Dvärgciklider & annat smått i hårt vatten.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

Dvärgciklider & annat smått i hårt vatten.

Är i uppstartstagen för ett sydamerikanskt kar. Skulle i denna tråd få tips om vilka dvärgciklider och andra fiskar som kan passa hos mig, ideala vattenvärden har jag väl kanske inte. Förutsättningarna är följande:
    * Karet är på 344 liter, måtten är 125*55*50, mitten är djupet.
    * Ph ca 7,6
    * Hårdhet ca 15 kh, alltså hårt.
    * Skulle helst ha ganska så bra cirkulation

Vilka arter tror du skulle funka bra?
    Om du haft liknande vattervärden så skulle det vara kul att höra vad ni haft utan problem. Hur försiktig skall jag vara om det står ph 6,5 på en art?

Karet är ju ganska stort för dvärgciklider så jag har tänkt mig att ha antingen några arter eller flera par av samma och så givetvis någon härligt tetra, så gärna tips om det med. Varför inte någon Killi!
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

Läste nu att mitt vatten skall enligt Enköpingskommun ha en hårdhet på 16 dh. Allt över 10 räknas som hårt iallafall.
    Senast redigerad av Prayerman; 22 May 2007, 18:49.
    Tomas Wallengren

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
      Ja du Prayerman jag vet inte vilket svar jag ska ge dig?!Tänker just på hårdheten i vattnet,jag håller själv dvärgciklider men inte i så hårt vatten,så vad kan man säga.Dvärgciklider är ju efter vad jag förstår skapta för mjukt vatten i alla fall fjärilar,däremot vet jag inte om Kakaduan och Bolivianerna klarar det vatten du har,gå in på artbeskrivningarna och se om du kan få bättre tips där,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Prayerman
        Användare
        • June 2004
        • 1314

Jo det finns en hel del arter som i naturen går i till 7 och även 7,5 och även i lite hårdare vatten. Men det finns säkert arter som i naturen inte gör det men som utan problem klarar av lite hårdare vatten och högre ph, det skulle vara intressant att höra lite erfarenheter där. Men även tips på dvärgciklider i stort som är trevliga.
        Tomas Wallengren

Kommentar

• Prayerman
          Användare
          • June 2004
          • 1314

Jo det finns en hel del arter som i naturen går i till 7 och även 7,5 och även i lite hårdare vatten. Men det finns säkert arter som i naturen inte gör det men som utan problem klarar av lite hårdare vatten och högre ph, det skulle vara intressant att höra lite erfarenheter där från dem som har det. Men även tips på dvärgciklider i stort som är trevliga.
          Tomas Wallengren

Kommentar

• Matz Karlsén
            Användare
            • February 2004
            • 1127

Ursprungligen postat av Prayerman
            Jo det finns en hel del arter som i naturen går i till 7 och även 7,5 och även i lite hårdare vatten. Men det finns säkert arter som i naturen inte gör det men som utan problem klarar av lite hårdare vatten och högre ph, det skulle vara intressant att höra lite erfarenheter där från dem som har det. Men även tips på dvärgciklider i stort som är trevliga.
            Apistogramma borelli sp "opal" går i naturen i neutralt till hårt vatten. Jag har själv hållt dem och lyckats föda upp yngel i ett Ph på 8. Sen tycker jag att opalen är en av de vackrare Apistogrammorna och inte alls lika skygg som många andra. Jag har också fött upp Boliviansk fjärilsciklid under samma förhållanden. Sen om du vill ha någon större SA-ciklid så kan jag rekommendera Aequidens metae som är en både vacker och intressant ciklid. Jag har två par som går i PH7 och ett av paren har precis lekt och har lagt en stor romkaka på en sten. Jag tror det viktigaste är att man har ett stabilt PH-värde. Lycka till!
            To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• Prayerman
              Användare
              • June 2004
              • 1314

Angående Borellin som jag är klart intresserad av, är skillnaden mellan olika varianter mest i utseendet? Just Opalen som jag sett bild på är väldigt snygg, svår att få tag på?
              Tomas Wallengren

Kommentar

• Matz Karlsén
                Användare
                • February 2004
                • 1127

Angående Borellin som jag är klart intresserad av, är skillnaden mellan olika varianter mest i utseendet? Just Opalen som jag sett bild på är väldigt snygg, svår att få tag på?
                Opalen är en av de vanligare apistogrammorna. Jag tror säkert att din lokala akvarieaffär kan ta hem sådana. Dessutom är de billiga! Jag betalade 69 kronor styck för mina. Sen glömde jag att nämna att jag också har haft uppfödning av Cacatuoides i samma vatten.

