Apistogramma Agassizii she is a he (?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kanotisten
    Användare
    • September 2006
    • 74

    Apistogramma Agassizii she is a he (?)

    Hej,

    Hade en hanne och en hona (mkt vackra). Men så ville jag ge hannen en till lekkamrat så jag bestämde mig för att köpa en till hona.

    Väl i butiken såg jag en hona som var fint gult utfärgad och hela fina fenor (de andra hade fått sig ett nafs både här o där). Så jag slog till och köpte "henne".

    Nu har "hon" fått gå två veckor i mitt kar (400liter), och den fina gula/oranga färgen har bleknat, och "hennes" huvud börjat få lite gröna lysande pigment (precis som en hanne).

    Nu har jag insett att det måste vara en liten hane istället. I butiken fanns det flera större hannar i samma kar, så jag antar att han kamouflerade sig för att klara sig undan eftersom han var så mycket mindre.

    Nu i mitt 400 liters kar kan han kanske slappna av och låta sina rätta färger komma fram. Har jag fel? Den första hanen är stor och fin, och rätt dominerande mot alla fiskar i akvariet så därför vågar den lille hannen inte färga ut sig helt?

    har jag fel? Jag är rätt säker på att honor inte har några gröna pigment på sidorna av huvudet. Kan mindre hannar kamouflera sig som skydd?

    Vad skall jag göra? Vänta och se hur det utvecklar sig?
  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

    #2
    Hmm frågan är vad du köpt. Agazissin är en av de mest utbreda o finns i de mest olika färgvarianter. Släng in lite kort
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Jepp, mindre hannar kan se ut som honor för att skydda sig. Lurigt att säga något ändå, Apisto och färger är en femma för sig. Vänta och se är mitt tips. Om den nya "honan" fightas med den gamla honan om revir så är det troligen en hona i allafall.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Prayerman
        Användare
        • June 2004
        • 1314

        #4
        I ett 400 liters kar borde de väl kunna samsas om varsitt revir, eller funkar inte det? Om det nu är en hane.
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          Ursprungligen postat av Prayerman
          I ett 400 liters kar borde de väl kunna samsas om varsitt revir, eller funkar inte det? Om det nu är en hane.
          Beror helt på hur karet är inrett. Jag tror det är möjligt att få till revir för två hannar i ett 100-literskar när det gäller agassizii, om karet är helt rätt inrett. Ett fel inrett kar på 400 liter kan mycket väl tas över av en enda hanne.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • June 2004
            • 1314

            #6
            Japp, stämmer med mina tankar med Patrik. Inredningen är väldigt viktigt och roligt, hehe. Skall bli kul att se hur min nya inredning funkar. Ibland får de för sig att simma över större ytor än de enligt böckerna skall, de nedrans fiskarna.
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • kanotisten
              Användare
              • September 2006
              • 74

              #7
              Ok, skall vänta med att könsbestämma ett tag då. Dock mest troligt att det är en Herr Agassizii istället för fru... Skall posta bilder om jag får några bra.

              Akvariet skall växa till sig, men innehåller redan nu 4 krukor och flera rötter som gömställen, så herr/fru borde ha plats för att gömma sig.

              Storleksmässigt, och även till formen är den identisk honan jag har redan nu, så det blir spännande att se

              Kommentar

              • kanotisten
                Användare
                • September 2006
                • 74

                #8
                Här kommer en bild på firren. När jag kollar på bilden tänker jag att det trots allt kan vara en hona... men men

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #9
                  Ursprungligen postat av kanotisten
                  Här kommer en bild på firren. När jag kollar på bilden tänker jag att det trots allt kan vara en hona... men men
                  Otroligt svårt att säga, trots bilden. Apisto är verkliga "kameleonter" med färgerna, men ge det mer tid så får du veta. Kommer inte ihåg om det bland Apistos även finns sk. dvärghannar som ser ut som honor konstant. Då blir det ännu lurigare. Kikar man på stjärtfenan så verkar det finnas antydning till lite längd, så kanske är det en hanne ändå. Honorna brukar inte har så långa stjärtfenor, de är mer "avhuggna". Nu är ju agassiziin odlad på så länge, så det kan lika gärna vara odlandet som satt sina spår.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • kanotisten
                    Användare
                    • September 2006
                    • 74

                    #10
                    nu tror jag faktiskt gåtan har fått en lösning. She is most possibly a she.

                    Den andra honan (som jag vet är en hona) har tagit en av krukorna i besittning. Den stora hannen få gärna komma på besök, men den andra lilla firren jagar honan väck inom bråkdelen av en sekund.

                    Har inte sett hannen och hans hona på två dagar, så man kan ju hoppas att de har haft kul i krukan

                    Kommentar

                    Arbetssätt...