Gälparasiter på discusar igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • demasoni
    Användare
    • April 2002
    • 163

    Gälparasiter på discusar igen

    Hej!
    Mina discusar har varit lite hängiga de senaste dagarna och nu andas de bara med en gäle.
    Vad tycker ni jag ska göra? Jag har dragit upp termostaten till 33 grader och hält i salt. Jag köpte en medecin förra gången de fick det men den hjälpte inte så bra. Så vad tycker ni jag ska göra? ÄR det svåra att bli av med?
    MVH Filip

    Malawi, Discus, Malar och Tanganyika
    tropheus chimba
    Fuelleborni Katale
  • Tommy K
    Användare
    • May 2002
    • 309

    #2
    Tyvärr verkar det vara så att det vanligtvis suveräna forumet inte har något bra svar på gälparasitfrågan. Jag tittade även i det gamla forumet. Där har förekommit ganska vilda diskussioner men inga svar. Min lokale odlare föreslår "FLUBINOL" som tydligen går att få tag på i Danmark. Vissa använder sig av Formalin efter BTN:s guide om Diskus rekommendationer. Vad det gäller kommersiella preparat verkar det inte finnas något som fungerar tillfredställande. Undantaget kan vara Martin Lindells preparat som du finner på http://hem.fyristorg.com/diskus/
    Tyvärr verkar de mycket odryga och är dyra.
    Det verkar inte finnas någon standardlösning på problemet.



    Kommentar

    • demasoni
      Användare
      • April 2002
      • 163

      #3
      Hej!
      Tack för denna analys, jag har släng i mycket salt sch fiskarna såg faktist ut att må lite bättre i dag.
      Men vi får se hur det går.
      MVH Filip

      Malawi, Discus, Malar och Tanganyika
      tropheus chimba
      Fuelleborni Katale

      Kommentar

      • AndreasK
        Användare
        • May 2002
        • 25

        #4
        Hej!

        De gånger jag har har haft discusar som agerat som din beskrivning har det alltid varit i samband med dålig vattenkvalitet.
        Vattenbyten är en väldigt bra "allmänmedicin" för fiskar.
        Mvh Andreas

        P.S. Se till att vattnet blir syresatt ordentligt när du höjer temperaturen.

        Andreas
        ------------------------
        http://www.discusklubben.se
        http://froil.mine.nu/andreas/

        Kommentar

        • Tommy K
          Användare
          • May 2002
          • 309

          #5
          Precis som alla andra diskussioner på forumet så trillar den här också in på vattenbyten och salt.
          Frågan är: vad gör man när inte det hjälper?
          Är det inte någon som har ett konkret exempel på lyckad medicinering?
          (Att Sterazin är värdelöst i sammanhanget är redan konstaterat).





          Kommentar

          • Ante
            Användare
            • November 2002
            • 571

            #6
            Formalin hjälper om inget annat hjälper.

            ps. en tanke bara, du har inte haft någon rejäl PH dropp som kanske har skadat gälen på fisken?

            Kommentar

            • demasoni
              Användare
              • April 2002
              • 163

              #7
              Hej!
              Nej sån sån har det inte varit (vad jag vet). Mäter pH dagligen, men det ökar lite när man byter vatten.
              MVH Filip

              Malawi, Discus, Malar och Tanganyika
              tropheus chimba
              Fuelleborni Katale

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 804

                #8
                Hej.
                För det mesta som ställer till problem med diskus är att man matar med fel foder och för mycket,jag hade en del bekymer när diskusen fick oxhjärta.En sak som man också skall ha i åtanke är att man har stor filtermassa och lugn vattencirkulation som inte stressar fisken och byter en 4-del av akvariets volym.Har använt formalin med olika resultat och när man gör det skall bada fisken under kontroll för formalinet går hårt åt skinnet,lätt att få frätskada.Skall man använda formalin , så bada inte fisken mer än 15-20 min.under stark genom luftning. En sak som man lätt glömmer är bakterier ( sätter sig på gälarna )som kommer efter att man inte har koll på att fisken inte äter upp maten så det blir små matrester kvar.
                MVH Mats


                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • demasoni
                  Användare
                  • April 2002
                  • 163

                  #9
                  Hej!
                  Jag ger mina discusar varierande foder, svarta, röd mygg, artemia, mysis, hjärt och räkmix. Byter 1/3 av vattnet minst en gång i veckan.
                  MVH Filip

                  Malawi, Discus, Malar och Tanganyika
                  tropheus chimba
                  Fuelleborni Katale

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 804

                    #10
                    Hej.
                    Glömde säga att jag tror att när man byter vatten , så tar man oftast och byter för mycket på en gång. Ta mindre vatten- mängd och byt två gånger i veckan eller mer istället.Sen så tror jag att många har för högt PH och ingen torv i filtret.Själv har jag ett PH på ungefär 5,5-till 6 även till odlade.För många år sedan på 70 talet när jag köpte mina första diskusar satt jag och studerade och räknade andningen,letade fel,köpte medicin och höll på men nu är det slut med det.Visst flämtar fisken nu också, men jag har kommit på att fisken mår lika bra om inte bättre om den får vara ifred utan medciner för den har en förmåga att komma igen med nytt vatten och en höjning av tempen några dagar.Men för ett tag sedan gav jag dom en kur av Sera costapur( mot parasiter),efter en veckas uppehåll en kur med Sera baktopur mot bakterier det fungerade bra,så ibland kan det behövas medicin trots allt, men jag drar på det längsta med det.
                    MVH Mats

                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    Arbetssätt...