Dvärgciklider & annat smått i hårt vatten.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 804

Hej.
    Har två + fyra OPAL i ett 90 L. kar och det går utmärkt.I ett 375 L. har jag ca.60 st.
    A. Eunotus och mycket växter,ju mer växter desto mer fisk.
    mvh Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

Ursprungligen postat av Prayerman
      Japp, jag får hitta en bra hastighet. När det gäller växterna så vad rekomenderar du för gödning, växter skall ju ha mat också har jag läst att någon skrev! ;-)
      PMD är nog det enklaste. + CO2 + ljus.

Sök på PMD så hittar du massor.
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• olof
        Användare
        • April 2002
        • 1823

Hej!

PMDD heter det väl?

Mvh

olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

Javisst du har så rätt så! ett D ramlade bort, måste nog byta tangentbord.
          off topic
          PMDD kan oxå förväxlas med (PMDD, eller Premenstrual Dysphoric Disorder)
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Japp, jag får hitta en bra hastighet. När det gäller växterna så vad rekomenderar du för gödning, växter skall ju ha mat också har jag läst att någon skrev! ;-)
            Säger som Wilhelm, PMDD är bra. Hyfsat billigt i längden och inte svårt att lära sig. Tropica har numera även gödning med både kväve och fosfor, men jag tror det är dyrt (aldrig testat, men som alternativ tror jag det går). Kör du med mycket fisk i karet (=mycket matning) så kan det funka att bara tillsätta lite microgödning då och då.

Hilsen,

P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Jo jag har en rätt kraftig pump som drar runt 1500l/h, men jag kan dra ner hastighet på den så det är inga problem. Men jag är van vid malalwi (som jag har i ett 700 liters kar). Jag får väl dra ner hastigheten helt enkelt. Vad har ni för erfarenheter där?
              Det ar inte hastigheten utan rorelsenenergin som du vill bli av med. Antingen staller du en rot framfor utblaset eller sa satter du helt enkelt dit en storporig filtermattekub. Da far du i princip ingen rorelse pa vattnet alls, utan att ha strypt antalet liter per timma.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Prayerman
                Användare
                • June 2004
                • 1314

Menar du att jag skulle stoppa filtermattan i utblåset? Det tipset verkar ju dra ner pumpens kapacietet, medan rottipset sprider ut strålen. Det är ju bra drag på ytan som pumpen används idag och rätt frisk fläkt i första motsatta hörnet.

Var föresten förbi där jag skall sälja av mina Tanganyika och hittade 7 olika arter dvärgciklider. Bland annat Borelli Opal. De såg riktigt fina ut.
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• Prayerman
                  Användare
                  • June 2004
                  • 1314

Nu håller jag som bäst på att fylla på med vatten efter att ha inrett med sten och rötter. Jag har även sparat en del vatten sen förrut.
                  Tomas Wallengren

Kommentar

• Prayerman
                    Användare
                    • June 2004
                    • 1314

Vad det gäller pumpen så ställde jag ner den en litens aning och sen så riktade jag strålen så den "studsar" mot bakrutan. Detta gör att det inte blir så dragit i första hörnet och i simutrymmet längst bakrutan. Verkar funka fint tycker jag, nästan så jag kan ställa upp den igen.
                    Tomas Wallengren

Kommentar

• Prayerman
                      Användare
                      • June 2004
                      • 1314

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Det ar inte hastigheten utan rorelsenenergin som du vill bli av med. Antingen staller du en rot framfor utblaset eller sa satter du helt enkelt dit en storporig filtermattekub. Da far du i princip ingen rorelse pa vattnet alls, utan att ha strypt antalet liter per timma.
                      AAAAAAAAAAAAh, nu fattar jag precis. Det tog ett tag!

Jag har nu testat att sätta en bit filtermatta framför utblåset. Effekten blir att vattenmängden in är lika stor som vanligt, men vägen ut blir dels genom filtermattan men också genom hålet i utblåset. Detta gör att jag får en lugnt rörelse i karet och lite ytcirkulation ovanför utblåset. Är detta ok tro?!
                      Senast redigerad av Prayerman; 25 May 2007, 22:32.
                      Tomas Wallengren

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

AAAAAAAAAAAAh, nu fattar jag precis. Det tog ett tag!

Jag har nu testat att sätta en bit filtermatta framför utblåset. Effekten blir att vattenmängden in är lika stor som vanligt, men vägen ut blir dels genom filtermattan men också genom hålet i utblåset. Detta gör att jag får en lugnt rörelse i karet och lite ytcirkulation ovanför utblåset. Är detta ok tro?!
                        Visst. Man vill ju oftast att ytan ror pa sig lite grann. Du far kolla pa hur fiskarna verkar ta det hela. Ss ner).atter man dit en stor bit pa filtermattan sa okar man ju dessutom filterkapaciteten (hur mycket kvaveforeningar som bryt
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Prayerman
                          Användare
                          • June 2004
                          • 1314

Efter visst justerande så har jag nu rätt fin cirkulation. Fiskarna underviker inga dragiga platser men jag är ändå nöjd med farten på vattnet. Fick justera filtermattan lite så den släppte igenom lite mer vatten dock, blev först lite väl stillastående som jag ser det.
                          Tomas Wallengren

Kommentar

• Matz Karlsén
                            Användare
                            • February 2004
                            • 1127

Jag hade lika hårt vatten som du när jag bodde i Linköping och jag drog fram yngel både av Borelli "Opal", Boliviansk fjäril och A. cacatuoides. Så jag skulle nog inte mixtra så mycket med vattnet utan ge det en chans.
                            To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• Prayerman
                              Användare
                              • June 2004
                              • 1314

Jag mixtrar inget med vattnet, endast cirkulationen. Lite salt har jag i iförsig.

Just nu har jag då Borelli Opal och A. cacatuoides. Skall skaffa mer av någon av arterna har jag tänkt. Köpte först lite Minortetra, eller blodtetra, men de gjorde utfall mot cikliderna ibland och de vågade inte fram. Så det fick bli tillbaka till zoobutiken med dem.
                              Tomas Wallengren

Kommentar

• PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

Mm, blodtetran är nästan en piraya i miniformat - fast grann är den. Låter annars som en bra start, hoppas det blir schysst framöver.

Hilsen,

P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...