Canon 10D

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Ursprungligen postat av Rauken
    Såg att det finns från ca. 1500:- (Sigma och Nikon). nu (äntligen) till frågan Nikon har ju även ett 50-200 med bildstabilisering för ca. 3000:-, är det värt att betala till dom pengarna för den funktionen? Är objektivet OK för en annan?
    Nikon 55-200 blev nyligen utsedd till årets kamera i konsumentklassen så den bör vara riktigt hyfsad. När man man sig vid VR är det svårt att vara utan, om den är värd sitt pris beror lite på hur man ska använda objektivet. Det är viktigt att komma ihåg att bildstabilsering bara tar bort rörelseoskärpa från kamerarörelser, den hjälper inte för rörelser hos motivet.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• robjo
      Användare
      • May 2005
      • 330

Lite oklart det där, men jag antar att du menar att det måste sitta i objektivet. Gör autofokus att det blir lättare att ta bättre bilder?
      Ursprungligen postat av Micke
      Både D40 och D40x saknar autofokusmotor i kamerahuset vilket innebär att den måste sitta i kamerahuset om du vill ha autofokus. Alla gamla objektiv passar men för att du ska få autofokus med D40/D40x måste det stå AF-S på dem.
      http://picasaweb.google.se/sipedon/

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Ja det blev lite fel där men nu är det rättat. Autofokus gör väl inte att bilderna blir bättre men det underlättar avsevärt.

Kommentar

• robjo
          Användare
          • May 2005
          • 330

Då verkar det som att man inte gör något fel i att köpa detta erbjudande då.... Utan man kommer att klara sig en bra stund innan man behöver byta.
          http://picasaweb.google.se/sipedon/

Kommentar

• Robin
            Användare
            • January 2003
            • 4526

Jag kan bara hålla med Zaphi om att du ska lägga all kräm på objektiven. Det jag förespråkar är att köpa ett "billigt" hus (10D,300D,350D etc.) och köpa lite mer kvalitativa objektiv till det istället för att köpa ett bra hus med sämre optik. Bilderna blir inte bättre för att man har ett bra hus om man har dålig optik.
            Mvh
            Robin

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Ursprungligen postat av Robin
              Jag kan bara hålla med Zaphi om att du ska lägga all kräm på objektiven. Det jag förespråkar är att köpa ett "billigt" hus (10D,300D,350D etc.) och köpa lite mer kvalitativa objektiv till det istället för att köpa ett bra hus med sämre optik.
              Ja optiken är det som har störst inverkan på resultatet så det är rätt att lägga krutet där. Så välj först system och börja med ett billigt kamerahus, nytt eller begagnat. Ett bagagnad kamerhus är alltid lite av en chansning eftersom man inte vet hur mycket de använda, men man kan göra fynd. Ett nytt hus av en utgående modell som D40 eller 350D kan vara ett bra alternativ.

Kommentar

• Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

En begagnad 10D måste vara nått av det mest prisvärda du kan köpa. Det är ju en riktig kamera med och jag tror inte att du kommer inte hamna i några situationer där du anser att den inte räcker till!
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Ursprungligen postat av Zaphi
                  Det är ju en riktig kamera
                  Du e la go du Viktor

Kommentar

• Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

Haha, jag menar inte att det är en Canon faktiskt, jag menar att det är en stabil kamera som tål lite smällar och så om man jämför med 400D. Den är skönare att hålla i, bättre rattar och spakar etc...
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Jarnis
                      Användare
                      • November 2005
                      • 415

Reservera en femhundring till ett nytt batteri så blir det inte en tråkig överraskning om du köper begagnat. Uppladdningsbara batterier har begränsad livslängd och om dom är dåligt underhållna/slut så håller dom bara laddningen några timmar. Kostar allt mellan 350-600 kr beroende på inköpsställe och modell.
                      Micke

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Ursprungligen postat av Jarnis
                        Kostar allt mellan 350-600 kr beroende på inköpsställe och modell.
                        http://www.kaffebrus.com/batterier-g5.html har batterier med bättre kapacitet till halva priset av orginalbatterier.

Kommentar

• Jarnis
                          Användare
                          • November 2005
                          • 415

Ursprungligen postat av Micke
                          http://www.kaffebrus.com/batterier-g5.html har batterier med bättre kapacitet till halva priset av orginalbatterier.
                          Ja det var lite skillnad! Ett original Canon BP-511 batteri (till EOS 10D) kostar 869:- på Cyberfoto. Jepp ÅTTAHUNDRASEXTIONIO kronor... galet mycket pengar för ett batteri. Kaffebrus tar 149:- för ett "pirat"batteri.

Någon som har pejl på skillnaderna mellan original- / pirat-batteri?
                          Micke

Kommentar

• Robin
                            Användare
                            • January 2003
                            • 4526

Ursprungligen postat av Jarnis
                            Någon som har pejl på skillnaderna mellan original- / pirat-batteri?
                            Som jag har förstått är piratbatterierna bättre då de håller längre per laddning.
                            Mvh
                            Robin

Kommentar

• Niklas Olsson
                              Användare
                              • February 2003
                              • 1156

Jag köpte ett ersättningsbatteri på kaffebrus till min 400D och det har funkat bra ...sedan vad det är för skillnad på original och pirat är nog svårt att säga eftersom det finns olika kvalitet på piraterna.
                              //Niklas

www.nofoto.se
                              Nofoto på Facebook

Kommentar

• Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

Jag kör EN-EL3e på 1600mAh för 299:-/styck (2-pack 549:-) från Kaffebrus. Nikon orginal på 1500mAh kostar 599:-/styck.

Kommentar

Arbetssätt...