Mystisk böldsjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #16
    Jag tycker ju att det later och ser ut som fisktuberkulos dvs Mycobacterium marinum. Som jag forstar det sa finns det ingen bot forutom mojligen fiskens eget immunforsvar. Det smittar bade fisk och manniskor troligen framst via kontakt dvs att fiskarna ater i saret. UV tar effektivt ihjal alla mycobakterier i vattnet annars.

    Jinnarparens forloppp later daremot lite for snabbt for att vara detta och det finns andra prylar som ger sar.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • matt.is
      Användare
      • September 2003
      • 386

      #17
      jag hade mykoplasma/lunginflammation i Maj - fiskarna har kanske blivit smittade :-)

      Skämt åsido - vad då UV?

      Kommentar

      • Styrsö
        Användare
        • November 2004
        • 343

        #18
        bra info Ola (här och i andra tråden) - tack.

        jag har ett UVC filter som sitter i gång 7*24. Kan det vara så att de andra invånarna klarar sig bättre tack vara det? det var ju positivt i så fall. det var ju lite som en försäkring som jag satti i UVCt...

        matt.is exempel
        Senast redigerad av Styrsö; 06 July 2007, 17:43.

        Kommentar

        • jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

          #19
          Ursprungligen postat av Styrsö
          bra info Ola (här och i andra tråden) - tack.

          jag har ett UVC filter som sitter i gång 7*24. Kan det vara så att de andra invånarna klarar sig bättre tack vara det? det var ju positivt i så fall. det var ju lite som en försäkring som jag satti i UVCt...

          matt.is exempel
          http://www.akvarielagunen.se/web/sho...et&itemid=2517
          Man kanske skulle prova ett UVC filter för att se om det hjälper något. Det blir ju lite pengar att investera, men när det gäller min umbriferahane så får det vara värt det.
          Tror att ett 1000 l räcker till mitt kar (enl yttermått 1350 l, men räknar man innermått så blir det endast 1070 l när bakgrund och frigolitbotten är borträknade)
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            #20
            Jag har en ide, för fall som dessa så gör man en liten kassa hos NCS där dom som är intresserade betalalr in en liten summa på kanske 50 eller 100 kr som läggs i en pott så när det dyker upp oförklarliga saker som man sett flera gånger förr men ingen verkar riktigt veta vad det är så skickar man fisken till SVA för obduktion vilket kostar en slant.

            Det skulle kunna hjälpa oss och många andra i framtiden skulle jag kunna tro, det obduceras alldeles för lite fisk i mitt tycke och därför finns det så många frågetecken i hobbyn.


            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Jag tycker ju att det later och ser ut som fisktuberkulos dvs Mycobacterium marinum..
            Brukar inte det ge "snyggare sår"? det ser nästan ut som man stansat ett hål i fisken, väldigt rent o fint hål och ofta rakt in i lungan... eller det kanske är något helt annat, man kan se det relativt ofta på importerade fisk från vissa länder.
            Senast redigerad av deelay; 07 July 2007, 10:24.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #21
              Jag samlar alla dessa boldtradar i en ny trad http://www.ciklid.org/forum/showthre...692#post695692
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              Arbetssätt...