Avbrutna Lekförbredelser / Vad kan det bero på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • November 2006
    • 1055

    Avbrutna Lekförbredelser / Vad kan det bero på?

    Jag har under förra veckan måndag till lördag haft ett VF par Aequidens Diadema som verkligen triggat varandra, ryttlat för varandra.. spänt ut fenorna, jagat alla andra i karet.. börjat gräva lek gropar 3ggr och båda har haft sina genitalpapiller ute och honan färgade väldigt mörk med lysande ögon, hanen blev starkare i färgerna och även hans ögon var lysande.
    Men i lördags plockade jag ut 2st Aequidens Metae ut karet som fått ganka mycket stryk och vart jagade en hel del.
    Efter detta var mina Diadema som förbytta, hanen och honan gick inte ihop längre.. hanen började tom. jaga honan när han såg henne.
    Jag har vid några tillfällen sen i lördags sett dem spänna ut sig för varandra igen, men inte alls som tidigare.
    Jag har en mindre hane i karet som raggat och bråkat lite med honan undertiden hon parade ut med den större dominante hanen.

    Min fundering är om det är så nu att när jag plockade bort deras hack kycklingar så tappade deras parbildning lite funktionen och därför kom de av sig i lek förbredelserna, eller kan det bero på något annat?
    Den enda förändring jag gjort under veckan är att jag tagit bort diffusorn på pumpen och sen satt tillbaka den efter 2 dagar, kan det ha ngn betydelse?

    Eller är det bar en tillfällighet och jag får vackert vänta tills de blir sugna igen och då kommer de börja om?

    MVH

    Kristofer
    Senast redigerad av Crenicichla; 28 May 2007, 10:21. Anledning: fel stavningar
    MVH

    Kristofer
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Kan vara just det att du flyttade strykfiskarna, eller själva störningen som det innebar att du fångade fisk i karet. Kanske både och, eller något helt annat. Olika firrar är olika känsliga för störd lek - en del bryr sig knappt medan andra kommer av sig helt. Vet inte heller om dina firrar lekt tidigare eller om det är första gången, sådant kan också inverka. Vänta och se, och trixa inte med karet!!

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • November 2006
      • 1055

      #3
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Kan vara just det att du flyttade strykfiskarna, eller själva störningen som det innebar att du fångade fisk i karet. Kanske både och, eller något helt annat. Olika firrar är olika känsliga för störd lek - en del bryr sig knappt medan andra kommer av sig helt. Vet inte heller om dina firrar lekt tidigare eller om det är första gången, sådant kan också inverka. Vänta och se, och trixa inte med karet!!

      Hilsen,

      P
      Nej de har inte lekt tidigare, de parade ut i samband med lekförbredelserna.. hanen har nog lekt vid tidigare tillfällen då han gick med en annan hona i sin egen strolek frånbörjan, men hans nuvarande hona är ganska lite så detta var nog förtsa gången..
      Min take var att låta karet vara i fred, men samtidigt så måste jag ju göra min vattenbyten, och idag är det dags för vattenbyte... byter ca 30% i veckan.
      Kanske skulle man låta bli eller så gör man det och låter dem börja om, vad tror ni

      tack Hilsen för ditt svar

      MVH

      Kristofer
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • egobert
        Användare
        • March 2007
        • 100

        #4
        jag tror att alla ingrepp i deras liv gör förändringar,
        tror också att dom mkt snart fortsätter leka

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • November 2006
          • 1055

          #5
          Ursprungligen postat av egobert
          jag tror att alla ingrepp i deras liv gör förändringar,
          tror också att dom mkt snart fortsätter leka
          Så rådet är att vänta några dagar extra med vattenbytet?
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Byt vatten, men lugnt och fint. Extra viktigt att byta vatten regelbundet om du kör med lågt pH. Jag tror också som nämnts ovan att de kommer igång igen snart.

            Sedan får vi nog ha en liten lektion i danska språket - hilsen är danska för hälsningar.

            Hilsen,

            P
            Senast redigerad av PatrikMalmo; 29 May 2007, 06:30.
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • November 2006
              • 1055

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Byt vatten, men lugnt och fint. Extra viktigt att byta vatten regelbundet om du kör med lågt pH. Jag tror också som nämnts ovan att de kommer igång igen snart.

              Sedan får vi nog ha en liten lektion i danska språket - hilsen är danska för hälsningar.

              Hilsen,

              P
              Haha

              Ursäkta min okunnighet inom Ölkonungarnas språk

              Kanon, då gör jag vattenbyte idag, men utan att bröta för mycket i karet.
              Ph värdet är inte särdeles lågt, sist jag kollade låg det på 7,1 men det bruakr pendla mellan 6,5 och strax över 7 beroende på hur länge sedan det var jag lade i torv.

