Åsikter om hybrider?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Jo Zaphi jag kan nog bli imponerad av en fiskodlare i Asien som under knappa omständigheter och med ett oändligt tålamod och tack vare gediget kunnande efter 7-8 års arbete lyckas odla fram en ny stabil avelsform.
    Så mycket otroliga saker det finns i denna värld och detta imponerar på dig så mycket?

Flera har ju i denna tråd också hävdat att man bara skall ha naturformer i akvarier eftersom man vill uppleva fiskarnas naturliga beteende. Jag har förövrigt själv också ofta använt det argumentet men har då ofta stött på mothugg i denna argumentering.
    Ett akvarium är ju de facto en artificiell miljö och fiskarnas beteende i ett akvarium kan aldrig bli det naturliga.
    Ta bara malawiciklider som exempel
    - i sjön håller de oftast ett betydligt större revir än de håller i akvarium
    - en del arter som inte är revirhävdande alls i sjön är revirhävdande i akvarium
    - av naturliga skäl får alla arter ett helt annat födosöksbeteende i akvarium än i naturen
    - trivs en fisk inte på ett ställe i sjön så kan den simma iväg 50 meter till ett nytt osv osv
    Visst är det så. Kanske borde vi inte ha fiskar i akvarium alls då vi ju faktiskt hämmar deras naturliga beteenden, men eftersom vi är människor så skiter vi ju i sånt och kan ju alltid försvara oss på något sätt, vilket ju jag också gör. Här kommer anpassningen till oss själva in igen. Fiskar är ju trots allt djur, kallblodiga sådana till och med, så e det.

Sen är väl kanske jag en av dem som inte tror att en fisk uppvuxen i akvarium inte har ändrat sina beteenden så mycket man skulle kunna tro. Snarare är fisken van vid området den befinner sig i och anpassar sig från början till denna miljö. En VF-fisk har ju vant sig vid en sak men tvingas sedan drastiskt ändra beteendemönster då den hamnar i den nya, trånga miljön. Hur mycket av detta som först vidare i generna kan man diskutera, men en aulonocara kommer hugga grus och leta mat även efter 20 generationer. Det är lika självklart för den att göra det som det är för oss att blinka med ögonen eller gäspa.

Man måste vara medveten om att ett akvarium är en artificiell miljö och att beteendet aldrig kan bli naturligt i ett sådant. Men för den sakens skull behöver ju faktiskt inte miljön vara sämre för fiskarna i ett akvarium. Visst det är annorlunda - men långtifrån sämre. I ett akvarium behöver en fisk inte ständigt vara rädd för predatorer (andra fiskar, ormar, fåglar etc), fisken behöver inte ständigt leta mat utan här får den allt serverat osv osv
    Bättre för enskilda individer? Ja! Bättre för fiskarnas utveckling? Nej! Du tänker enbart på individnivå. Men det är klart, vad spelar det för roll, alla har vi ju fiskar i akvarium av olika anledningar, men jag tror ingen har några planer på att skapa en naturlig evolution i akvariet.

Problemet med denna diskussion grundar sig i att alla har sin egna syn på saker som varför man har fiskar hemma, hur utveckling fungerar, hur högt vi värdesätter fiskar som djur. En del tycker att hybridisering är helt ok, det är ju ändå bara fiskar som går i ett akvarium och varför skall man bry sig? En del tycker att man skall vara ultrapurist och varken ha sådana fiskar hemma eller låta någon annan hålla på med hybridisering heller eftersom det inte är naturligt. Jag kör en medelväg och tycker folk kan hålla på med det, det är helt ok, men det är inget som intresserad mig längre.
    Senast redigerad av Zaphi; 21 June 2007, 13:33.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Ursprungligen postat av Zaphi
      Så mycket otroliga saker det finns i denna värld och detta imponerar på dig så mycket?
      Inte för att det var jag som skrev "så mycket" - men strunt samma. Jag kan vara impad av många petitesser i vår värld som en duktig asiatisk fiskodlare, eller att Liverpool vänder ett 3-0 underläge mot MIlan i CL-finalen, eller att min son har bakat en kanongo sockerkaka.
      Visst allt detta är futtigheter om man ser till dom stora världsproblemen som miljöfrågor, krig etc. men jag tycker nog faktiskt att man också kan tillåta sig att också imponeras av pettitesser

Kommentar

• Lutt
        Användare
        • October 2005
        • 1919

Men vet folk vad det naturliga beteendet egentligen är? Alla fiskar har ett ett "naturligt" beteende nämnligen att föröka sig.

Att skapa en helt ny "art" är nog så imponerande som allt annat. Bara för att vissa folk säger att det är bara för att tjäna pengar är helt fel (kolla bara på era egna, valde ni inte de bästa individerna). Även om man inte kör urvalsodling så vill folk ha de snyggaste fiskarna och efter säg tjugo år så ser inte arten ut som den en gång gjorde pga att folk valde de snyggaste djuren.

Jag kan ha fel men är inte alla som vill odla nått vill odla på de finaste exemplaren (thats my opinion)

Kommentar

• Lutt
          Användare
          • October 2005
          • 1919

Ursprungligen postat av Zaphi
          Kanonmening! Jag fattar inte egentligen varför diskussionen mest handlar om det är rätt eller fel att urvalsodla och hybridisera. Det är ju inte olagligt och det har ju gjorts med massvis med tamdjur och görs fortfarande hela tiden. Alla som har hund är ju redan körda exempelvis. Alltså är det helt ok egentligen. Om Mr. Ping Tjo Chang i Kina eller Jürgen Svensson i Kinna väljer att ta fram massa onaturliga varianter, visst, låt de hålla på! Det är helt ok. Det är förmodligen inte så "synd" om fiskarna som vi ofta tror heller, men frågan är hur intressanta de är som djur?

Det är lustigt hur exempelvis utveckling i Malawisjön är så otroligt imponerande men att det inte räcket för oss akvarister. Vi måste ha det där lilla extra. Det är synd att fler inte respekterar naturformerna, för det är de som är otroliga organismer, inte det som vi får fram på ett par generationer i ett laboratorium.

Ni som har dessa hybrider och färgvarianter. Vad är det egentligen ni imponeras av, fisken eller experimentet?
          Enligt många svenskar är det en oskriven regel men om odlaren har ett asiatiskt namn så är det okej, roligt

Varför folk har hybrider och färgvarianter är väl egentligen samma sak som allt annat som varför har vissa malawi eller CA ciklider allt är en smaksak.

Jag håller FH vilka många tycker är fel men jag tycker de är grymt snygga, det jag menar jag tycker citrinellus är sjukt snygga men jag ville ha en snyggare fisk som kan matcha deras utseende.

Bilden visar vad jag tror en Luo han "äkta FH"
          Senast redigerad av Lutt; 28 December 2010, 01:14.

Kommentar

Arbetssätt...