Min bild är stulen!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

Min bild är stulen!

Hej!

Fantastiskt nog har en av mina bilder blivit stulen. Den här firman:

Har lagt upp en illustrerad lagerlista med ett flertal bilder stulna från NCS artbeskrivningar. Bland dessa finns mitt foto på Tahuantinsuyoa macantzatza. Fantastiskt, det är taget med en 2 megapixels kompaktkamera.

Mvh

olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • ciklidMartin
    Användare
    • February 2004
    • 213

Fattar jag rätt att du är glad över att de tagit med din bild? Och samtidigt irriterad över att de stulit bilder från NCS?
    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

Kommentar

• Björn
      Användare
      • April 2002
      • 787

Även om det är fult gjort att ta en bild utan att fråga om lov så har dom ju iallafall haft godheten att skriva ut vem som tagit bilden. I en världsdel där drogkarteller och korrupta politiker har makten står kanske internetetik högst upp på dagordningen...

/Björn
      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• fs7210
        Användare
        • June 2004
        • 183

Ursprungligen postat av olof
        Hej!

Fantastiskt nog har en av mina bilder blivit stulen. Den här firman:

Har lagt upp en illustrerad lagerlista med ett flertal bilder stulna från NCS artbeskrivningar. Bland dessa finns mitt foto på Tahuantinsuyoa macantzatza. Fantastiskt, det är taget med en 2 megapixels kompaktkamera.

Mvh

olof
        du kan ju på skoj skicka ett mejl och fråga hur bilden ska debiteras... ;-)
        Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Skitsajt..hackig och ganska svårförståelig.

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Haha! Sikken grej! Det är ganska kul att de skriver ut namnen...
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• olof
              Användare
              • April 2002
              • 1823

Hej!

Jag funderar på att maila dem och föreslå ett bildutbyte med vårt artregistret. De har en del som vi saknar.

Sen kan man väl generellt säga att utländska sidor sällan håller samma klass som Svenska. Jag tycker det räcker med att surfa över sundet för att se hemsidor med uppseendeväckande smaklös design och knackig prestanda. Amerikanska hemsidor där man alltid får 300 popupp med termometrar och olika prestandahöjare är ju inte heller direkt upplyftande. Jag tycker denna sida funkade rätt bra för att vara Sydamerika.
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Rasmus Pedersen
                Användare
                • September 2006
                • 304

Jämför de båda bilderna på länkarna:

...Eller har de lånat bilden?
                Men i vilket fall som helst så verkar det vara olika fotografer...
                MVH

Kommentar

• Byttorp
                  Användare
                  • November 2003
                  • 1585

Jag skulle vilja säga att i förhållande till vilken annan site som helst där bilder använts utan upphovsmannens tillstånd så har dom ju som redan nämnts skrivit upp vem som tagit bilden och från vart den är tagen, så...helt usla är dom ju iaf inte.
                  Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                  Ordförande GCG

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

Ja man slutar aldrig att förvånas. Själv blev jag för ett tag sedan aklagad för att ha stulit en bild som jag lagt upp här i medlemsgalleriet på Ciklid.se, av en webbmaster för en stor tysk site.

En av hans medlemmar påstod sig ha tagit bilden och krävde att jag skulle skicka dem orginalbilden med EXIF-data för att bevisa att bilden var min. Eftersom orginalbilden var tagen med dia så jag bad istället dem visa orginalbilden och skickade dem min högupplösta skannade fil med vattenstämpel inlagd. Sen hörde jag inte mer utan hörde själv av mig till honom för att höra hur det gick. Jag fick då svaret att hans medlem fortfarande hävdade rätten till bilden men inte kunde visa upp något orginal.

I förmiddags fick jag ett mail från samma webbmaster som undrade om han kunde använda material från min hemsida. Motfrågan blev då om han hittat någon lösning på bilden dom ansåg att jag stulit. Svaret blev då att bilden inte var min, och dom tolkade mitt svar som att de inte fick använda mitt material

Jag brukar i regel svara ja till att använda mina bilder om det handlar om icke komersiella sidor. Tyvärr ser jag ändå ofta bilder på sidor som man inte haft någon kontakt med. Men det märkligaste jag har vairt med om är att bli beskylld för att ha stulit min egen blid och dessutom blivit uppmanad att bevisa att den är min.
                    Senast redigerad av Micke; 12 June 2007, 17:18.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Joakim Draktoft
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 7334

Bilder och upphovsrätt på nätet är ett ämne som återkommer om och om igen, ta bara och sök på ämnet på fotosidan.se så får ni se.

