yngel betar för det, och att dom bara skulle beta på föräldrarna utav svält tror jag inte på heller, har ju sett yngel som är jättefeta runt magen av mat som far omkring i karet på 1-2 cm som betar på föräldrarna och det tror jag inte har med svält att göra..I vissa fall går det så långt att jag måste plocka bort föräldrarna för dom börjar få sår på kropp o fenor.
    Sen har jag arter som jag ALLDRIG har sett beta så jag tror inte det gäller alla..
    Men men, detta är ju baserat på mina iaktagelser och därmed behöver det ju inte vara en sanning, någon annan har säkert gjort andra iaktagelser..
    Mvh Jocke
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Ursprungligen postat av Beast
      Jo det tror jag stämmer men det betyder ju inte ALLA yngel betar för det, och att dom bara skulle beta på föräldrarna utav svält tror jag inte på heller, har ju sett yngel som är jättefeta runt magen av mat som far omkring i karet på 1-2 cm som betar på föräldrarna och det tror jag inte har med svält att göra..I vissa fall går det så långt att jag måste plocka bort föräldrarna för dom börjar få sår på kropp o fenor.
      Sen har jag arter som jag ALLDRIG har sett beta så jag tror inte det gäller alla..
      Men men, detta är ju baserat på mina iaktagelser och därmed behöver det ju inte vara en sanning, någon annan har säkert gjort andra iaktagelser..
      Mvh Jocke
      Det jag menar ar att vissa arter betar jamt. Diskus och gulciklid betar hur mycket som helst. Andra som Ae patricki betar en hel del aven om de far mat. Vad jag minns sa betar inte zebraciklider.

Hursomhelst, jag hanvisade till forskning som visade att aven arter som "aldrig" betar borjar beta lite om man svalter dem. Man har ju inte testat alla ciklider sa det finns sakert ciklider som aldrig nagonsin betar (men kanske gor det inte det).

Du skriver ju att dina fiskar vaxer finfint sa da behover de ju inte beta. Jag menade inte att dina firrar svalter utan det var ett "off topic" inlagg fran min sida.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • May 2006
        • 1816

Jag matar alltid yngel hos foraldrarna. Ju lange de klarar sig desto battre haller foraldrarna ihop. Jag tycker att det later konstigt att de "alltid hittar mat". Hos mig svalter de ihjal utan mat.
        Ola du har alldeles för rent i dina akvarier.
        Kan säga att jag har samma erfarenhet som Beast. Jag har vid ett flertal tillfällen låtit bli att mata H. nicaraguensis yngel som går med föräldrarna, ändå överlever ca 1/3 -1/2 av kullen, om det nu inte finns rovfiskar i karet. Jag har dock aldrig sett dem beta på föräldrarna

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av Ove Planstedt
          Ola du har alldeles för rent i dina akvarier.
          Kan säga att jag har samma erfarenhet som Beast. Jag har vid ett flertal tillfällen låtit bli att mata H. nicaraguensis yngel som går med föräldrarna, ändå överlever ca 1/3 -1/2 av kullen, om det nu inte finns rovfiskar i karet. Jag har dock aldrig sett dem beta på föräldrarna
          Hej, jag skrev om en annan sorts yngel. Min erfarenhet ar ocksa att centralare ar extremt problemfria att foda upp. Var umbriferan hor hemma vet jag inte. Generellt sa tycker jag att man ska mata alla yngel eftersom de latt blir missbildade annars. Att mata foraldrarna med rakmix, torrfoder eller uppblotta peletts ar att mata: det flyger gunk ur galarna.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

Hej, jag skrev om en annan sorts yngel. Min erfarenhet ar ocksa att centralare ar extremt problemfria att foda upp. Var umbriferan hor hemma vet jag inte. Generellt sa tycker jag att man ska mata alla yngel eftersom de latt blir missbildade annars. Att mata foraldrarna med rakmix, torrfoder eller uppblotta peletts ar att mata: det flyger gunk ur galarna.
            Umbriferayngel verkar, än så länge, vara ganska problemfria att dra upp.
            För de yngel som är kvar i det stora karet så gör honan ett jättejobb.
            För att skaffa mat så håller hon hela tiden på att gräva runt i bottenmaterialet. Det är även hon som är mest aktiv i bevakningen av ungarna. Hanen glider mest omkring och jagar fisk lite på måfå, någon nytta gör han väl - men det är inte mycket.
            När honan tar sig en rundtur i karet så tar han dock sitt ansvar och bevakar de små.
            Jag har också börjat att mata ynglen i det stora karet. Jag blandar ut torrfoder i ett glas vatten och passar på att hälla i det när ynglen är i närheten av ett mathål.
            Jag får se hur jag gör längre fram. Jag kan i varje fall inte dra upp alla dessa yngel till försäljningsbar storlek. Det får bli någon form av gallring, vilket dock inte är lätt då jag har kämpat med denna art i några år nu för att komma så här långt.

