Bräckt vatten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

Bräckt vatten

Hej!

Jag har varit iväg och inhandlat en kulfisk(ska ha fler efterhand) som ska gå i brackvatten. Men hur skapar jag ett sådant.

1. Hur många dl salt ska jag hälla i till 100 liter vatten
    2. Bör jag inhandla salt som används till saltvatten eller går det bra även med grov/hushållsalt utan jod?
    3. Bör jag använd Bikarbonat

Tänker som sagt inhandla fler kulfiskar efterhand men eventuellt även någon annan bräckvattenfisk.
    //Stefan Lindstedt
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Jag hade nog frågat i affären, men jag skulle nog försöka lägga mig runt 1-1,5% eller så. Alltså borde väl du använda 10-15dl per 100liter du byter. Vilket salt som helst utan jod och klumpförebyggande medel (för säkerthets skull) borde la funka kanon antar jag...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Micke Jarhl
      Användare
      • April 2002
      • 2277

Bräckt vatten, eller brackvatten, är vatten med högre salthalt än sötvatten men lägre än havsvatten. Förekommer i delar av hav som bara har liten kontakt med vanligt havsvatten men har stora tillflöden av sötvatten – exempelvis Östersjön, Bottenhavet och Bottenviken – samt i estuarier. Bräckt vatten kan också uppstå i vattendrag som har en hög avdunstning, som till exempel de nedre delarna av Jordanfloden.

Bräckt vatten har vanligen en salthalt på mellan 0,03 och 3,5 procent.

Gogglade lite och fann detta ganska stort spann på salt halteen eller vad säger ni andra?
      Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

En kompis hade varit i affären och köpt kulfiskar och fått beskedet att dom enbart skulle ha 1 msk salt/100 liter vatten. Själv glömde jag att fråga... Men det är en "Tetraodon nigroviridis" efter vad jag kan googla mig fram till, och den ska visst ha bräckt vatten.
        Får inhandla lite bättre salt under morgondagen. Tror att jag siktar in mig på en salthalt på 1%.

Tackar för svaren.
        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• mediabrus
          Användare
          • January 2006
          • 143

Får tipsa om hemsidan jag gjorde när jag var föräldraledig (tyvärr inte uppdaterad sedan dess). www.brackvattensakvariet.se
          http://www.umea.akvarieforening.se

Kommentar

• Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1339

Ah, kanon. Måste tacka för för länktipset. Salthalt 1.010 är väl då c:a 1 liter salt/100 liter vatten, eller?

Ser att månfiskar ska ha samma salthalt så sådana måste jag skaffa(en favorit).
            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

Ursprungligen postat av Micke Jarhl
              Bräckt vatten har vanligen en salthalt på mellan 0,03 och 3,5 procent.
              Den officiella definitionen är att allt vatten med salthalt från 0.5 promille (0.05%) till 30 promille (3%) är bräckvatten.

Ur akvaristisk synvinkel kan dock vatten med en salthalt på under sisådär 2-3 promille i praktiken ses som sötvatten - dit nånstans klarar sig alla sötvattensfiskar och de flesta växter och ryggradslösa djur.

"Artminimum", den salthalt där både få sötvattens och få saltvattensarter klarar sig, den salthalt där äkta bräckvattendjur dominerar, är cirka 8 promille.

Bräckvattendjur är dock i stort sett alltid extremt tåliga mot variationer i salthalt brukar de både klara rent sötvatten ett tag, och, eftersom de flesta härstammar från djur som ursprungligen var marina, rent saltvatten hur länge som helst.

EDIT: Och jo, du bör använda bikarbonat. Bräckvattendjur tål visserligen stora svängingar i pH också, men det pH du siktar på är samma som havets, dvs 8.3.

EDIT2: Tetraodon nigroviridis är en jättecool fisk. Hade såna i mitt saltvattenskar för en massa år sedan. Var ganska snälla, men jäklar vilket bett de hade!
              Senast redigerad av Mike_Noren; 08 June 2007, 15:08.

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Verkar vara en fräck firre, googlade lite och hittade detta:

Står att den behöver saltvatten som vuxen för att verkligen trivas - men det är väl ett tag kvar innan den blir fullvuxen.

