Min bild är stulen!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Byttorp
    Användare
    • November 2003
    • 1585

Ursprungligen postat av Micke
    Det skulle jag kunna göra men jag tycker inte att jag ska behöva lägga ner mer arbete på det hela. De har fått se en högupplöst version från mig vilket tydligen den påstådde fotografen inte kunnat frambringa. Nu tycker jag att bollen ligger hos dem.

Det här är bilden på en stappersi tagen hemma hos NCS tidigare ordförande det handlar om.

Eftersom det var till medlem@ciklid.se som dom först mailade och "anklagade" en av våra medlemmar för bildstöld så har jag mailat lite med dom fram och tillbaka också (fram tills Micke tog över). Jag har efter att det hela har "lugnat ner sig" och bilderna är borttagna från deras site+forum bett om en förklaring på vem som egentligen hade rätt (mer för att pressa dom lite att erkänna att dom gjort fel), men det enda som jag mötts av är total tystnad så det var ju intressant att höra att dom mailat och frågat om dina andra bilder Micke...

Men å andra sidan så håller jag med dig Micke, du skall ju inte behöva lägga en massa tid på att bevisa nått, det är ju upp till dom att rakryggat säga att vår medlem hade fel, vi ber om ursäkt och så är saken klar, men det som gör att man skulle gå vidare är ju att dom inte ger med sig och vägrar svara på mail. Det rätta är nog att ta upp det i ett av deras egna forum med hela mailkonversationen osv,
    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
    Ordförande GCG

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Vad kan en förening som NCS göra för att försvara sina medlemmars rättigheter när det gäller foton? Det borde vara mäktigare att en förening ställer sig bakom medlemmen i denna fråga (vilket ni också gjort). Tycker att den där tysken borde få en knäpp på näsan om jag ska vara riktigt ärlig. Det är inte lite fräckt att anklaga en person för stöld innan man kollat upp sin egen medlem.

Jag hoppas att du får upprättelse Micke...

Kommentar

• Byttorp
        Användare
        • November 2003
        • 1585

Micke eller jag återkommer när diskussionen är avslutad. Micke, hur mycket jobb är det för dig att skaffa fram bilden i hyfsat hög upplösning, eller iaf större format än 520 pxl bred, eller att du fotar diat och postar det?
        /M
        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
        Ordförande GCG

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Jag har plockat bort den högupplösta bilden från servern men den ska finnas där hemma. Men som sagt, jag tycker varken att ni eller jag behöver lägga mer energi på detta. Jag bryr mig inte om deras anklagelser och hade redan glömt detta igår när det kom en förfrågan från samme webbmaster om annat material. Det är väl snarare deras problem att de inte vill erkänna sitt fel.

*edit: jag hittade filen och den ligger som skannad orginalfil med vattenstämpel i 3781*2552 här: http://www.ciklider.se/mlp_005.jpg
          Senast redigerad av Micke; 13 June 2007, 09:36.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Sanslös historia... att man ska behöva lägga energi på att visa sådant man redan gjort!! Hoppas det landar bäst till sist.

Hilsen,

P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Byttorp
              Användare
              • November 2003
              • 1585

Ursprungligen postat av Micke
              Jag har plockat bort den högupplösta bilden från servern men den ska finnas där hemma. Men som sagt, jag tycker varken att ni eller jag behöver lägga mer energi på detta. Jag bryr mig inte om deras anklagelser och hade redan glömt detta igår när det kom en förfrågan från samme webbmaster om annat material. Det är väl snarare deras problem att de inte vill erkänna sitt fel.

*edit: jag hittade filen och den ligger som skannad orginalfil med vattenstämpel i 3781*2552 här: http://www.ciklider.se/mlp_005.jpg

Underbart, låt mig återkomma när detta är utrett.
              Ordförande GCG

Kommentar

• Byttorp
                Användare
                • November 2003
                • 1585

End of story ?

Så ja, då var det mesta med våra tyska bildtjuvar uppklarat, efter att jag presenterat Mickes högupplösta originalbild så blev dom väldigt korta i tonen och har nu skrivit ursäktandes att dom genast skall ta upp frågan med sin medlem Manfred som påstod sig ha tagit bilden från första början.

Dom har dessutom både stängt och raderat alla foruminlägg i ämnet sedan mitt sista inlägg där jag presenterade din originalbild Micke. Om du pm mig så skall jag sända över texten i alla foruminlägg om du vill läsa (jag hann kopiera dessa innan dom togs bort ...)

Nu återstår bara den formella ursäkten för det påhopp som dom stått för, men det återkommer jag till.
                Ordförande GCG

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Där ser man, sent ska syndaren vakna
                  Bra jobbat Magnus, tack!

Kommentar

• Joakim Draktoft
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 7334

Bumpar detta inlägg http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...9&postcount=11, då jag skulle vara mycket tacksam om någon kunde hjälpa till med översättning.

Tror att det kan underlätta i kommande case som detta.
                    Joakim Draktoft
                    f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

Ursprungligen postat av Byttorp
                      Nu återstår bara den formella ursäkten för det påhopp som dom stått för, men det återkommer jag till.
                      Idag kom en ursäkt från tysken som tidigare påstått sig ha tagit fotot. Så nu är saken ur värden. Tack Magnus för att du lyckades få ett avslut på det hela! Det var tydligen mer effektivt att föra diskussionen öppet i forumet än att tjafsa per mail.

