Åsikter om hybrider?
Kollaps
X
-
-
men det stora dubbelmoralen är nog ancistrus alla säger that just fine men många tror de håller the original Ancistrus dolichoptherusKommentar
-
-
-
Det är ju inte subjektivt, det är ju svart eller vitt vilket är dilemmat. Missförstå mig rätt nu men det vore lite som att säga -Jag tycker inte att ett runt hjul är fyrkantigt.
Definitionen som borde vara brukbar är väl att säger någon att en fisk är urvalsodlad så menar dom inte att det är en korsning utan det är nästan så det ordet fått en betydelse av det mosatta i många sammanhang... nästan som att förstärka att det inte är en hybrid.
Det är väl så dom flesta säger och menar men det är klart att man kan vrida på det hur som helst och ifråga sätta det tills jävulen avlöser en.
Urvalsodlad = renrasig fisk där man valt dom exemplaren man tycker ser finast ut i färg och förhoppningsvis form.
hybrid = säger sig självt.
Exempel (på redan nämda fiskar)
Röd rubin = Urvalsodlad.
Aulonocara OB = Hybrid .Kommentar
-
Kommentar
-
men det jag tycker är roligt är alla bojkottar tex flowerhorn men de själv äger omedvetandet en Ancistrus spKommentar
-
Det är nog inte bara som jag "tycker"... =)Kommentar
-
Med hybrid menas att det är en korsning mellan 2 arter(eller fler)... urvalsodling kan självklart ske efter det men när man pratar urvalsodling menar man generellt inte att man blandar nya arter utan man menar att man tar dom man tycker är bäst inom arten(vilket såklart är en smaksak).
Det är nog inte bara som jag "tycker"... =)Kommentar
-
Det kan nog inte jag ge svar på... kanske Ola eller nån annan som har bättre koll på hur sånt funkar kan svara, men jag förstår hur du menar.Kommentar
-
Jag har annars landat i att så länge firrarna är just fertila och kan leva hyfsat normalt så är det ok. Drar min gräns någonstans vid extrema slöjstjärtar, guppys med fenor så stora att de knappt kan simma, firrar som är mycket korta i kroppsformen och liknande saker. Nu vet jag ju att den allmänna uppfattningen bland "riktiga akvarister" är att naturligt är bäst. Själv tänker jag mer på att få in fler folk i hobbyn, och många av de lite lustigare firrarna har mycket färg och är oblyga - jag menar, hur många som haft akvarium sedan barnsben har inte haft slöjstjärtar? Klar inkörsport till hobbyn.
En helt annan femma om jag själv vill ha dem i mina kar just nu (fast det går faktiskt tre slöjstjärtar i lokalen nu, fick ta över dem från en polare som lade ner ungarnas kar).
Jag rackar alls inte ner på någons uppfattning, folk får tycka vad de vill - men i allafall.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Bastard/hybrid kallar jag även fisk korsad inom samma art,men från olika fångstplatser.
Urvalsodling av fisk från samma art och lokalitet/fångstplats är för mig en helt annan sak - alltså helt OK!
Men jag lever inte som jag lär,dessvärre... Får tex fram Ancistrus som jag ej känner till ursprunget ifrån. Håller dessa åas som "städare" och säljer/ger bort dem på sin höjd som A. sp. "Bastardus"
Ang. Discus då... "Urvalsodlas" dessa inom samma kriterier som ovan nämt el kan man kalla dem,enligt mitt sätt å se det,samtliga för "hybrider" om det korsas in fisk från andra (VF)linjer/fångstplatser ??"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Ja det har jag såklart och fattar att dom inte är så "naturliga", men det finns ofta inte så mkt att välja på i affärerna. Behöver ancistrusar i mina kar och får ta vad som finns. I övrigt så har jag bara "äkta" naturliga arter. Försöker bara hålla VF, men det vet man ju inte hur det är med det."ALLT är värt ett försök"Kommentar
-
Ingen vet om Ancistrus sp. är en hybrid eller inte. Den härstammar troligen från Venezuela, som har totalt exportstopp på levande fisk, men ändå dyker då och då vildfångad fisk upp som ser ut exakt som Ancistrus sp. Det finns f.ö. också gott om urvalsodlade ancistrusar - albinos, slöjfenor, MC (kallas Piebald när det är ancistrus)... Jag har själv en tjeckisk hane som helt klart är antingen hybrid eller urvalsodlad (jämför med honan i bakgrunden): http://mikes-machine.mine.nu/temp/id...s_DSC_0118.jpg
"Hybrid" kallas bara korsningar mellan två arter. Urvalsodlad fisk är inte hybrider, missbildad fisk är inte hybrider. Fisk som ser olika ut och kommer från olika fångstlokaler hamnar i en gråzon; det rör sig biologiskt sett om olika arter, men de är ofta inte klassificerade som det.
Min personliga åsikt är att jag gillar inte hybrider alls; jag föredrar naturformer; men jag tycker ett fåtal odlingsformer är snygga.Kommentar
-
Det var lite detta som var min point. Det finns ju många ggr en tanke bakom nya varianter.
T.ex om man tar en spotted o vill ha över dessa spotts till en gul diskus så tar det många led innan detta slår igenom. Ynglen ser ut som ursrungsföräldrarna men har bägges gener i sig. Detta håller noga reda på o dessa diskus kallas hybrider ofta har de också ett i efter namnet som står för att den bär en mellanliggande gen. Man "urvalsodlar" sedan dessa hybriddiskus för att få över spottsen. Vet ett fall där det tog 7 generationer innan genomslaget kom.Kommentar
Kommentar