Ursprungligen postat av mek
Vattnet blir för varmt nu när sommaren kommer
Kollaps
X
-
-
Det är samma tjafs om detta varje år... det är nog fortfarande varmare i africa.
Jag har alldrig haft döda fiskar på sommaren pga värmen och jag har heller alldrig gjort något speciellt för dom under sommaren.Kommentar
-
jag tänkte på det med att stänga av lysrören. Vad skulle fiskarna tycka om akvariet bara var tänt från 19.00 till 23.00? Blir det väldigt lite då? Klart de kommer ju in ljus å så på dan ändå men inte lika myckeKommentar
-
Ursprungligen postat av wicked1jag tänkte på det med att stänga av lysrören. Vad skulle fiskarna tycka om akvariet bara var tänt från 19.00 till 23.00? Blir det väldigt lite då? Klart de kommer ju in ljus å så på dan ändå men inte lika myckeMvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Jag tänker som Ola, se till att vattnet är så syresatt som det bara går. Ytterligare ett tips för att få ner värmen lite är att ta av täckglasen. Det kommer att dunsta mer vatten då, vilket kan göra någon grad. Funkar ju inte med firrar som hoppar, om man inte sänker vattenytan konstant förstås.
Bakterier frodas bättre i varmare vatten, det gäller även för de nitrifierande bakterierna. Tänk på att om de frodas så förbrukar även de mer syre. Kanske värt att testa en oxydator under sommaren?
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Malawe* Gör extra vattenbyten men med mindre mängd och med kallare vatten (om möjligt).Kommentar
-
sommarvärmen är väl ett allvarligare problem för oss saltisar, som ofta har ganska kraftig belysning och där temperaturer runt el strax över 30 i karet kan räcka för att ha ihjäl både koraller och fisk... Själv kör jag med kylare till mitt 720 korallkar, en nackdel med dessa är ju att de avger en hel del värme och därför är lite kontraproduktiva om man inte kan vädra ordentligt eller hålla nere tempen i rummet.
Men för sötkar borde det vara fullt tillräckligt att ta av ev. täckglas och sätta en fläkt som blåser mot ytan, detta ökar avdunstningen som ger kyleffekt. Funkar garanterat bättre än petflaskor o dyl, åtminstone i lite större kar.
Mvh
MattiasKommentar
-
Ursprungligen postat av Mattias Nilssonsommarvärmen är väl ett allvarligare problem för oss saltisar, som ofta har ganska kraftig belysning och där temperaturer runt el strax över 30 i karet kan räcka för att ha ihjäl både koraller och fisk... Själv kör jag med kylare till mitt 720 korallkar, en nackdel med dessa är ju att de avger en hel del värme och därför är lite kontraproduktiva om man inte kan vädra ordentligt eller hålla nere tempen i rummet.
Men för sötkar borde det vara fullt tillräckligt att ta av ev. täckglas och sätta en fläkt som blåser mot ytan, detta ökar avdunstningen som ger kyleffekt. Funkar garanterat bättre än petflaskor o dyl, åtminstone i lite större kar.
