Skulle det vara möjligt att få Java-ormbunke,Microsorum Pteropus,att trivas och slå rot på kalksten typ hålsten eller faxe-sten ?? Kan det även vara möjligt att få den att slå rot på en BTN-bakgrund??
Java-ormbunke på kalksten??
Kollaps
X
-
Java-ormbunke på kalksten??
"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Taggar: Ingen -
Det borde gå bra då javaormbunken vill ha det luftigt om rotstocken.
Testa att binda fast ormbunken med fiskelina. Linan kan du sedan ta bort efter nån månad då rötterna fått fäste om underlaget.
Hur du lämpligast ska få fast den på bakgrunden vet jag inte riktigt. Kanske borra lågot litet hål som du kan föra genom fiskelinan eller nån plastklädd ståltråd m.m.
Häll i lite växtnäring i akvariet om du inte redan gör det. -
Tack för tipset! Men hur jag fäster dem får bli en senare fråga... Var mest fundersam om de skulle trivas över huvud taget direkt på kalkstenen. Och det tror du att de kommer göra alltså!?
Vill inte behöva tillsätta nån växtnäring."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Kalkstenen i sig är i alla fall inget problem, fast den kan förstås vantrivas av andra anledningar.
Man kan f.ö. använda superlim (i gelform) för att fästa javaormbunkar. Jag har gjort det. Limmet är ogiftigt när det väl härdat, så limma ovan ytan, vänta nån minut, lägg ned stenen. Limmet blir dock vitt i vatten, så använd det inte på svarta stenar.Kommentar
-
Låter ju kanot! Karet jag babblar om kommer fö innehålla moduler av modell faxe-vit. Vet du märket på det limmet du menar?
(hoppas det inte e samma typ av superlim jag fick i håret på en fest när jag var ung, det frätte hål i skallen...efter det blev jag ciklidiot...)"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
det fungerar utmärkt...
...jag har det så idag och har bara tryckt fast den i en hålighet. Bäst funkar det om
den sätts fast på en sten med fler håligheter så att (som det står i i ett tidigare inlägg)
det blir lite luftigt kring rötterna som ges möjlighet att breda ut sig "inne" i stenens håligheter.
Lycka till Björn HLite diskus, mal & malawi bilder
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123Kommentar
-
Ciklidvärlden är liten...
När var det Björn,din artikel CB om att skaffa troffar (bemban fr bosse) med modulkaret i väggen? Har nämligen sen den artikeln haft en dröm i bakhuvet att jag NÅN gång skall skaffa fisk av DEN kalibern i ett SNYGGT kar liknande ditt. Och det är det jag håller på och förbereder inför!!
Bemban är på uppväxt,karet e limmat och modulerna är på tillverkning i skrivande stund..."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
vad kul....
...ja artikeln var väl 2001 något sånt!
Just nu går en av Bosses troffegrupper hos mig då han just nu har stambyte hemma!
Så jag är fodervärd och har även tillhörande burkar här på lån....allt för att se om min kära hustru kan tänka sig ytterligare ett akvarium hemmavid ;-)
Lycka till
Björn HLite diskus, mal & malawi bilder
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123Kommentar
-
hehe... jo jag hörde det
Tack för lyckönskningarna!"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
Kommentar