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                        Bilder och upphovsrätt på nätet är ett ämne som återkommer om och om igen, ta bara och sök på ämnet på fotosidan.se så får ni se.

För ett tag sedan hade vi faktiskt ännu ett fall här på Ciklid.se där en webbutik använde bilder från en av vara medlemmar. Jag hjälpte då till genom att som webmaster på sidan skriva en del om att material från vår sida användes på deras sida, och att vi gjorts uppmärksammade på detta av den fototgraf som äger rättigheterna till bilden, och som gett oss publiceringsrättigheter i vårt digitala medium.

Citerade en del av bitarna från vår Innehålls och bildpolicy, som ni kanske inte noterat att vi faktiskt har: http://www.ciklid.se/ncs_visa.asp?NR=656

Om någon kan tänka sig att hjälpa till att översätta denna till engelska, så tror jag att fler från utländska sidor/besökare skulle första innehållet. Intresserad, skicka ett PM.

Generellt för att få fram bevisbörda, se till att ta skärmdumpar på vart ni hittar era alster, kan vara bar att ha.
                        Jag skulle kunna gora det "en vacker dag" men har inte tid forran jag kommer tillbaka fran semestern i borjan av juli. Jag kan ju fa det korrekturlast av nagon som har engelska som modersmal dessutom.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Joakim Draktoft
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 7334

Är ytterst tacksam för erbjudandet. Ju förr desto bättre förstås. Juli fungerar fint.

Vill du ha en påminnelse eller kommer du ihåg själv tills dess?
                          Joakim Draktoft
                          f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                            Är ytterst tacksam för erbjudandet. Ju förr desto bättre förstås. Juli fungerar fint.

Vill du ha en påminnelse eller kommer du ihåg själv tills dess?
                            Bade paminnelse och tjat kravs nog
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Haacke
                              Användare
                              • July 2006
                              • 36

Körde en snabbis i SYSTRAN resten kan ni nog kludra ut hehe

Contents -&picture policy - using of information and pictures?

1. General about the conditions for use of contained on the website
                              This website contains databases, with concentrations of faktamaterial and texts, that is protected according to 1§and 49§the copyright kinds. The website contains also texts, pictures, illustrations, photographs m.m. These is origin legally protected as literary or artist gang agencies according to 1§the copyright kinds or as photographic pictures according to 49 a§same law. If you use the website confirms you that you accept the following conditions for the use of origin legally protected materials on the website.

All pictures that are proven to have on Ciklid.se is shown with attachment gang credit of authors/photographer, with exceptions for where development of graphical aid functions happened and nordic Ciklidsällskapets old picture archives where the copyright already gone to for nordic Ciklidsällskapet that free use agencies.

The following rules that also are stated in forum rules on Ciklid.se regulates specific publication of pictures in the forum:

§20 publication of pictures in the forum on ciklid.se may only be done of the copyright owner alone, or where family member may copyright and given särkilt conditions to publication.

§21 Upphovsrättsinnehavaren can also in individual picture thread give approvals to that other person than the copyright owner is given fairly that for dennes bill modify individual picture. This will then show at such publication.

2. Allowable use of contained on the website
                              With exceptions for what as is said in next paragraph is the prohibited that without conditions from author and nordic Ciklidsällskapet to copy, replicates or to store information and pictures - irrespective of with which technology the happens - of the whole or parts of contained on the website. Without such a approvals is the also prohibited to do the whole or divides of contained on the website available for the general public through use of the Internet or on other ways.

Without approvals from author and nordic Ciklidsällskapet is the allowable that for your own and the nearest family's use to produce an or some few copies of limited parts of contained on the website. The conditions in order to this duplication will few happen is
                              - that the copies not in some context is used in a commercial aim,
                              - that the duplication does not happen in digital mould (only paper copies sheep to be done), and
                              - that this copyright message is enclosed the copy.

The as desires to use some from the content on other ways than now been stated ombedes to take contact with nordic Ciklidsällskapet via e-mail: info@ciklid.se.

3. Measures against inadmissible use
                              Nordic Ciklidsällskapet sees outermostly seriously on an inadmissible use of contained on the website and takes active measures against the as does this. Wide inadmissible use can nordic Ciklidsällskapet take those legal measures that to be considered necessary. Inadmissible use can during certain conditions evil to that the member is imposed to pay legitimate compensation for the use and damage levels to nordic Ciklidsällskapet and/or original author. Inadmissible use can in certain case also lead to that the member is sentenced to fine or prison in two highest years.

The teams about copyright:

Forum rules Ciklid.se

NCS-styrlese, revised 2005-12-31
                              http://plantswap.se
                              http://www.haack.se/jobbekar.htm
                              http://www.haack.se/smafisk/smafisk.htm
                              http://www.haack.se/projekt.htm
                              http://www.haack.se/nufisk.htm

Kommentar

• Haacke
                                Användare
                                • July 2006
                                • 36

Lite finetuning sen kan det bli bra va håll tillgodo
                                http://plantswap.se
                                http://www.haack.se/jobbekar.htm
                                http://www.haack.se/smafisk/smafisk.htm
                                http://www.haack.se/projekt.htm
                                http://www.haack.se/nufisk.htm

Kommentar

Arbetssätt...