petricola lek.....?
Kollaps
X
-
-
Jag har två st Synodontis Petricola i mitt blandtanganyikakar. De har en tendens att stöka en del tillsammans i en särskild grotta och jag har börjat fundera på om det möjligen kan vara så att det kan vara ett par. Är det någon som vet hur man enklast ser skillnad på könen på petricolan? Jag har sett en del artiklar om
Nu har även dvärgvarianten av Synodontis blivit beskriven som S. lucipinnis. Även den är grottlekare.
Kommentar
-
Nu är det dags för en favorit i repris tror jag...
Jag har två st Synodontis Petricola i mitt blandtanganyikakar. De har en tendens att stöka en del tillsammans i en särskild grotta och jag har börjat fundera på om det möjligen kan vara så att det kan vara ett par. Är det någon som vet hur man enklast ser skillnad på könen på petricolan? Jag har sett en del artiklar om
Nu har även dvärgvarianten av Synodontis blivit beskriven som S. lucipinnis. Även den är grottlekare.
http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=103
Jag har läst inlägget många ggr och jag tycker det är häftigt att du fått lek på petricolan om det nu är den jag menar dwarfen är lite vanligare i sverige eller är det tvärtomKommentar
-
men som jag förstått det så är petricola en "romspridare" eller vad det nu kallas. i varje fall ingen gökmal! så därför, för att jag ska få så bra resultat som möjligt, har jag tänkt att inte ha några andra fiskar i akvariumet, som eventuellt käkar upp ynglen. låter detta rimligt!?
honorna är större än hanarna i vuxen ålder, men växer dom snabbare, eller är det vid en viss storlke som dom "drar ifårn"?
tack så mkt för alla svar!
mvh christofferChristoffer LundholmKommentar
-
men som jag förstått det så är petricola en "romspridare" eller vad det nu kallas. i varje fall ingen gökmal! så därför, för att jag ska få så bra resultat som möjligt, har jag tänkt att inte ha några andra fiskar i akvariumet, som eventuellt käkar upp ynglen. låter detta rimligt!?
honorna är större än hanarna i vuxen ålder, men växer dom snabbare, eller är det vid en viss storlke som dom "drar ifårn"?
tack så mkt för alla svar!
mvh christoffer
Kan ju blandat ihop arterna också men jag har för mig att petricolan i vissa fall är göklekare men jag kan som sagt sätt fel för det finns ju mer arter i tanganyika....Kommentar
-
Vad jag vet är varken petricolan eller dwarfen göklekare, inte ens ibland. Romkornen är små och många, och jag är övertygad om att lekande ciklider inte plockar upp dem. Vet ett par personer som har odlat dessa firrar, och det finns inte minsta tendens till göklek.
Verkar vara flera som fått lek på dem även här på forumet, vilket bekräftar mina erfarenheter om att de inte är svårlekta. Något som däremot verkar svårt är att få ynglen att överleva. En av de jag känner som odlat dem hade mycket stora problem med det i lång tid.
choffe,
enten låter du dem gå i ett kar för sig eller så gör du en romfälla som den som beskrivs i länken innan. Borde gå fint att samla ihop rommen även om det är andra firrar i karet. Sedan kan man flytta rommen till ett annat kar (mycket rent förslagsvis). Ta med vatten från lekakvariet och se till att rommen inte är ovanför vattnet någon gång under flytten (många fiskars rom tål att komma upp ovanför vattnet, men en del gör det inte - dumt att chansa).
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
okej tack för det patrik! men att jag tänkt att dom ska gå ensamna är för att dom inte blir störda på något sätt (som jag tänkt). utan då behöver dom bara tänka på varandra liksom...för dom fiskarna som går med petricolorna nu gillar samma gömställen som petricolorna, vilket jag tänkte inte är så bra...
om man inte tar vara på äggen, äter då föräldrarna eller andra petricolor upp rommen/ynglen? ...men det bästa är väll att ynglen får gå ensamna i ett väldigt rent kar som du sa, alltså ingen sand utan bara något litet dom kan gömma sig vid!?
tack så mycket för alla svar!
-
Föräldrarna äter både rom och yngel, vad jag vet. Därav nödvändigt med skydd för rommen. petricolan verkar faktiskt inte vara särskilt lättstörd, de lever sitt eget liv och bekymrar sig inte särdeles om andra firrar. Har sett snäcklekare attackera dem med verklig frenesi, men finns det mat just där så struntar petricolan i attackerna. Kanske är det snarast en fördel att ha sällskap till dem, kan bli lite mindre skygga då. Folk verkar har mycket olika erfarenheter där, en del menar att det är sanslöst skygga firrar och andra menar att de är rätt livliga och framåt. Mina är inte särdeles skygga utan visar sig gärna och ofta. Går ett bra gäng Cyps i samma burk vilket kanske spelar in - det rör sig fisk överallt i karet.
Tror att det bästa är att försöka få ut rommen och låta den kläckas i ett mindre kar. Där kan man även mata upp ynglen under den första månaden, men jag tror man får flytta kullen relativt snart - de kan lägga många ägg.
Hilsen,
-
okej, men jag har compressiceps "shell" och j marlieri (som gillar grottor!). och just marlierin tänkte jag först o främst att den skulle störa petricolorna eftersom att en tex kruka med hål i skulle vara en bra plats för båda petricola och marlieri....men det kanske skulle funka bra bara man har många grottor o krukor? (funkar vanlig lerkruka bra? eller ska det vara något mörkare?)
tack så mkt!
/christofferChristoffer LundholmKommentar
-
Tja, du får helt enkelt stoppa i tillräckligt med krukor. Tar marlierin revir i någon av krukorna så lär inte petricolan kunna leka där ändå. Funkar bra med vanliga lerkrukor, vad jag vet. En av de jag känner som odlat petricolan körde med en godisburk som han satte krukan i. petricolan lekte i krukan och det gick att plocka upp en hel del rom från burken sedan. Yngelfällan i länken tycker jag ändå verkar smartare, då samlas rommen upp direkt och du måste inte passa firrarna hela tiden. Synd om man kommer hem och hittar utlekta firrar men ingen rom...
Nu är äntligen UVC-filtren på plats i lokalen, så jag funderar också på att göra ett seriöst försök med petricolan. Får se vem som blir först!!
Hilsen,
-
Tja, du får helt enkelt stoppa i tillräckligt med krukor. Tar marlierin revir i någon av krukorna så lär inte petricolan kunna leka där ändå. Funkar bra med vanliga lerkrukor, vad jag vet. En av de jag känner som odlat petricolan körde med en godisburk som han satte krukan i. petricolan lekte i krukan och det gick att plocka upp en hel del rom från burken sedan. Yngelfällan i länken tycker jag ändå verkar smartare, då samlas rommen upp direkt och du måste inte passa firrarna hela tiden. Synd om man kommer hem och hittar utlekta firrar men ingen rom...
Nu är äntligen UVC-filtren på plats i lokalen, så jag funderar också på att göra ett seriöst försök med petricolan. Får se vem som blir först!!
Hilsen,
P
jag måste till en början skaffa fler petricolor, tror jag har två stycken hanar nämligen har iof ytterligare två petricolor till, men dom är nog bara 5 cm.
lycka till!
Kommentar