Sällskapsakvarium - vilka arter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johandenver
    Användare
    • June 2006
    • 43

Sällskapsakvarium - vilka arter?

Hej!

Eftersom jag har så dålig koll på sällskapsfiskar och inte lyckas hitta någon bra
    sida med artbeskrivningar (förutom zoopet) så undrar jag om någon här kan hjälpa
    mig med lite förslag på vad som passar ihop.

Jag har två arter som jag främst vill ha i mitt 112liters nya akvarium:
    Pärlemor Scalare (men hur många bör man ha?) & Dvärg Gurami (här också...hur många?)

Min sambo vill ha neontetra också, skulle det fungera?

Tar väldigt gärna emot andra förslag på vad mer man kan stoppa i
    hm....det skulle vara kul med ett akvarium till....bara ett...snälla
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Spontant tycker jag att ett 112 liters kar är för litet för scalarer. De växer till sig och behöver plats med tiden, ffa på höjden. Scalarer och neontetror är dessutom en klassisk felkombination - oftast äter scalarerna upp tetrorna. Kan gå bra om de växer upp tillsammans, men det är dumt att chansa. Tror inte det är många akvarister som inte gjort tabben att blanda scalarer och neontetror i allafall

Mitt råd är därför att skippa scalarerna och satsa på någon mindre ciklid som är hyfsat snäll. Fjärilsciklider är trevliga och finns i nästan alla butiker. Två par borde fungera på botten. Dvärgguramin är också en trevlig firre, borde även där fungera med två par. Se till att ha några flytväxter eller växter som går ända upp till ytan (javaormbunke på en trädrot funkar perfekt) och placera två snår i varsin ände av karet. Hannarna bildar mycket sannolikt varsitt revir i olika ändar av karet. Honungsguramin är också ett trevligt alternativ till dvärgguramin, två par där också. Alla ovanstående fiskar fungerar bra med neontetror (ett lite större stim brukar bli snyggast, satsa på 20-30 st). Du får då ett akvarium där det är fisk i alla vattenlager och som blir intressant att kika på. Komplettera med 3-4 st Otocinclus, så kommer du att klara många "algproblem".

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• johandenver
      Användare
      • June 2006
      • 43

Okej, då är kanske inte scalarer en bra idé. Det var synd

Jag gillar alla fiskarna du föreslog, både fjärilsciklider och honungsgurami var snygga.
      Är dock inte helt säker på att Lasse i Stoby har honungsgurami men han kan
      säkert plocka hem ifall det behövs.
      Jag är en stor älskare av malar så jag har gärna många sådana.
      Fast Otocinclus ser inte så spännande ut på bilderna jag hittade.
      Kan man inte köra med Ancistrus istället? Eller någon annan?

Kommentar

• Banderad
        Användare
        • February 2006
        • 3479

Kanske någon Peckoltia? Jag har L 205, den skulle säkert fungera i ett 105 liters kar. Fast vanliga ancistrus är ett trevligt och billigt alternativ.

/Jocke

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Neontetra är ju helt ok men jag tycker att Cardinaltetra är två strå vassare.
          Jag hade nog även försökt mig på någon Apistogramma. Så att du får lite som händer in under i skuggan så att säga. Blir alltid spännande när man liksom upptäcker ytterliggare fiskar.
          Ancistrus är en riktigt rolig bekantskap särskilt om du får den till lek.
          Clownpleco är ju inte så dyr heller. En riktig pärla är dessutom Queen Arabesq. Kommer inte ihåg L-numret just nu men den blir inte sådär förfärligt stor men är riktigt vacker, lite dyrare dock.
          LDA-01 är en annan finfin mal som inte heller brukar vara sådär svindyr.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• johandenver
            Användare
            • June 2006
            • 43

Peckoltia och Queen Arabesq var riktigt fina!

Jag har inte L-nummer på mina (3 st) malar nu tyvärr
            men jag vet att en av dom är L001 och den andra är
            en sådan som finns på GOC's frontsida, längst upp i vänsterhörnet.
            Någon slags eldmal tror jag.

Det gör inget om malarna kostar lite mer, det kan de vara värda.
            Malar är en av de roligaste sakerna med att ha akvarium.
            Enda nackdelen är att många blir väldigt stora med tiden.
            Till exempel min L001 kan jag nog inte ha kvar om ett antal år.

Ska kolla i Stoby om Peckoltia eller Queen Arabesq finns där.

Kommentar

• Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

Kanske bör berätta att Queen Arabesque, som alla Hypancistrus med kontrastrik färgteckning, är 100% nattaktiv. Du kommer inte att se den många minuter i månaden; some bäst korta stunder vid matdags.

Queen Arabesque är en mycket vacker fisk, men jag misstänker du kommer att bli besviken på den. Algätande L-malar (vanlig Ancistrus, Chaetostoma, Otocinclus, Loricaria, Parotocinclus mfl) är däremot övervägande dagaktiva och man ser dem lalla omkring i akvariet mest hela tiden.
              Senast redigerad av Mike_Noren; 27 June 2007, 16:37.

Kommentar

• LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

Min Queen A. är i alla fall framme dagtid
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• johandenver
                  Användare
                  • June 2006
                  • 43

Min eldmal heter "Baryancistrus Sp" enligt mina anteckningar.

Jag var och tittade i Stoby i eftermiddags på lite olika tänkbara fiskar
                  och dom hade fått in massor av nya malar!
                  Hur mycket som helst som skulle passa bra :-)
                  Tyvärr är många av dom ganska dyra.

200-300 känns ok om det är en riktigt fin mal men 5-600 börjar bli lite dyrt
                  Åtminstone för mig :-)

Kommentar

• Lutt
                    Användare
                    • October 2005
                    • 1919

då är peckoltia arter något för dig och de brukar ligga mellan 70kr för den billigaste och över 300 för den dyraste...

Jag slår också ett slag för L205 Peckoltia sp och den är inte alls omöjlig att odla.....
                    Senast redigerad av Lutt; 28 December 2010, 01:14.

Kommentar

• Lutt
                      Användare
                      • October 2005
                      • 1919

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                      Kanske bör berätta att Queen Arabesque, som alla Hypancistrus med kontrastrik färgteckning, är 100% nattaktiv. Du kommer inte att se den många minuter i månaden; some bäst korta stunder vid matdags.

Det gäller inte mina Hypancistrus arter, de är de minst skygga av alla mina malar...men så klart de gillar ju att ligga i sina hålor fast det gör ju alla malar

Kommentar

Arbetssätt...