Hilsen,

P
                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Stelin
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1339

Patrik, Den är ungefär 5-6cm men så j-kla häftig. Den ser ut som kulfisken på bilden i din länk. Min har också det där lilla pastellgröna partiet på huvudet.

Funderar på om jag vågar inhandla fler. Dom var rätt så bråkiga i det lilla karet som dom gick i affären. De flesta kulfiskar hade rätt sargade fenor. Så det är kanske bättre att bara ha en. Och istället satsa på lite andra brackvattenslevande fiskar.

Mike: då buffrar jag med lite bikarbonat med.
                  //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

Ursprungligen postat av Stelin
                    Min har också det där lilla pastellgröna partiet på huvudet.
                    Mitt intryck var att färgerna blev starkare i rent saltvatten, men jag kan ha inbillat mig.

Funderar på om jag vågar inhandla fler. Dom var rätt så bråkiga i det lilla karet som dom gick i affären. De flesta kulfiskar hade rätt sargade fenor. Så det är kanske bättre att bara ha en. Och istället satsa på lite andra brackvattenslevande fiskar.
                    Tja... Jag hade två, och det gick bra, men de var inte riktigt vuxna, bara lite över decimetern stora. De gick tillsammans med rätt så hårdföra saltvattensfiskar: Terapon jarbua och ett par olika frökenfiskar ("rocket tail" och Tvåprickig fröken). Det gick bra, men jag kan ha haft tur. Jag såg också till att de aldrig var hungriga, vilket också kan ha gjort dem lite lugnare.

Jag tror inte de alls funkar med ryggradslösa djur som räkor och snäckor, dock. De har ett otroligt bett, och biter lätt stora stycken ur snäckor och räkor (och andra fiskar, om det skulle vara så). Jag gav dem ibland trädgårdssnäckor (de där gulbrun-randiga) som levandefoder.

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                      Bräckvattendjur är dock i stort sett alltid extremt tåliga mot variationer i salthalt brukar de både klara rent sötvatten ett tag, och, eftersom de flesta härstammar från djur som ursprungligen var marina, rent saltvatten hur länge som helst.
                      Lerstubb, Pomatoschistus microps klarar sig minst en vecka i bade destilerat vatten och 7% salthalt. Kalla: Ecophysiology of Fishes.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Zaphi
                        NCS Medlem
                        • July 2002
                        • 5395

Ursprungligen postat av Stelin
                        En kompis hade varit i affären och köpt kulfiskar och fått beskedet att dom enbart skulle ha 1 msk salt/100 liter vatten.
                        Låter mycket underligt. 1msk per 100 liter kommer inte räcka på långa väger.. 1 liter salt per 100 liter däremot borde la ge runt 1%. Ungefär iallafall eller??

När jag byter vatten på mina Malawi hystar jag i 1dl per 100 liter, och det blir ju inte bräckvatten för det menar jag...

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Ursprungligen postat av Zaphi
                          1 liter salt per 100 liter däremot borde la ge runt 1%. Ungefär iallafall eller??
                          Sist jag vagde sa vagde en liter grovt salt ungefar ett kilo. Det stammer inte for fint salt dar skilnaden ar storre.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

Ah det e la möjligt, men det är ju närmare 1 liter än en msk

Kommentar

• Mike_Noren
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2695

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Lerstubb, Pomatoschistus microps klarar sig minst en vecka i bade destilerat vatten och 7% salthalt. Kalla: Ecophysiology of Fishes.
                              Ja, bra exempel på en art med vid salttolerans.

Jag hade f.ö. en ung lerstubb i mitt tanganyikakar; den försvann efter några veckor, men jag tror den svalt.

Jag har faktiskt undrat hur det kommer sig att den inte verkar ha koloniserat sötvatten. Kan den inte leka i rent sötvatten?

EDIT: Jag vägde hur mycket "en matsked" salt är, och en matsked bordssalt med så mycket salt det går att få på den innehåller avrundningsvis 20 gram. En matsked till 100 liter är löjligt lite, det är fortfarande rent sötvatten.

Bräckvatten är som sagt inte så känsligt för salthalt, men det kanske ändå kan vara läge att skaffa en salthaltsmätare av nåt slag. Se bara till att den är graderad tillräckligt lågt.
                              Senast redigerad av Mike_Noren; 08 June 2007, 15:12.

Kommentar

Arbetssätt...