För ett tag sedan hade vi faktiskt ännu ett fall här på Ciklid.se där en webbutik använde bilder från en av vara medlemmar. Jag hjälpte då till genom att som webmaster på sidan skriva en del om att material från vår sida användes på deras sida, och att vi gjorts uppmärksammade på detta av den fototgraf som äger rättigheterna till bilden, och som gett oss publiceringsrättigheter i vårt digitala medium.

Citerade en del av bitarna från vår Innehålls och bildpolicy, som ni kanske inte noterat att vi faktiskt har: http://www.ciklid.se/ncs_visa.asp?NR=656

Om någon kan tänka sig att hjälpa till att översätta denna till engelska, så tror jag att fler från utländska sidor/besökare skulle första innehållet. Intresserad, skicka ett PM.

Generellt för att få fram bevisbörda, se till att ta skärmdumpar på vart ni hittar era alster, kan vara bar att ha.
                      Joakim Draktoft
                      f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Rätt fantatisk historia Micke.
                        Det är nog dessvärre tämligen omöjligt att juridiskt kunna göra något åt sidan i Peru.

Det värsta jag råkat ut för var när jag upptäckte ett 100-tal foton + massor av text som plockats från Zoopet och som låg på en webbsida för ett svenskt nystartat företag som skulle sälja akvarieprylar på nätet.
                        Det visade sig att denne företagaren köpt in en färdig webbsida för 30.000 kronor från en person och 95% av innehållet på sidan var kopierat rätt av från Zoopet.

När vi startade Zoopet så hade vi en slags osynlig märkning av alla foton (det hette Digimarc). Detta för att man skulle kunna spåra fotostölder - det visades sig dock bara kosta en massa pengar (10.000 första året) och funkade inte alls för spårning av foton.

Kommentar

• daniel_i_malmö
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1338

Ursprungligen postat av Micke
                          Ja man slutar aldrig att förvånas. Själv blev jag för ett tag sedan aklagad för att ha stulit en bild som jag lagt upp här i medlemsgalleriet på Ciklid.se, av en webbmaster för en stor tysk site.
                          Kan du inte fotografera av dian, alltså inte skanna utan fotografera med ett makro så hela diat och dess motiv syns, med ram och allt, så man ser att det är finns ett fysiskt original och skicka den bilden till dem. En sån historia hade gjort mig skitförbannad. Har inte den tyska webbsidan ett forum där du kan lufta den här historien nu när webbmastern inte är medgörlig?
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                            Kan du inte fotografera av dian, alltså inte skanna utan fotografera med ett makro så hela diat och dess motiv syns, med ram och allt, så man ser att det är finns ett fysiskt original och skicka den bilden till dem. En sån historia hade gjort mig skitförbannad. Har inte den tyska webbsidan ett forum där du kan lufta den här historien nu när webbmastern inte är medgörlig?
                            Det skulle jag kunna göra men jag tycker inte att jag ska behöva lägga ner mer arbete på det hela. De har fått se en högupplöst version från mig vilket tydligen den påstådde fotografen inte kunnat frambringa. Nu tycker jag att bollen ligger hos dem.

Det här är bilden på en stappersi tagen hemma hos NCS tidigare ordförande det handlar om.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

Ursprungligen postat av Micke
                              Det skulle jag kunna göra men jag tycker inte att jag ska behöva lägga ner mer arbete på det hela. De har fått se en högupplöst version från mig vilket tydligen den påstådde fotografen inte kunnat frambringa. Nu tycker jag att bollen ligger hos dem.

Det här är bilden på en stappersi tagen hemma hos NCS tidigare ordförande det handlar om.
                              men... den bilden har ju jag tagit?=)
                              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

Arbetssätt...