ID-problem av malar och muräna...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • January 2003
    • 638

    ID-problem av malar och muräna...

    Hejsan!

    Undrar om nå´n skulle kunna hjälpa mig med indentifiaktion av två malarter. Köpte för några månader sedan två Synodontisarter. Har tre av varje. Den ena har som liten (ca 3-4 cm) vita och bruna slingor över hela kroppen, och en svart och vitrandig stjärtfena. När den växer till sig, nu är den största ca 8 cm, blir den mestadels guldbrun, med mörka prickar, och en hög fransig ryggfena. Den behåller några vita ränder på stjärtfensroten. De simmar oftast rättvända. Tänkte först Synodontis aterrimus, men den verkar behålla slingorna även som vuxen. Eupterus är ett annat förslag. Men det jag för tillfället tror mest på är Tourei.

    Den andra tillbringar sin mesta tid upp och ner, och är mer långsträckt. När jag köpte dem var de kolsvarta, och ungefär 4-5 cm. Nu är den största ca 10 cm, är fortfarande svart, men börjar få grå prickar, särskilt på bakkroppen. Övre stjärtfensloben är förlängd till en "vimpel". De simmar som sagt oftast upp och ner, och verkar gilla att simma i par. Har även här några förslag. Hemisynodontis membranaceus, och brachysynodontis batensoda. Men de bilder på ungdjur jag har sett stämmer inte särskilt bra in på mina, även om de skulle kunna bli som de på bilderna på vuxna djur jag sett, eftersom de säkerligen ändrar sig lite i form och färg vartefter de växer. Men eftersom bilderna på unga H. membranaceus och B. batensoda inte stämmer särskilt bra med mina så...

    Har även en "sötvattens"muräna som jag har problem med att artbestämma. Den är silvergrå med vita prickar utspridda över hela kroppen, och prickarna varierar en del i storlek. Den äter räkor med god aptit. Echidna rhodochilus verkar vara lik den, och att den enligt vad jag har läst klarar sig hyfsat i sötvatten (jag tillsätter en del salt vid varje vattenbyte) gör att jag tror att det är den. Men har även sett bilder på en Gymnothorax (tile?) som ska klara sig hyfsat i sötvatten, och är rätt lik min. Var inne på en sida, där fisken på en bild hette Echidna rhodochilus enligt bildtexten, men filnamnet på bilden var Gymnothorax nå´nting. Blev en aning förvirrad...

    Har tyvärr inga bilder på mina fiskar, så det är nog rätt svårt att att avgöra vad det är för arter bara genom mina beskrivningar. Men om nå´n ändå vill försöka blir jag tacksam Affären hade köpt in malarna som Synodontis nigriventris, men det är det definitivt inte.

    MVH Micke



    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • Anne E
    Användare
    • April 2002
    • 117

    #2
    Hej Micke !
    Kan inte mycket om malar... men har du kollat i Back to Nature - Guide om Malar ?(David Sands)
    I denna bok beskrivs ett antal S.arter.
    ZooPet.com har också bilder på malar.
    Mvh Anne

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • January 2003
      • 638

      #3
      Hej Anne

      Ja, jag har den, väldigt bra bok, men tyvärr gör den mig inte klokare om vad det är det jag har. Det var i den jag såg Aterrimus, och tyckte den var lik mina, men se´n växte de, och såg inte alls ut så längre.

      Samma med de svarta, det var i den jag såg vad jag trodde de var, men det var vuxna fiskar på bilderna, och nu har jag hittat bilder på unga exemplar av de i boken, och de ser inte ut som mina.

      Men tack ändå

      MVH Micke

      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      Arbetssätt...