If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
captain.at är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, captain.at har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
Det där var ju väldigt intressant. Kul idé att hålla dem i mini-saltvattensakvarier med Tarmtång (Enteromorpha).
Jag har försökt hålla artemia-kulturer rullande några gånger, och de är väldigt svåra. Det var ett jäkla pyssel att undvika krascher. Att ha en snabbväxande alg som Tarmtång i byttan kan jag gott tänka mig hade hjälpt.
Snäckan är för övrigt en Tusensnäcka, dvs en miniatyr-art ur släktet Hydrobia. Den har säkert kommit in med Tarmtången.
Jag testar just nu med en rullande Artemiakultur. Får se hur det går. Har klurat på levande sten i karet, men kruxet är att då får man väl in ett gäng andra smågrejer som månne mumsar i sig artemian. Kanske det funkar med en bit lavasten, för bakteriernas skull. Kunde inte Caulerpa fungera som ammoniumsug också?
översatt och klart, inte av mig dock.
klicka på länken så får ni en engelsk version.
Som alla översättningssidor jag sett blir det en del märkligheter, men översättningen var ändå ovanligt mycket bättre än vad jag sett innan. Tackar för länken!!
Jepp
Nä men jag tänkte att om man hade en stor kolloni kan man håva upp ett gäng då och då och mata med. Man skulle kunna ha ett gäng hinkar på balkongen typ.
Jepp
Nä men jag tänkte att om man hade en stor kolloni kan man håva upp ett gäng då och då och mata med. Man skulle kunna ha ett gäng hinkar på balkongen typ.
Så var min tanke också. Vet inte om det funkar på balkongen, med tanke på temperaturerskiftningarna, men testa och se. Min lilla odling har i vart fall kommit igenom första metamorfosen, nauplierna ser lite annorlunda ut än när de kläcktes. Som vuxna är de levandefödare, så jag tänkte mest att det vore skoj att ha konstant tillgång till små artemia utan att trixa med kläckning. Misstänker att det är svårt att få upp så stora mängder som jag behöver, men den som lever får se.
Så var min tanke också. Vet inte om det funkar på balkongen, med tanke på temperaturerskiftningarna, men testa och se. Min lilla odling har i vart fall kommit igenom första metamorfosen, nauplierna ser lite annorlunda ut än när de kläcktes. Som vuxna är de levandefödare, så jag tänkte mest att det vore skoj att ha konstant tillgång till små artemia utan att trixa med kläckning. Misstänker att det är svårt att få upp så stora mängder som jag behöver, men den som lever får se.
Hilsen,
P
Man får väl köra i ett stort akvarium om man vill ha mycket!
Vad matar du med? Algblomning bara?
Kommentar