Vattnet blir för varmt nu när sommaren kommer

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sloman
    Användare
    • January 2005
    • 52

Vattnet blir för varmt nu när sommaren kommer

Hejsan!

Har ett 200L med fyra st zebraciklider. Båda honorna är hängiga och bleka och jag kan tänka mig att det beror på att vettentemperaturen nu gått upp till 29c?
    Såg detta i förgår och gjorde snabbt ett vattenbyte med lite kallar vatten. Igår morse såg de pigga ut igen men på kvällen så var de lika hängiga igen, gjorde nytt vattenbyte men han inte kolla i morse hur det stod till med dem.

Några tipps på hur man kan få ner vattentempen? Bordsfläkt över vattenytan?

Mvh Slö
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Jag klippte ut ett kanontips som ja la igår i en annan tråd.

johho. Ett bra tips på att hålla nere tempen i din lägenhet är att täta lägenheten så mycket går dagtid. Detta för att tillföra så lite värme som möjligt. Har man någon frånluftsfläkt installerad så stäng av den. Sen är det bara att öppna ett fönster som ligger så långt ifrån köket det är möjligt, sätta på köksfläkten på max och köra den natten lång. Vi i Sverige har ytterst få nätter med en medeltemp över 20 grader och även dessa nätter kyler av lägenheten.
    Ett kanonbra knep som dessutom håller mygg/knott ute trots att fönstret är öppet. Ingen doft kommer ut ur fönstret som lockar till sig de små kräken. Tvärt emot tvärdrag alltså.
    Hemma i mitt hus så håller jag en medeltemp som är minst 3-5 grader kallare än mina grannar. Har dessutom förfinat tekniken lite grann genom att öppna fönstren i våra sovrum bara ett par cm. det gör att det blir ett litet tryckfall vid fönstret som gör att det suger in kalluft i alla sovrum och inget tvärdrag uppkommer.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

Nästa tips är att skaffa 4st 1,5 liters petflaskor. Stoppa dom frysen, dagen efter stoppa två isflakor i ditt 200 liters (glöm inte att koppla ur doppvärmaren). O så är det bara att skifte to da efter da.
      Släck belysningen de varmaste dagarna.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Crenicichla
        Användare
        • November 2006
        • 1054

Det finns ju någonform av kyl anläggningar som används till saltvattens burkar, tror ni att det skulle funka i mitt 540 SA kar, kollade igår och hade 30c i karet, iofs så brukar det ligga mellan 27-28 men 30 är för mycket!
        MVH

Kristofer

Kommentar

• Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

Kylapparaterna för akvarium kostar skjortan att både köpa och driva, så det känns inte som ett alternativ. Jag brukar byta en skvätt iskallt vatten samt låta ljuset vara släckt, och det brukar hålla temperaturen under 30 grader (och jag har fruktansvärt varm inne när solen ligger på).
          Tony Englund

Kommentar

• Johnny_1
            Användare
            • October 2003
            • 313

Ta av dom tipsen som LN & Tony gett dig, själv har jag även stoppat i extra cirkulationspumpar som är strömsvaga så dom utvecklar knappt någon värme.
            Tänk även på att Du sätter utblåset ovan vattenytan så du får ett syrerikt vatten & värmaren kan du med gott samvete koppla ur.
            www.malmoakvarieforening.se

Kommentar

• sloman
              Användare
              • January 2005
              • 52

Tack för tippsen! Jo värmaren är avstängd. Ska testa petflaskorna.

Mvh Johan

Kommentar

• johho
                NCS Medlem

• March 2007
                • 1824

Petflaskorn var ju en nice ide. Det ska jag också köra på. Är lite mekigt, men funkar det så funkar det.

Kommentar

• Leopoldi
                  Användare
                  • February 2004
                  • 1082

Mycket få tropiska fiskar mår dåligt av 30 grader i vattnet. Om det går upp över 33 då får en del problem.

Kommentar

• sloman
                    Användare
                    • January 2005
                    • 52

Jo jag tyckte med att de borde palla 29c. Men eftersom de började må bra efter ett vattenbyte med kallare vatten så förmodar jag att det var tempen som var problemet.

Kommentar

• m[A]use^
                      Användare
                      • December 2005
                      • 909

Har konstant temp på ca 29-30 i mitt 720 året runt o det är inga som helst problem. Har dock märkt när jag fått ner vattentempen vid vattenbyte till en 26 grader så stormtrivs dom.

Klurat på detta ett tag men som sagt högre temp verkar inte skada fiskarna överhuvudtaget. Ett alternativ är o sätta in fläktar i rampen. Inget jag hunnit med än så länge. Men ev ett framtidsprojekt!
                      Min zoon
                      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                      http://www.malawifreaks.se/forum

Kommentar

• Ola Svensson
                        • April 2002
                        • 14633

Jag hade ett gang eldbukar som overlevde 45 nar varmaren pajade. Jag tror inte att det ar varmen de reagerar pa utan syrgashalten. Se till att du har rejal skjuts pa ytan och inte en massa ruttnande gunk i akvariet.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tezz
                          Användare
                          • February 2006
                          • 1069

Det som är problem är att syresätta varmt vatten det är det fiskarna dör av

Kommentar

• m[A]use^
                            Användare
                            • December 2005
                            • 909

Ruttnande gunk antar ja att du menar skit i filtrerna. Kan vara värt o göra rent dom lite extra under varmare årstid då om jag tolkade det rätt! Bakterier frodas nog mer i varmare vatten. Har hört tvärtom om frågan är vad som är korrekt här!
                            Min zoon
                            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                            http://www.malawifreaks.se/forum

Kommentar

• mek
                              Användare
                              • January 2005
                              • 540

3 kloka åtgärder i dessa tider:

*Om det finns en doppis i (aktiv eller inte), ta bort den
                              *Stäng av belysningen
                              *Antingen rejäl ytcirkulation eller komplement med syresten (som i mitt yngelkar)
                              *Om du bor i hus, skaffa markiser (mina kommer förhoppningsvis till veckan). Med dessa som skydd mot husfasaden, hoppas jag att omgivande temp skall hålla sig under 30!

Kommentar

Arbetssätt...