Bräckt vatten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

Ursprungligen postat av Mike_Noren
    Tja... Jag hade två, och det gick bra, men de var inte riktigt vuxna, bara lite över decimetern stora.
    Jag var i butiken och inhandlade ett par till. Så nu har jag tre.
    Passade också på att fråga om salthalten. Men dom visste inte riktigt. Dom höll kulfiskarna som sina sötvattensfiskar med 1msk salt/100 liter vatten. Och det är väl egentligen inte fel så länge kulfiskarna är små(?).
    Dom ska också se om dom kan få tag på månfiskar. Det såg jag någonstans att det skulle funka bra med kulfiskarna. Dom ska förhoppningsvis vara för snabba för kulfiskarna. Så dom får ha sina fenor ifred.

Angående saltmätare så vore det ju inte fel. Får se till att skaffa en sådan. Har ändå lite tankar på att starta upp ett rent saltvattenskar framöver så den kommer att komma bra tillpass.
    //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Ursprungligen postat av Mike_Noren
      Jag har faktiskt undrat hur det kommer sig att den inte verkar ha koloniserat sötvatten. Kan den inte leka i rent sötvatten?
      1. Den har ju pelagiska yngel vilket borde ge problem nar det galler att etablera bestand i mindre vattendrag. Daremot finns det ett slakte inom Pomatoschistuskladen som har etablerat sig i sotvatten namligen Knipowitschia.

2. Spermier fran saltvattensfisk exploderar i sotvatten (och spermier fran saltvattensfisk aktiveras ofta inte i saltvatten). Hos spiggar gor ovarievatskan ("slem" som ligger runt aggklumpen) att de kan leka oavsett om deras ursprung ar sott eller salt (tar man bara spermierna sa far de problem om de laggs i annat vatten an det som hanen kommer fran). Samtidigt sa lagger alla smorbultar som man har kollat pa sina spermier i slemspar i taket pa boet. Detta galler aven sandstubben Pomatoschistus minutus. Jag har bara kollat efter spermier i slemmet fran sandstubb, men det ar garanterat likadant hos lerstubb. Detta borde kunna skydda spermierna tycker ju jag. Sandstubbspermier lever i 2 timmar i saltvatten vilket ar valdigt lang tid.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

Tog en bild på en av mina kulfiskar så ni får se hur den ser ut. Ingen bra bild men iaf:

Äntligen fick jag tag på fiskar som gillar min räkmix(Räkor-musslor-torskkött samt lite spenat) Kulfiskarna käkar som bara den
        Senast redigerad av Stelin; 08 June 2007, 16:14.
        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Ursprungligen postat av Stelin
          Tog en bild på en av mina kulfiskar så ni får se hur den ser ut. Ingen bra bild men iaf:

Äntligen fick jag tag på fiskar som gillar min räkmix(Räkor-musslor-torskkött samt lite spenat) Kulfiskarna käkar som bara den
          Urfräck!! Men det där med räkmixen - du har inte lurat på att ändra receptet i stället för att hitta fisk som gillar den?! *skratt*

Är lite sugen på någon kulfisk, bland annat av praktiska skäl. De gillar ju snäckor, och jag för ett konstant krig mot en speciell art snäckor som inte gör någon nytta (snarare tvärtom, de klipper foder för Ancistrus-ynglen). Har mest lurat på dvärgkulfiskar. De ska inte vara omöjliga att odla heller, vilket är trivsamt. En kille utanför Lund har dock odlat en lite större kulfisk också.

Får se hur det går med din trio, hoppas de inte är för aggro inbördes.

Hilsen,

P
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1339

Patrik;
            Haha, tro mig jag har även testat en massa olika recept på räkmix. Inget duger.

Angående mat så hoppas jag att jag ska få en del sniglar i mitt kar med växter. Har ganska nyligen inhandlat en hel del växter och det brukar alltid följa med en del sniglar. Och det ska ju vara bra mat för kulfiskarna. Ska försöka se om jag kan hitta något annat som också kan hjälpa till att hålla deras tänder i trim. Något med skal så dom får jobba lite.

