Ska se om det kommer in fler exempel så även jag fattar.
Fotoutmaning: Gyllene snittet
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av Rhodebaertmen vackert indelad i tre trianglarMin zoon
-m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
http://www.malawifreaks.se/forumKommentar
-
Ursprungligen postat av TonyJag tycker bilden ser 100% centrerad utMin zoon
-m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
http://www.malawifreaks.se/forumKommentar
-
Testa med att beskära bilder som ni har tagit. Placera motivet på olika ställen genom beskärningen. När det "känns rätt" så borde snittet vara inblandat. Man ska dock inte glömma att det att bryta mot regler kan vara nog så effektfullt.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Ursprungligen postat av TonyJag tycker bilden ser 100% centrerad ut
Patriks bild är ju ett hyfsat exempel på gyllenesnittet (även om korset mer ligger 1/4 än 1/3 i höjdled och närmare 1/2 än 1/3 i sidled) men kanske ändå mer hur man kan använda kors och kryss för att skapa intressanta bilder och mönster. Problemet med den bilden är väl lite att den helt saknar djup och är otroligt statisk, vilket iofs kan vara en effekt i sig.Senast redigerad av Zaphi; 28 May 2007, 09:19.Kommentar
-
Vi får öva lite på icke fiskbilder innan vi tar oss an trådens uppgift. Här är en ståndare i en rhododendronblomma placerad enligt gyllene snittet, ca 3/5 delar i både höjd och sida.Kommentar
-
En fiskbild med ögat placerat enligt gyllene snittet.Kommentar
-
Har kikat på en hel del exempel på det gyllene snittet. Konstigt nog så gillar jag bilden betydligt oftare om focus hamnar i övre högra hörnet precis som i din sista snygga bild Micke.
Tror att det hänger samman med att planet alltid lutar från nederdelen och bort.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Ursprungligen postat av ZaphiPatriks bild är ju ett hyfsat exempel på gyllenesnittet (även om korset mer ligger 1/4 än 1/3 i höjdled och närmare 1/2 än 1/3 i sidled) men kanske ändå mer hur man kan använda kors och kryss för att skapa intressanta bilder och mönster. Problemet med den bilden är väl lite att den helt saknar djup och är otroligt statisk, vilket iofs kan vara en effekt i sig.
Mickes rhododendron gillar jag skarpt.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Jag tror heller inte gyllene snittet kanske är något man skall tvinga fram bara för att det är "så det skall vara". Man måste känna sig fram, hålla sig till reglerna när det känns bra och bryta dem när det känns rätt.
Att Nikon har en gyllenesnittfunktion är ju nästan lite skrattretande. Behöver nikonfotografer mallar för kompositionsregler för att skapa sköna bilder? Jösses. Det är som att ha måleridukar med rutnät eller så är det lite som att riktig ishockey skulle spelas där spelarna åker i sånna rännor som det är på bordshockeyKommentar
-
Ursprungligen postat av ZaphiAtt Nikon har en gyllenesnittfunktion är ju nästan lite skrattretande. Behöver nikonfotografer mallar för kompositionsregler för att skapa sköna bilder? Jösses. Det är som att ha måleridukar med rutnät eller så är det lite som att riktig ishockey skulle spelas där spelarna åker i sånna rännor som det är på bordshockey
Det var den sämsta förklaring jag hört på länge . Tycker du att det är fel med autofokus, ljusmätare och andra hjälpmedel också?
Det är perfekt med rutnät i sökaren för att få raka horisonter om inte annat.
Ursprungligen postat av PatrikMalmöMickes rhododendron gillar jag skarpt.
http://www.riftlakes.com/foto/images/jKx5zOZRjS.jpgSenast redigerad av Micke; 28 May 2007, 16:39.Kommentar
-
Ursprungligen postat av MickeVa nu inte så förtröden (skånska för avundsjuk) Viktor
Det var den sämsta förklaring jag hört på länge . Tycker du att det är fel med autofokus, ljusmätare och andra hjälpmedel också? Det är perfekt med rutnät i sökaren för att få raka horisonter om inte annat.
Men det är klart, är man teoretiker, matematiker, konkretiserar allt och ser allt i svart eller vitt så kanske man borde välja Nikon då så man inte missar gyllene snittet med någon millimeter. Är man däremot kreativ, behöver man inte något sådant
Jag tycker seriöst att det var något av det roligaste jag läst på länge...Kommentar
-
Ursprungligen postat av ZaphiJag tycker seriöst att det var något av det roligaste jag läst på länge...Kommentar
-
Ursprungligen postat av MickeTack Patrik. Jag gillar bilden bättre så här:
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Ursprungligen postat av MickeI min kamera finns ett rutnät som man kan tända och släcka och som visar punkterna för gyllene snittet, mycket praktisktNär man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...
Kommentar
Kommentar