Vad ska jag ha mer för fisk?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hampus

Vad ska jag ha mer för fisk?

Hej!

Jag har ett SA/CA kar på 350l som jag har dessa firrar i:
    1+1 Jack Dempsey (ca 10cm)
    2 påfågelciklider (3-4cm)
    3 pictus malar (10cm)
    1 plecostomus (20cm)

Jag vill ha någonting mer i karet men vet inte vad. Eller det kanske räcker som det är?
    Har ni några förslag?
  • Micke Jarhl
    Användare
    • April 2002
    • 2277

Tjena!Om vi tänker långsiktigt så är akvariet fullt iaf i mina ögon,Jag menar poffar lär väl bli 30cm och en dempsy hane passerar säkert 20cm tror jag så jag hade nöjt mig där du är idag
    Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

Om du nu vill lägga till någon art så hade jag lagt till en art som inte blir lika stor.
      Några Cryptoheros Sajica t.e.x. en snygg kul fisk med viss attityd.

Eller varför inte ett stimmigt stim tetror. Kanske inte står sig på sikt men kanske ändå.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Micke Jarhl
        Användare
        • April 2002
        • 2277

ja du tetror +poffar är nog väldigt kortsiktigt lär bli mat dom stackars tetrorna
        isf någon större skivtetra men så har vi det där med utrymmet igen ..

Kommentar

• JockeB
          Användare
          • May 2004
          • 2964

Håller med Micke, om du skulle kompletera med en mindre art från Cryptoheros/Archocentrus släktet så kommer dessa små rackare att börja naffsa på påffarnas fenor sen när dom parat ut och börjat leka (vilket dom kommer göra om du har 2 kön). Då får du bara en sorglig syn när du tittar på dina påffar med trasiga och ihopfällda fenor.
          När det gäller tetror så är det ju bara dom större som är aktuella, men i det karet blir det för mycket, jag skulle ha nöjt mig som du har det..
          Mvh Jocke
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• palm
            Användare
            • August 2006
            • 114

Hej

Jag har funderat på påfåglar flera ggr men har lagt ned det pga storlek på mitt kar.
            Hur mycker djurplågeri blir det att ha par oskar och ett annat par påfåglar i ett 320L? Är det ingen som har dessa i mindre kar än 500L verkligen?
            Eller skall jag glömma dessa framtida planer helt?

Fundersam/Patrik
            325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
            +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

Kommentar

• hampus

påffarna ska jag inte ha kvar i det karet när de har passerat 20-25cm.
              Jag köpte idag 7st sorgmanteltetror som får fylla ut karet lite sålänge, men jag får se hur länge de finns kvar

Tror ni att en liten gäddciklid skulle funka? typ Crenicichla compressiceps eller Crenicichla regani ?

Kommentar

• Micke Jarhl
                Användare
                • April 2002
                • 2277

Ursprungligen postat av palm
                Hej

Jag har funderat på påfåglar flera ggr men har lagt ned det pga storlek på mitt kar.
                Hur mycker djurplågeri blir det att ha par oskar och ett annat par påfåglar i ett 320L? Är det ingen som har dessa i mindre kar än 500L verkligen?
                Eller skall jag glömma dessa framtida planer helt?

Fundersam/Patrik
                köper du dom små så kanske det funkar 1år/-11/2 år kanske vet att dom kan växa väldigt fort om dom får mycket mat med bra vatten värden...ska man sen ha dom stora så är 540-600L minimum helst större blir ju stora kraftiga djur....riktiga grisar till att skita ner när dom blir stora hehe...

Kommentar

• Matz Karlsén
                  Användare
                  • February 2004
                  • 1127

Ursprungligen postat av hampus
                  påffarna ska jag inte ha kvar i det karet när de har passerat 20-25cm.
                  Jag köpte idag 7st sorgmanteltetror som får fylla ut karet lite sålänge, men jag får se hur länge de finns kvar

Tror ni att en liten gäddciklid skulle funka? typ Crenicichla compressiceps eller Crenicichla regani ?
                  Det skulle nog funka bra! Själv har jag Crenicihla wallachii tillsammans med stora SA-ciklider och mina Crenicihlor blir inte större än nio cm och det funkar bra. Men jag skulle nog satsa på regani: Compressicepsen kan vara rätt så bitsk.
                  To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• Lutt
                    Användare
                    • October 2005
                    • 1919

Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                    Det skulle nog funka bra! Själv har jag Crenicihla wallachii tillsammans med stora SA-ciklider och mina Crenicihlor blir inte större än nio cm och det funkar bra. Men jag skulle nog satsa på regani: Compressicepsen kan vara rätt så bitsk.
                    Nja skulle skippa Crenicichla för de kommer säkerligen bli uppätna eller dödade av påffarna.

I ett 320 skulle man kunna ha en ensam Påfågel men min gräns går vid ca 140x50

Kommentar

• leis
                      NCS Medlem

• October 2006
                      • 50

Ursprungligen postat av Lutt
                      Nja skulle skippa Crenicichla för de kommer säkerligen bli uppätna eller dödade av påffarna.

Hej alla.
                      Kan man ha en ensam påfågel? Klart man kan ha men jag tänker på om den kommer att trivas.Jag har ett 300 som står tomt så kan dom klara att gå ensamma så kommer jag att skaffa en.. Man är enkelspårig och tänker alltid minst 2 firrar.Någon som avråder??
                      Leffe Söderström

Kommentar

• hampus

Ursprungligen postat av Lutt

Jag ska som sakt inte ha kvar påffarna i det karet när de blir över 20cm

Kommentar

Arbetssätt...