Hmm, nu sitter jag här och blir sentimental igen.
            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Yonaz
              Användare
              • January 2006
              • 227

Köpte 8 st umbees från Beast för några veckor sedan och alla har verkat må finfint. Tills igår! Såg helt plötsligt att den störst umbeen hade fått ett rejält sår mitt på ena sidan och att det var väldigt utbuktande. Har läst igenom både denna tråd och tråden som hänvisas till och det verkar väldigt likt det sjukdomsförlopp som jinnarparen beskriver. Hoppas att det bara är ett "köttsår" men det verkar onekligen som om det kan vara samma skit som tidigare drabbat umbees. Några nya råd och tips?
              5000 liter hemma!
              http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

Kommentar

• jinnarparen
                • April 2002
                • 2670

Ursprungligen postat av Yonaz
                Köpte 8 st umbees från Beast för några veckor sedan och alla har verkat må finfint. Tills igår! Såg helt plötsligt att den störst umbeen hade fått ett rejält sår mitt på ena sidan och att det var väldigt utbuktande. Har läst igenom både denna tråd och tråden som hänvisas till och det verkar väldigt likt det sjukdomsförlopp som jinnarparen beskriver. Hoppas att det bara är ett "köttsår" men det verkar onekligen som om det kan vara samma skit som tidigare drabbat umbees. Några nya råd och tips?
                Byt vatten och salta, rejält!!!
                Jag hade så mycket som 5dl salt/100 l vatten. Men släng inte i allt saltet på en gång utan i etapper med några timmars mellanrum.
                Sen tog jag faktiskt upp dem och penslade med jodopax under en veckas tid.
                Det var när jag bara hade en hane kvar.

Min erfarenhet av umbees så här långt är att de är väldigt känsliga för dåligt vatten och annan stress. Jag är själv ingen världsmästare på att byta vatten (jag byter alltså inte en gång i veckan, alltid) och glömmer ibland bort det, sådant straffar sig direkt när det gäller umbees.

Lite märkligt tycker jag dock att det är när såna här sår oftast drabbar de som är dominanta. Fast det är ju iofs kanske inte så märkligt, det är nog de som stressar mest. De skall ju hålla alla andra på plats.
                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• JockeB
                  Användare
                  • May 2004
                  • 2964

Ursprungligen postat av Yonaz
                  Vilket skit Yonaz!! Men som Jinnarparen skriver så verkar det bero på sämre vattenkvalitet och/eller stress, en kompist till mig har också fått skiten på sina Umbees, men också övriga fiskar, Midas mm, men efter rejäl saltning så har alla frisknat till UTOM just Umbeesarna, så visst är dom kännsligare än andra CA.. Han kör nu en omgång till på sina, får se om det hjälper. Själv har mina klarat sig än så länge, tack o lov. Lycka till med dom!!!
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

Ursprungligen postat av Beast
                    Vilket skit Yonaz!! Men som Jinnarparen skriver så verkar det bero på sämre vattenkvalitet och/eller stress, en kompist till mig har också fått skiten på sina Umbees, men också övriga fiskar, Midas mm, men efter rejäl saltning så har alla frisknat till UTOM just Umbeesarna, så visst är dom kännsligare än andra CA.. Han kör nu en omgång till på sina, får se om det hjälper. Själv har mina klarat sig än så länge, tack o lov. Lycka till med dom!!!

Märkligt att han har fått det på övriga fiskar också.
                    Mitt intryck är att det är något som inte sprider sig till övriga. Mina umbees drabbades av det, inga andra. Splendidorna lekte till och med när det var som värst för umbeen.

