Dvärgciklid till 54 liters..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vic
    Användare
    • September 2006
    • 94

Dvärgciklid till 54 liters..

Hoppas på bättre svar här.

Jag har ett 54 liters igång här hemma som jag hade tänkt ha i nån liten dvärgciklid. Vet att akvariumet är i minsta laget fast annars så finns allt en dvärgciklid vill ha(syftar mest på Apistogramma). Mycket rötter, växter och flytväxter dvs svagt ljus, mörk botten.. ska när jag har tillgång till det ha i löv också, så bättre kan det inte bli! Söker alltså nu en passande dvärgciklid och ett par honor till karet. Vill ha en liten fast vacker fisk, gärna med lite ansträngning för att få lek på. M. ramirezi har jag varit mest sugen på nu, men enligt dom flesta sajterna(i genomsnitt) vill dom ha minst 70-80 liter. Sen har jag alltid velat ha A. cacatuoides fast dom ynglar av sig så lätt! Så ge mig råd! vilken fisk passar mitt akvarium?
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 3111

Ursprungligen postat av Vic
    Hoppas på bättre svar här.

Jag har ett 54 liters igång här hemma som jag hade tänkt ha i nån liten dvärgciklid. Vet att akvariumet är i minsta laget fast annars så finns allt en dvärgciklid vill ha(syftar mest på Apistogramma). Mycket rötter, växter och flytväxter dvs svagt ljus, mörk botten.. ska när jag har tillgång till det ha i löv också, så bättre kan det inte bli! Söker alltså nu en passande dvärgciklid och ett par honor till karet. Vill ha en liten fast vacker fisk, gärna med lite ansträngning för att få lek på. M. ramirezi har jag varit mest sugen på nu, men enligt dom flesta sajterna(i genomsnitt) vill dom ha minst 70-80 liter. Sen har jag alltid velat ha A. cacatuoides fast dom ynglar av sig så lätt! Så ge mig råd! vilken fisk passar mitt akvarium?
    kör du fjärlisciklid de klarar sig i ett 54 liters, en sak med fjärlilar är att rommen är hyffsat känslig så du kanske skulle prova ganska "rent" kar inte för mycket bakterier altså, kanske grusfritt oxå, men med rötter och växter.

Ett par av de flesta sorter går att köra i 54 liters, men blanda inte in en tredje fisk då blir det oftast bråk, prova med någon av agasizzi varianterna
    Mvh
    Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Vic
      Användare
      • September 2006
      • 94

Ursprungligen postat av cichlids4fun
      kör du fjärlisciklid de klarar sig i ett 54 liters, en sak med fjärlilar är att rommen är hyffsat känslig så du kanske skulle prova ganska "rent" kar inte för mycket bakterier altså, kanske grusfritt oxå, men med rötter och växter.

Ett par av de flesta sorter går att köra i 54 liters, men blanda inte in en tredje fisk då blir det oftast bråk, prova med någon av agasizzi varianterna
      när du säger "inte blanda i nån tredje fisk" menar du då nån annan fiskart? skulle vilja ha i en trio red stripe corydoras eller 7-8 st dvärgcorydoras, man får inte se föräldrarna "valla" sina yngel om dom är helt ensamma har jag lärt mig, yngel överallt i hela burken liksom..

Kommentar

• Gabbi
        Användare
        • April 2002
        • 897

Kanske biotecus istället för apistogramma?
        www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• Anemon
          Användare
          • June 2006
          • 156

när du säger "inte blanda i nån tredje fisk" menar du då nån annan fiskart? skulle vilja ha i en trio red stripe corydoras eller 7-8 st dvärgcorydoras, man får inte se föräldrarna "valla" sina yngel om dom är helt ensamma har jag lärt mig, yngel överallt i hela burken liksom..

Det är ju rätt litet, och min -blygsamma- erfarenhet är att ciklider är rätt revirhävdande. Jag hade själv två stycken i ett 54 liters tidigare, och det gick utmärkt, men när nr tre av samma sort kom så blev det mobbing; trean fick bo i ett hörn.

Nu hade jag en jäkla tur, i takt med att de fick rejält större kar så funkade gruppen bättre och bättre. Men det var kritiskt ett tag (övervägde eget kar till den mobbade) så jag kan mycket väl tänka mig att det är tre av samma sort som menas.