Kommentar

• Prayerman
                  Användare
                  • June 2004
                  • 1314

Ah nice, jag är intresserad av båda de arterna. Om jag nu bara skulle satsa på Borelli, hur många tror du jag kan ha i mitt kar 125*55*50? Sen blir det ju lite tetror och så också förståss.
                  Tomas Wallengren

Kommentar

• Matz Karlsén
                    Användare
                    • February 2004
                    • 1127

Ah nice, jag är intresserad av båda de arterna. Om jag nu bara skulle satsa på Borelli, hur många tror du jag kan ha i mitt kar 125*55*50? Sen blir det ju lite tetror och så också förståss.
                    Du kan säkert ha tre par utan problem.

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

pH skulle jag inte vara särdeles orolig för, men det låter som rätt hårt vatten. Jag hade ändå kört på det, de flesta firrar funkar betydligt bättre i vatten med lite högre pH och hårdare vatten (inkluderar alltså även många dvärgciklider här). Karet som helhet funkar också bättre med lite högre pH och hårdare vatten. Alla kar jag kört under längre tid med lägre pH och mjukt vatten har varit instabila, vilket gett olika problem - som försvunnit när jag gått upp lite i pH och hårdhet.

Kruxet kan bli om du vill ha yngel på arterna. Leka kommer de att göra även i ditt vatten, men det kan vara svårt att få rommen att utvecklas i högre pH/hårt vatten. Har lurat på att köra ett kar med variationer, dvs den mesta tiden kör man karet med lite högre pH och hårdare vatten. Sköter det exemplariskt och ser till att alla firrarna är välmatade och sunda. Ett par gånger om året kör man sedan regnperiodscykler i karet, där man byter med mjukt vatten. Troligen leker alla firrarna samtidigt, och då har du verkligen något att spana på.

Alternativen med Opal och cacatuoides låter dock vettiga i allafall, ingen av arterna är speciellt kinkig.

Hilsen,

P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• kaj.p
                        Användare
                        • April 2002
                        • 2294

Vad innebär att du vill ha "ganska kraftig cirkulation"? Jag upplever att Borellin trivs bäst i nästan stillastående vatten. O många andra Apistos med för den delen.
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

Kommentar

• Prayerman
                          Användare
                          • June 2004
                          • 1314

Jo jag har en rätt kraftig pump som drar runt 1500l/h, men jag kan dra ner hastighet på den så det är inga problem. Men jag är van vid malalwi (som jag har i ett 700 liters kar). Jag får väl dra ner hastigheten helt enkelt. Vad har ni för erfarenheter där?
                          Tomas Wallengren

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Jo jag har en rätt kraftig pump som drar runt 1500l/h, men jag kan dra ner hastighet på den så det är inga problem. Men jag är van vid malalwi (som jag har i ett 700 liters kar). Jag får väl dra ner hastigheten helt enkelt. Vad har ni för erfarenheter där?
                            Samma som Kaj. Dvärgciklider drar mest runt sig med bröstfenorna, använder ytterst sällan stjärtfenan när de simmar. Undantaget är de få som lever i just bäckar, men de har många gånger tillbakabildad simblåsa (t ex Lejonhuvuden). Malawis tar däremot i med hela kroppen när de simmar, så det är en viss skillnad. Lugnt och fint är det som gäller för de flesta dvärgar, men man kan ha lite bättre snurr på vattnet vid ytan. Viktigt med platser i lä för strömmen då.

Hilsen,

P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Prayerman
                              Användare
                              • June 2004
                              • 1314

Japp, jag får hitta en bra hastighet. När det gäller växterna så vad rekomenderar du för gödning, växter skall ju ha mat också har jag läst att någon skrev! ;-)
                              Tomas Wallengren

Kommentar

Arbetssätt...