Caquetaia umbrifera
Kollaps
X
-
-
En uppdatering av mina umbriferaproblem.
Den hane som jag köpte tillbaka av Micke Jarhl dog tyvärr också, det tog en vecka.
En, trolig hane, har jag lyckats bota. Det stora sår som den hade är nu nästan helt borta. Den har så smått börjat äta också. Dock så vågar jag inte släppa tillbaka den i det stora där alla andra umbriferor har blivit sjuka - alla utom den säkra honan.
De fyra umbriferor som har dött har med alla säkerhet varit hanar.
Troligtvis så är vattenförhållandena bra i det stora karet igen. Mina splendidor har nämligen lekt idag, en rejäl romkaka har det blivit.
Detta är ännu en anledning till att jag inte släpper tillbaka umbriferan. Om det är en hane så vet jag inte riktigt hur honan reagerar. Hon blev riktigt glad när den större hanen kom tillbaka, men denna hane är mindre så jag tror han får problem att hantera hennes glädje.
Splendidorna är också så pass veka så jag vill inte störa dem i onödan. Lek av splendida är nämligen också något som jag har väntat länge på.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Äntligen...
efter 4 sorger (det var 4 hanar som dog i juni-juli) och en massa bedrövelser så har nu honan lekt med den kvarvarande hanen.
Denna gången har jag också fått se äggen, tyvärr så kommer jag inte åt att ta en bra bild så att ni andra också kan se.
Jag håller nu alla tummar jag kan för att detta skall gå bra, samtidigt kan jag också konstatera att 5 st stora silverhajar blir väldigt stökigt i karet.
De fattar liksom inte att de skall hålla sig därifrån, jag måste på något vis få upp dem ur karet inom den närmaste framtiden.
Hoppas nu bara att denna hane har gjort sitt också. Honan har lagt ägg tre gånger förut när jag hade alla 8 i samma kar, men då har jag aldrig sett det och jag tror inte att den dominanta hanen gjorde sin del heller då han var alldeles för upptagen med att hålla alla de andra umbriferorna i schack.
Vad det gäller den kvarvarande hanen så är han inte mycket att titta på just nu men det blir förhoppningsvis bättre med tiden. Det har ju visat sig att även om han var näst minst bland hanarna så var han nog ändå den starkaste då han klarade sig trots att han också fick ett infekterat sår.Åter till CA
-
GRATTIS!
Hoppas allt går vägen....
nu får du dra upp en liten kull så att det kan flytta in lite mer fina fistkar på Styrsö!Kommentar
-
efter 4 sorger (det var 4 hanar som dog i juni-juli) och en massa bedrövelser så har nu honan lekt med den kvarvarande hanen.
Denna gången har jag också fått se äggen, tyvärr så kommer jag inte åt att ta en bra bild så att ni andra också kan se.
Jag håller nu alla tummar jag kan för att detta skall gå bra, samtidigt kan jag också konstatera att 5 st stora silverhajar blir väldigt stökigt i karet.
De fattar liksom inte att de skall hålla sig därifrån, jag måste på något vis få upp dem ur karet inom den närmaste framtiden.
Hoppas nu bara att denna hane har gjort sitt också. Honan har lagt ägg tre gånger förut när jag hade alla 8 i samma kar, men då har jag aldrig sett det och jag tror inte att den dominanta hanen gjorde sin del heller då han var alldeles för upptagen med att hålla alla de andra umbriferorna i schack.
Vad det gäller den kvarvarande hanen så är han inte mycket att titta på just nu men det blir förhoppningsvis bättre med tiden. Det har ju visat sig att även om han var näst minst bland hanarna så var han nog ändå den starkaste då han klarade sig trots att han också fick ett infekterat sår.Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Igår kväll så såg jag de första umbriferaynglen.
Håller nu tummarna för att de också blir frisimmande, kommer i så fall att plocka upp en stor del av kullen och placera dem i ett 250 l för vidare tillväxt.
Detta är inte något som jag normalt brukar göra. Jag tycker att det är trevligare om föräldrarna får göra sin del så länge som möjligt.
Fast oftast så väntar jag ju för länge så det blir inget av det alls.
Men med tanke på alla problem som jag haft med umbriferorna (sommarens katastrof var ju inte enda gången) så skall jag försöka dra upp så många som möjligt.
Att ha 100 st umbriferor på 4-5 cm lagom till sommaren hade inte varit helt fel.Åter till CA
-
Håller nu tummarna för att de också blir frisimmande, kommer i så fall att plocka upp en stor del av kullen och placera dem i ett 250 l för vidare tillväxt.
Detta är inte något som jag normalt brukar göra. Jag tycker att det är trevligare om föräldrarna får göra sin del så länge som möjligt.
Men med tanke på alla problem som jag haft med umbriferorna (sommarens katastrof var ju inte enda gången) så skall jag försöka dra upp så många som möjligt.
Att ha 100 st umbriferor på 4-5 cm lagom till sommaren hade inte varit helt fel.
Ser fram emot små Umbees..
Mvh JockeMvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Att ha 100 st umbriferor på 4-5 cm lagom till sommaren hade inte varit helt fel.
Mvh JariKommentar
-
Inte for att jag tror att Jinnarparen behover paminnelsen men yngel av fiskatare som Crenicichla och Cichla verkar kunna svalta ihal pa ett dygn. Det maste finnas levande foder (Artemia) tillgangligt hela tiden. Mata med NYKLACKT Artemia morgon och flera ganger kvall ar absolut minimum. Helst ska man hem pa lunchen. Nar de tar frusen Artemia ar krisen over.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Att ha 100 st umbriferor på 4-5 cm lagom till sommaren hade inte varit helt fel.Kommentar
-
Kommentar
-
möed mad go mad och mad i rättan tid så är det fint...skämt åsido Verkligen stort grattis Rikard nu har det verkligen vänt på allt elände sen i somras skitkul det här.. kikar nog förbi i sept ska ner till sandby en runda, ringer ...Senast redigerad av Micke Jarhl; 30 August 2007, 23:36.Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Ynglen är nu frisimmande och jag har tagit ca 200 st för att försöka dra upp själv.
Har provat att släppa i lite Tetra mikromin - de äter faktiskt detta också.
Det gör ju saken mycket lättare för en annan, då är det matning med både torrfoder och artemia nu i början..och vattenbyte varje dag så att inget oförutsett händer.
Kvarvarande yngel vaktas mycket nitiskt av både hanen och honan, kan jag bara få ner mat till dessa också så tror jag nog att de kan gå kvar där ett bra tag för det är ingen annan fisk som får komma i närheten.Senast redigerad av jinnarparen; 05 September 2007, 19:11.Åter till CA
-
Ynglen är nu frisimmande och jag har tagit ca 200 st för att försöka dra upp själv.
Det gör ju saken mycket lättare för en annan, då är det matning med både torrfoder och artemia nu i början..och vattenbyte varje dag så att inget oförutsett händer.
Kvarvarande yngel vaktas mycket nitiskt av både hanen och honan, kan jag bara få ner mat till dessa också så tror jag nog att de kan gå kvar där ett bra tag för det är ingen annan fisk som får komma i närheten.Kommentar
-
Kvarvarande yngel vaktas mycket nitiskt av både hanen och honan, kan jag bara få ner mat till dessa också så tror jag nog att de kan gå kvar där ett bra tag för det är ingen annan fisk som får komma i närheten.Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
Kommentar