Mvh
MattiasKommentar
-
datorfläktar funkar perfekt och är relativt tysta och enkla att installera. Använder man en batterieliminator (?) som är ställbar kan man dessutom variera styrkan på fläkten och hur mycket den kyler. Till ett stort kar kan det behövas mer än en fläkt alternativt en fläkt som flyttar relativt mycket luft för att kyla tillräckligtKommentar
-
Ursprungligen postat av Mattias Nilssondatorfläktar funkar perfekt och är relativt tysta och enkla att installera. Använder man en batterieliminator (?) som är ställbar kan man dessutom variera styrkan på fläkten och hur mycket den kyler. Till ett stort kar kan det behövas mer än en fläkt alternativt en fläkt som flyttar relativt mycket luft för att kyla tillräckligt
Jag köpte en datafläkt som jag tycker fungerat ypperligt till datorn och det är Arctic Cooling Fan 3...kostar ca 80kr/st. Kanske skaffa ett par sådana och montera in...Kommentar
-
Jahopp, nano-saltet fick sig en känga idag.. värmen tog livet av två putsarräkor, så nu är det akut vattenbyte som gäller
Inte lätt att hålla 37 liter med stabil temperatur i detta fruktansvärt obehagliga väder (ja, jag hör till dem som klagar på värmen).Tony EnglundKommentar
-
Ursprungligen postat av TonyJahopp, nano-saltet fick sig en känga idag.. värmen tog livet av två putsarräkor, så nu är det akut vattenbyte som gäller
Inte lätt att hålla 37 liter med stabil temperatur i detta fruktansvärt obehagliga väder (ja, jag hör till dem som klagar på värmen).Kommentar
-
Ursprungligen postat av deelayDu får köpa en gammal GB glassbox o ställa ner på +25c och slänga ner burken där =)Tony EnglundKommentar
-
Ursprungligen postat av MalaweSkulle dessa kunna fästas i rampen och blåsa nedåt mot vattenytan eller är det bättre att det kommer från sidan? Jag vill helst ha täckglasen på då jag inte vill få rampen att rosta genom att vattnet dunstar...problemet är ju att man då får en ganska svag effekt på fläktarna.
Jag köpte en datafläkt som jag tycker fungerat ypperligt till datorn och det är Arctic Cooling Fan 3...kostar ca 80kr/st. Kanske skaffa ett par sådana och montera in...
Jag tror inte rampen kommer rosta av avdunstningen eftersom fläkten blåser dit nu torr luft, är inte helt säker men det ska nog väldigt mycket till. Från mitt saltkar dunstar 6-7l/dygn, jag har inga problem någonstans. Jag hade tidigare problem med att beslagen i mitt stängda sumpskåp rostade, men efter att jag satt dit en liten datafläkt som går några timmar/dygn så försvann problemet. Ovan karet (som är öppet) går bara datafläkt när 2*250w mh är igång.Kommentar
-
hittade en tråd på saltvattensguiden där detta med kyleffekt förklaras väldigt grundligt!
Här är en förklaring från Lasse kring varför fläktar sänker tempen:
Den sänkande effekten har inte så mycket att göra med temperaturväxling mellan luft och vatten utan med den ökade avdunstningen du får i och med att ny, torrare luft hela tiden blåses mot vattenytan. Detta förutsätter att rumsluften inte är för fuktig. Jmf med att du är i ett rum med 25-30 grader och luften är helt stilla. Då känns det väldigt kvavt och varmt. Låter du sedan en fläkt blåsa mot dig så känns det med ens kallare. Vad som händer är att det lilla "mikroklimat" av fuktig luft som finns precis ovanför din hud byts ut med luft som förhoppningsvis inte har lika hög luftfuktighet. Avdunstningen ökar och du kyls. Att svettas är kroppens egna lösning på problemet. Att överföra vatten till ånga kräver energi och den energin tas från vattnet i akvariet (eller från kroppen i mitt exempel). Dessutom för att ställa till det ännu mer så kan varm luft bära mer vatten i absoluta tal än kall luft så det konstiga kan inträffa att torr luft vid 25 grader kommer att kyla mer (om den blåses mot vattenytan) än kallare luft med högre luftfuktighet. Varm luft runt omkring kommer dock att "återuppvärma" akvariet så det finns ju en gräns. Men, det viktigaste är dock att det är inte temperaturen på luften som blåses mot vattenytan som i första hand avgör temperatursäkningen utan dess relativa fuktighet!
Kyleffekt enligt Stigigemla:
1 kilo is som smälter kyler 80 liter vatten 1 grad. Det kallas smältvärme i fysiken.
1 kilo vatten som avdunstar kyler 589 liter vatten en grad. (vid +25 grader) Det kallas ångbildningsvärme.Kommentar
Kommentar