Diskusyngel i sällskapsakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mdan
    Användare
    • September 2002
    • 90

    Diskusyngel i sällskapsakvarium

    Hej,

    Jag vill dela med mig lite av mina nya erfarenheter när det gäller diskuslek i sälllskapsakvarium och och kanske få lite tips.

    Jag har ett 250l kar med 5 st Diskus, 15 Kardinaltetror och två malar. Två av diskusen har vid ett flertal tillfällen lekt. Jag har gjort så att jag delat av karet efter leken så att paret och dess yngel skyddas från sina glupska "vänner". Detta verkar fungera jättebra till ungefär 2 veckor efter att ynglen blivit frisimmande. Då plöttsligt är alla yngel borta. Senast hade jag ca 15 yngel kvar tills igår men idag finns bara ett kvar. Min teori är att ynglena överger sina föräldrar och ger sig ut på utflykt för att under natten slinka igenom min avskärmning ut till de andra fiskarena (jag har en lite lampa tänd så de bör se sina föräldrar). Ynglena kan komma igenom avspärrningen om de trycker sig förbi längs med akvariets långsidor. Det andra alternativet är att föräldrarna ätit upp sina yngel. Bör man lyfta bort ynglen från föräldrarna redan efter 2 veckor, enligt literaturen bör man vänta minst 3 veckor?

    Kommentarer välkomna,
    Magnus D
    Magnus D
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344
Arbetssätt...