Hälsn, Anemon

Kommentar

• Vic
            Användare
            • September 2006
            • 94

är Biotoecus vanlig i affären?

Så om jag fattas allt rätt så är det bäst med ett par istället för en trio?

Kommentar

• Anemon
              Användare
              • June 2006
              • 156

Så om jag fattas allt rätt så är det bäst med ett par istället för en trio?
              Som jag tolkade mina firrar i den akvariestorleken så kan det nog vara så. Men jag vill påpeka att jag inte alls sitter inne med den erfarenhet som många andra här gör, så jag överlåter det definitiva svaret till någon med större erfarenhet.

Kommentar

• cichlids4fun
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 3111

tycker akvariet är för litet för fler än ett par fiskar, och det leder bara till bekymmer, men prova gärna för egna erfarenheter. vet inte heller hur dvärgcorydoras är men är de veka blir de nog ihjälbitna/stressade och är de tuffa kan de nog ge sig på rommen / ynglerna
                Mvh
                Peter

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Apistogramma borelli är en firre som kunde funka i ett 54 liters. Ett par antar jag de tidigare inläggen syftar på, och jag menar också bara ett par. Inredning med mycket gömställen/växter så att en eventuellt mobbad firre kan gömma sig. En del dvärgciklider är haremlekare i naturen, dvs en hanne har flera honor i sitt revir. Ett 54 liters är för litet för det. Haremlekarna funkar allra bäst i just harem, men då krävs rätt stora kar om det inte ska bli för mycket slagsmål (enligt min erfarenhet).

Burken kan vara för liten för att de ska kunna valla ynglen även om du har en annan fiskart som sällskap - men visst, chanserna ökar. Spontant hade jag låtit dvärgcikliderna ha botten för sig själva i ett så litet kar och i stället kompletterat med någon stimfisk/ungfödare som håller sig vid ytan. Tänk på att inte skaffa någon stimfisk som är snabb och glupsk, det kan vara svårt att få ner tillräckligt med foder till dvärgarna då.

Hilsen,

P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Vic
                    Användare
                    • September 2006
                    • 94

Det blir bara krångligare och krångligare
                    Jag har tänkt köpa Borellii till ett annat kar här hemma, men kan ju ändra på det valet och ha Borellii i detta.

Kakaduacikliden, skulle kanske denna fisk gå bättre i karet med ett par tjejer då och några corys än Fjärilen?

Kommentar

• Gabbi
                      Användare
                      • April 2002
                      • 897

Nej, inte direkt.
                      www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• DBrave

Har haft både kakadu-, fjärils- och Lamprologus multifasciatus i så stort kar. Även A. macmasteri. Bäst trivdes snäcklekarna (Multisarna). Har haft lek på samtliga arter.

Kommentar

• cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 3111

Det blir bara krångligare och krångligare
                          Jag har tänkt köpa Borellii till ett annat kar här hemma, men kan ju ändra på det valet och ha Borellii i detta.

Kakaduacikliden, skulle kanske denna fisk gå bättre i karet med ett par tjejer då och några corys än Fjärilen?
                          prova du gärna, men jag skulle bara rekommendera en tjej....... byt akvarie annars borelli är utmärkta till det karet . ett par
                          Mvh
                          Peter

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Kakadu är just en haremlekare, men jag tror inte det funkar med fler än ett par. Borellin eller fjärilar tycker jag låter bäst hittills. Har du ett större kar att stoppa fisk i också kan du alltid köra Kakadun i det i stället.

Hilsen,

P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Vic
                              Användare
                              • September 2006
                              • 94

Då satsar jag nog på ett par fjärilar.
                              Tror ni att några större corys skulle gå bra med dom och ynglena? Det gör inget om dom tar några yngel bara, tänkte mer på om dom går bra med fjärilar i övrigt i karet. Är medveten om att det kommer bli gnabb om bottenytan, men vill så gärna ha corys Om det verkligen inte går så satsar jag på nån fisk som håller sig mer vid ytan. Något tips? Den ska klara ganska surt pH.

Kommentar

Arbetssätt...