När det gäller aggressivitet så märker jag till min förvåning (nästan) inte av något sådant. Kanske beroende på att dom går i lite större kar(222 liter) än i butiken(60 liter eller något).
            Jag tyckte mig dock märka att dom blev aggressiva en stund när jag matade dom igår. Men det gick snabbt över när dom hade magarna fulla av min superläckra räkmix. Och nu verkar dom istället hur lugna som helst. Bråkar inte alls inbördes. Men det kan ju också komma i takt med att dom växer. Får se.

Dom är dock tveklöst bitska. Och biter säkerligen fenor av alla fiskar som dom kommer åt. Jag har en arbetskamrat som också köpte sådan här kulfiskar och han hade dom i början ihop med dvärgciklider. Det var ingen hit. Kulfiskarna hade tex klippt hela stjärtfenan på en av dvärgcikliderna. Han ska nu också dela på fiskarna och kulfiskarna kommer att gå i eget kar(som jag tror är för litet).
            Själv hoppas jag på att han ska tröttna så att jag får kulfiskarna istället.
            Snabbsimmande fiskar tror jag däremot inte är några som helst problem.

På sikt så kommer jag nog att ha dom i ett riktigt saltvattenskar. Efter vad jag kan läsa mig till så är det att föredra. Och det är ändå något som jag har velat testa en tid.

Dvärg kulfiskar(1-2cm) har dom på Zoogiganten i Lomma. Tror att där var 5-6 kvar igår. 69kr/st lite billigare om man köpte en trio.
            De som jag köpte igår kostade 60kr/st och dom köpte jag på en ganska nyöppnad liten Zoo-affär i Kävlinge. Dom hade också en del kvar. Kanske 10st.
            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

@stelin: De är oslagbara grisar, äter precis hur mycket som helst. De kan äta tills de är helt uppblåsta, och gör gärna det också.
              Dra gärna upp salthalten, jag skulle tippa att färgstyrkan kommer då. De ljusa partierna blir lysande neongulgröna, samma färg som på pannfläcken, så småningom.

Kommentar

• Stelin
                Användare
                • December 2002
                • 1339

Mike;
                Ja, jag har nog aldrig sett fiskar som vräker i sig så mycket. Det vore kul att se om dom fick annu bättre färger med mer salt i. Den där gröna färgen är ju riktigt härlig. Så jag ska helt klart göra detta.
                Men jag har några andra fiskar i karet som jag måste bli av med först. Som jag inte tror klarar en högre salthalt. (Trodde att jag skulle kunna bli av med dom omgående men det sket sig.)

Men jag ska ha gjort av mig med dom inom en månad sedan ska jag öka på salt halten.
                Hällde i salt så att jag har en salt halt på c:a 1,002 samt lite bikarbonat igårkväll. På det hoppas jag att dom ska klarar sig till jag har möjlighet att öka på salthalten på allvar.
                //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Stelin
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1339

Kulfiskarna går sedan en tid tillbaka i mitt saltvattenskar. Det funkar vädigt bra med övriga fiskar. Som är ett par dvärgkejsare, röd hökfisk samt en Valenciennea strigata. Börjar kulfiskarna tuffa till sig så blir dom genast tillrättavisade. Inga avbetna fenor på fiskarna. Inga bråk inbördes mellan kulfiskarna heller.

Angående färgerna så märker jag än så länge inte så stor skillnad. Däremot tycker jag dom verkar piggare nu när dom går i saltvatten.

Nu hoppas jag att dom också börjar växa lite. Dom äter ju något helt enormt mycket.
                  Ja, sålänge jag inte matar med torrfoder. Inget sådant accepteras. (Då har jag provat foder från Aquatic Nature- NLS-Ocean Nutrition-Tetra samt Omega One...) Nej, det ska vara frysfoder. Vilket frysfoder kvittar dock. Dom har ätit allt jag provat.
                  //Stefan Lindstedt

Kommentar

Arbetssätt...