              Någon som har en aning om hur mycket torv man kan lägga i ett 540 med dGH 1 för att f ett ph runt 6-6,5 under en längre tid och hur ofta man behöver byta torven för att bibehålla värdet?

              MVH

              Kristofer
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #8
                Ursprungligen postat av Crenicichla
                Kanon, då gör jag vattenbyte idag, men utan att bröta för mycket i karet.
                Ph värdet är inte särdeles lågt, sist jag kollade låg det på 7,1 men det bruakr pendla mellan 6,5 och strax över 7 beroende på hur länge sedan det var jag lade i torv.

                Någon som har en aning om hur mycket torv man kan lägga i ett 540 med dGH 1 för att f ett ph runt 6-6,5 under en längre tid och hur ofta man behöver byta torven för att bibehålla värdet?
                Mja, ur filtreringssynpunkt är pH 6,5 mycket lågt. Under det har du knappast några nitrifierande bakterier kvar. När det gäller torv går frågan inte att svara på, det finns så mycket olika kvalisort på torv (som alltså ger olika mycket skjuts åt pH) att det enda man kan göra är att testa sig fram vad som gäller för den torv man själv har. Ett enkelt torvtest gör du med osmosvatten och en näve torv i ett glas. Låt stå över natten. Mät pH. Genomlufta under några minuter (viktigt: lufta, blås inte!!). Mät pH igen. Har pH stigit efter genomluftningen är torven inte särdeles bra. Håller sig pH på samma nivå är det bara att utöka mängden torv i karet i små doser - och mäta kontinuerligt.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • November 2006
                  • 1055

                  #9
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Mja, ur filtreringssynpunkt är pH 6,5 mycket lågt. Under det har du knappast några nitrifierande bakterier kvar. När det gäller torv går frågan inte att svara på, det finns så mycket olika kvalisort på torv (som alltså ger olika mycket skjuts åt pH) att det enda man kan göra är att testa sig fram vad som gäller för den torv man själv har. Ett enkelt torvtest gör du med osmosvatten och en näve torv i ett glas. Låt stå över natten. Mät pH. Genomlufta under några minuter (viktigt: lufta, blås inte!!). Mät pH igen. Har pH stigit efter genomluftningen är torven inte särdeles bra. Håller sig pH på samma nivå är det bara att utöka mängden torv i karet i små doser - och mäta kontinuerligt.

                  Hilsen,

                  P
                  Man tackar för hjälpen, 2 nya frågor som uppstår med engång är.

                  1. hur skapar man osmos vatten?

                  2. genomluftningen kan göras av en syre pump antar jag?
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #10
                    Ursprungligen postat av Crenicichla
                    Man tackar för hjälpen, 2 nya frågor som uppstår med engång är.

                    1. hur skapar man osmos vatten?

                    2. genomluftningen kan göras av en syre pump antar jag?
                    Osmosvatten får du genom ett reverse osmosis-filter (RO-filter). Kostar en/ett par tusenlappar beroende vilken kapacitet på filtret som du vill ha. Klart bäst är att samla vattnet i någon behållare och så byta med det efter behov. När jag inte hade lokalen med all plats där så använde jag 25-liters dunkar för att samla upp osmosvattnet. Eftersom du frågar antar jag att du sänkt pH med torv och/eller pH-sänkare?

                    Genomluftningen till torven går finfint med en luftpump.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Crenicichla
                      Användare
                      • November 2006
                      • 1055

                      #11
                      Japp torv använder jag för att dra ner ph värdet, skall kalibrera pg mätaren idag igen och mäta både karet och kran vattnet.
                      Mätte direkt efter vattenbytet igår oh då hade jag 7,24 i ph ilket känns aningen högt.
                      Vill nog helst ligga kring 7 strax under.

                      Vad har det för fördelar respektive nackdelar med ph kring 7 för fiskarnas lekvillighet?
                      eller är det renutav så att de flesta fiskarna gladeligen leker i ph7?

                      MVH

                      Kristofer
                      MVH

                      Kristofer

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #12
                        Det man brukar framhålla är att de flesta firrar trivs ypperligt och dessutom leker i många olika pH-värden. T ex discus och fjärilar kan mycket väl leka av i kranvattnet i Malmö (pH 8,3, KH 5-6). Problemet då är att rommen inte kläcks - men leker gör de. I pH runt 7 är det många firrars rom som kläcks, i allafall till viss del. Lek brukar triggas av förändringar i temp, pH och en del andra värden. Hade jag kört ett kar med firrar som gillar/leker bäst i lågt pH hade jag ändå största delen av tiden legat runt 7 eller 7,5. När firrarna är i bra kondis så byter man helt enkelt mycket vatten, gärna med lite kallare, och sänker pH. Då simulerar man delvis regnperioden och kan få lek på allt i karet.