Men som jag tidigare skrev, umbeen är väldigt känsliga.
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Ove Planstedt
                      NCS Medlem
                      • May 2006
                      • 1816

Jag fick något liknande på mina T.asfraci, tror att det var Columnaris, jag behandlade med Aqua furan, salt hade ingen effekt. Symptomen försvann men de kom hela tiden tillbaka, behandlade totalt 4 ggr. Av de 8 jag hade från början finns nu bara 1 kvar. Inga andra fiskar drabbades, T.asfraci är känslig mot dåligt vatten, men trots 50% vattenbyte 2ggr/vecka så drabbades dom av detta.

När jag endast hade 2 kvar och den ena drabbades igen så gjorde jag inget åt det, den ena dog den andra drabbades inte alls, så det är nog inte så smittsamt.

Kommentar

• Yonaz
                        Användare
                        • January 2006
                        • 227

Fan va irriterande! Blir en massa jäkla salt till 1600 karet då. Eller så försöker jag fiska upp den å låter den gå själv i ett "saltkar". Tycker dock inte det har spridit sig sådär jättemycket men däremot ser jag en liten vit prick, som ett knappnålshuvud å det har jag för mig att jag läste tidigare att även andra fiskar hade med denna sjukdom.

Jaja, hoppas nu ingen annan drabbas bara. Skulle inte vara kul om festaen fick det!
                        5000 liter hemma!

Kommentar

• endymion

Det har kommit en ny medicin som heter Aquafloxin som ska komplettera Aquafuran, och vara särskilt effektiv mot Columnaris. Är det ingen som provat denna?

Kommentar

• Yonaz
                            Användare
                            • January 2006
                            • 227

Jäklar, läste på lite om mycobakterier och det verkar ju inte roligt direkt. Stod att inte ens klor kunde döda mycobakterier! Hoppas det inte är någon form som smittar på människor bara! Blir nog troligtvis till att försöka håva upp firren som är smittad och stoppa han i ett eget kar.

Kom nu på att umbeen fick såren två dagar efter att slangen till mitt droppfilter lossnat och därför hade jag bara igång en pump på 2000l/h som inte har kontakt med speciellt mycket filtermaterial i karet två dagar utan att veta om det. Märkte det tillsist då vattnet blev lite grumligt vilket jag tyckte verkade konstigt då droppfiltret funkar finfint. Kanske var det därför han insjuknade? Konstigt i så fall att det kan bryta ut så fort.

Kan aquafuran hjälpa förresten, tror det finns att köpa hos närmaste handlare om jag inte minns fel?
                            Senast redigerad av Yonaz; 15 October 2008, 19:14.
                            5000 liter hemma!

Kommentar

• Tomten
                              Användare
                              • January 2006
                              • 12

Tjo!
                              Jag är kompisen Beast nämnde.
                              Förlorade idag den tredje umbeen sedan jag fick den här skiten för 6 dagar sedan.
                              Jag förlorade även 3 st midas innan jag visste vad det var för något (började som vanliga "slagsmåls skador på dem") och uppmärksammades inte förrns det var för sent....
                              Nu har jag bara en individ kvar som har ett stort köttsår (den stora umbee hanen så klart) alla andra har tillfrisknat efter grov saltning samt behandling med furanol.
                              Senast redigerad av Tomten; 15 October 2008, 21:33.

Kommentar

• Henrik Giertsen
                                NCS Medlem
                                • August 2004
                                • 70

Ett lite innspill fra Norge.
                                Dette med F. Colluminarus er noe som er naturlig i da aller fleste akvarier og i alle vann som inneholder fisk. I naturen kan dette slå ut spesielt i de vann som reguleres av demninger. De tømmer vannet for å produsere strøm i kraftanlegg om det så er varmt så stiger temperaturen, fisken går tettere og blir stresset med det resutatet at sykdommen slår ut.
                                Jeg har også fått denne og da på A. Lyonsi, V. Regani, Diskus og Tuba. Det slår ut når enten jeg er sløv med vannbytte eller fisken går tett og det blir slossing.
                                Imidlertid så har jeg kunnet kurere dem med Chloramphenicol. Her vil en 0,2% løsning med 1 ml/l vann kunne gi en desifinisering av akvariet. Sykdommen i seg selv kommer innenifra så jeg har gitt ca 1% i foret. Alternativt bløtlagt pellets i en liten skål med 1%løsning. Dette har jeg gitt dem i 14 dager. Har reddet noen på dette, men desverre de fleste dør om en ikke får begynt tidsnok med medisinering. Vel dette er mine erfaringer med denne sykdommen.
                                Henrik Giertsen

Kommentar

Arbetssätt...