                        Vad jag märkt genom erfarenhet är i allafall att det ÄR svårt att köra kar med låga pH under en längre tid. Regelbundna och täta vattenbyten är ett verkligt måste. Låg fiskbelastning rekommenderas varmt. Har en del andra grejer jag klurar på för att rena vatten med lågt pH, men de vill jag testa först innan jag rekommenderar något.

                        Hilsen,

                        P
                        Senast redigerad av PatrikMalmo; 30 May 2007, 14:10.
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Crenicichla
                          Användare
                          • November 2006
                          • 1055

                          #13
                          Man tackar så mycket Patrik.

                          Det där med ph värdet är något jag alltid upplevt som svårt att veta hur noga det är att ligga på fiskens krav, tex. en Apistoramma Nijsseni som vill ha väldigt surt vatten.
                          Men om de klarar sig bra ändå och det är bättre med ett vattenbyte om ger en sänkning av karets temperatur med 3-4grader och sänker ph värdet samtidigt, kanske just med att byta torven i karet så är det kanon.
                          Känns genast lite mera överskådligt och lätt förståeligt.

                          Borde man inte med fördel kunna koppla på en luftpump på pumphuvedets uttag för diffusorn och på så sätt ytterilagare främja lek med högre syrehalt kombinerat med kallare vatten?
                          Det borde ju också ge intrycket av regnperiod.

                          Mycket tacksam för dina svar!
                          PS:
                          Har betalat in med medlemsavgift nu med så att man kan känna gott samvete över all hjälp man får och för att kunna ta del av NCS eminenta tidning!

                          MVH

                          Kristofer
                          Senast redigerad av Crenicichla; 31 May 2007, 08:31. Anledning: felstavningar som vanligt
                          MVH

                          Kristofer

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            #14
                            För att hålla fisken och mata upp den i lekkondition så behövs inga låga pH-värden. Minst pH 7 rekommenderar jag till nästan allt, gärna lite högre (typ 7,5). De kommer även att leka i sådana pH-värden. Rätt pH är enbart viktigt för att få äggen att utvecklas/kläcka. Tänk på att byta mer vatten när du sänkt pH, eftersom filterbakterierna slås ut. Ge även bakterierna tid att återhämta sig när du höjer pH igen. Höj inte pH för fort, utan låt det ta lite tid.

                            Hur man simulerar en regnperiod är en hel vetenskap, och att försöka höja syrehalten är ett bra knep. Allra helst ligger jag personligen på så hög syrehalt som möjligt hela tiden. En permanent hög syrehalt gynnar nitrifieringen/filtreringen väldigt mycket. Det vatten du byter med innehåller troligen mer syre än akvarievattnet, så då kommer syrehalten att höjas ändå.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • Crenicichla
                              Användare
                              • November 2006
                              • 1055

                              #15
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              För att hålla fisken och mata upp den i lekkondition så behövs inga låga pH-värden. Minst pH 7 rekommenderar jag till nästan allt, gärna lite högre (typ 7,5). De kommer även att leka i sådana pH-värden. Rätt pH är enbart viktigt för att få äggen att utvecklas/kläcka. Tänk på att byta mer vatten när du sänkt pH, eftersom filterbakterierna slås ut. Ge även bakterierna tid att återhämta sig när du höjer pH igen. Höj inte pH för fort, utan låt det ta lite tid.

                              Hur man simulerar en regnperiod är en hel vetenskap, och att försöka höja syrehalten är ett bra knep. Allra helst ligger jag personligen på så hög syrehalt som möjligt hela tiden. En permanent hög syrehalt gynnar nitrifieringen/filtreringen väldigt mycket. Det vatten du byter med innehåller troligen mer syre än akvarievattnet, så då kommer syrehalten att höjas ändå.

                              Hilsen,

                              P
                              Så igentligen om jag gör så att jag plockar ur en del av torven i karet och låter det gå ett tag utan torv, och sen stoppar i ny torv så sjunker ph värdet.
                              Om jag sedan låter torven vara kvar i karet så höjs ph värdet allt eftersom torven urlakas.

                              Jag kör föresten med filter bakom min BTN bakgrund så jag har gissningsvis 5-70l filtermaterial i burken

                              MVH

                              Kristofer
                              MVH

                              Kristofer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...